Vallhagen Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Bra tråd. jag kanske kan spinna vidare med ett newbiegrubbleri jag haft ett tag: Nivåerna "inne" i låten då... hur höga har ni dom? Alltså; man skickar ju ett antal kanaler/bussar till mastern. Är det OK att de kanalerna ligger och slickar strax under 0 dB, och sedan sänka masterregeln, för att komma ner under 0dB även på mastern. I detta fall så blir ju sas innivån till mastern högre än 0 dB. (0+0+0+0+0>0 dB eller hur). Är det bra eller dåligt? Eller ska man försöka hålla alla kanaler/bussar till mastern på nån sorts "tumregelnivå" typ -6dB ... ? Hoppas jag uttryckt mig tydligt 😕 tjong Bengan
Exil Postat 15 januari 2006 Postat 15 januari 2006 Bra tråd. jag kanske kan spinna vidare med ett newbiegrubbleri jag haft ett tag: Nivåerna "inne" i låten då... hur höga har ni dom? Alltså; man skickar ju ett antal kanaler/bussar till mastern. Är det OK att de kanalerna ligger och slickar strax under 0 dB, och sedan sänka masterregeln, för att komma ner under 0dB även på mastern. I detta fall så blir ju sas innivån till mastern högre än 0 dB. (0+0+0+0+0>0 dB eller hur). Är det bra eller dåligt? Eller ska man försöka hålla alla kanaler/bussar till mastern på nån sorts "tumregelnivå" typ -6dB ... ? Hoppas jag uttryckt mig tydligt 😎 tjong Bengan Jag har fått lära mig att man nästintill aldrig ska röra masterregeln. Därför skulle jag avråda dig ifrån att jobba genom att dra ned masterregeln tills det är 0 dB. Ha masterregeln i "grundläge" och mixa utifrån det. Då tror jag det blir bäst. Men jag kan ha fel? Sen angående tumregeln så vet jag inte riktigt vad man ska säga. Det är ju helt beroende på hur mycket du vill instrumentet ska höras i mixen. Så det är bara att lyssna sig till och se till så att det inte går över noll på mastern. Jag mixar alltid först utan att titta om det gör över noll. När jag sedan är nöjd så drar jag ned eller upp alla kanaler så att precis ligger på noll eller lite under.
kentos Postat 15 januari 2006 Postat 15 januari 2006 dealen med att sitta på hemmaprylar och försöka mixa hög volym är inte att lämna headroom åt mastraren. den bästa mastringen gör man nog själv.tryck på som fan på utgången med hjälp av en limiter. kompressor är inget vidare. om det inte är multibands. lägg på en spektrumanalysator på mastern så du kan se vilka frekvenser du inte har pressat ordentligt. till exempel brukar mångas mixar dippa i diskanten, och då upplevs det lätt som lägre volym än att man har ett ganska linjärt frekvensspektra. var inte rädd för disten. den är bara härlig. dr dre pressar sin baskagge så det digital distar då och då. och dr dre har tjänat en bra slant... Skojar du? nej jag skojar inte för femöre. har du inte ssl 4040E och fetast möjliga focusrite preamparna är att pressa prylarna det enda som hjälper. tro mig, du kan få till ett fetare sound om du jobbar med en limiter på mastern. då kan man pressa på allt tills det börjar höras pump i limitern plus att pump är inte fel. beror väl på om man mixar jazz eller fuzz rock liksom..
Linus Postat 15 januari 2006 Postat 15 januari 2006 du kan få till ett fetare sound om du jobbar med en limiter på mastern Ja, men det var nog inte det som reaktionerna gällde. Du menade att man skulle pressa över 0 dB så att det digitaldistar.
kentos Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 du kan få till ett fetare sound om du jobbar med en limiter på mastern Ja, men det var nog inte det som reaktionerna gällde. Du menade att man skulle pressa över 0 dB så att det digitaldistar. kanske snarare menade jag på enskilt spår. typ baskaggen. jag har hört rykten om att till exempel dr dre skiter i sånt. och det jag menade är att ingen ljudbög i hela världen kan höra om baskaggen distar lite grann. och vad gör det dessutom? dr dre vad jag vet har en jävla massa bilar och en stor villa o grejer.
Mutto Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 dr dre vad jag vet har en jävla massa bilar och en stor villa o grejer. haha.. är detta relevant det minsta? jag säger inte att du har fel däremot. jag har upplevt att (o)naturlig dist i form av pressade kanaler kan utgöra en grym effekt, om det är ett sånt sound man letar efter. men detta är snarare undantaget som bekräftar regeln än nånting man borde ha som riktlinje.. dist är inte alltid bra liksom.
Majken Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Vallhagen: Om jag förstått det hela rätt så är det lite av en "skröna" som lever kvar från den tid när mixning inte skedde med 32 bitars djup internt. En positiv nivå någonstans i mixern innebar att signalen distade. Nuförtiden finns dock rejält med headroom vilket gör att ingångsnivån i mastern inte skall spela någon roll. Nedmixningen från 32-bitar till exempelvis 16-bitar sker dessutom efter masterregeln vilket innebär att masternivån justerar 32-bitars signalen. Alltså är det nog snarare tvärtom bra att jobba med mastern så att man får en vettig nivå innan konverteringen i bitdjup 😉 /Majken
MrPhil (oregistrerad) Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Ibland så är det för ofta för att gå in o pilla manuellt, men ibland sker det en eller kanske två ggr genom en hel låt, då kan det vara värt att kolla närmare o kanske hitta den där retfulla spiken som gör att det slår över just där, sänka den, o sen kunna dra upp mastern (eller beroende på program öka alla kanaler) tills mastern peakar på 0 eller strax under. Precis detta skulle jag vilja göra, eftersom det klipper endast en gång under hela låten. Hur menar du med att sänka den? Hur ska jag gå till väga. Man gör det väl med automation antar jag, men ska man sänka hela mixen där bara med volymreglaget? Eller är det något annan finess/plugg som fixar sånt? Nyfiken på svar, eftersom det är ett irriterande och återkommande problem hehe. Hur du ska gå tillväga beroir ju lite på vilket program du använder. De flesta har dock nån form av volym-envelope (volymreglering över tid kan man väl säga...) som du kan välja att dra ner just där det spikar. Om du drar ner 3-6 dB på en väldigt kort spik så hörs det inte att ljudet går ner just där. Annars får du väl klippa isär tagningen o dra ner den biten där spiken sitter.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.