Richie76 Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 Håller på med Logic 5.5.1 och PC och håller på att spela in några låtar som jag tänkt låta en kompis mastra. Känns som om man vill ha så bra grundljud som möjligt innan man bouncar och jag tycker att jag alltid får ganska lågt ljud på mina mixar. Brukar sätta en kompressor och limiter på masterregeln och kör upp volymen så att den kan gå upp till typ 3.0 på det röda på masterregeln (innan det börjar bli digitaldist) Vet dock inte om detta gör nån större skillnad för volymen ut eller om det blir digital dist fast man inte riktigt hör det.. har som ni hör ingen koll på vad jag sysslar med men hoppas på er! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bonzo Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 I regel brukar den som mastrar vilja ha så mycket utrymme som möjligt att bolla med. Förhoppningsvis har den personen bättre utrustning/kunskap för att maxa volymen. Rådet brukar väl i princip vara att lämna masterregeln i fred. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 Ren masterregel! Lämna kompressor och limiter åt masteringteknikern. Låt INTE mastern gå över 0 dB. Sänk masterregeln tills all "Clipping" försvinner. Exportera ut i 24 bitars upplösning. (Helst 32-bit om det går) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 10 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 10 januari 2006 Ok! Tack för det.. Hade i o f tänkt köra ner till wav och att han skulle mastra från det, ändrar det nåt? eller? 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 Filformat (sålänge de är okomprimerade) ska inte spela roll. Kör ut en 24-bit wav. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mtornros Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 (redigerat) I regel brukar den som mastrar vilja ha så mycket utrymme som möjligt att bolla med. Förhoppningsvis har den personen bättre utrustning/kunskap för att maxa volymen. Rådet brukar väl i princip vara att lämna masterregeln i fred. Har funderat på detta med, varför jag ofta får betydligt lägre mixar än alla andra? Kan det bero på att jag eq:at fel och att vissa frekvenser då "clippar mixen"? Eller brukar man göra saker i efterhand (vilket jag inte gör), efter man bouncat låten? T.ex. normalisering, kan man med fördel göra det i ett fristående program efteråt för att öka volymen på hela låten, eller har dessa program "samma smärtgräns" som Cubase (alltså, om det är precis under clip-gränsen i Cubase, är den då även så "normaliserad" som det går)? Och varför ska man låta bli att sätta limiter/kompressor på mastern? Om man inte har en masteringkille, då kan man väl få göra det, eller är det också nåt som man brukar lösa efter bouncning? Ursäkta mina usla formuleringar, kom precis hem från jobbet, utmattad 😉 Tack! Redigerat 10 januari 2006 av mtornros Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 Normalisering gör bara att man drar upp toppen /eller topparna till 0'an. Volymskillnaden som du upplever handlar om kompression och limitering och för att göra det så snyggt som möjligt krävs kunskap och erfarenhet. Ska du inte skicka på mastering så självfallet kan du göra sådant själv. Ju mer man gör med själva stereomixen desto mindre kan masteringsteknikern göra, eller i värsta fall desto mer MÅSTE han göra. Därav grundregeln att låta stereobussen vara tom vid mixdown. Likaså att spela in med så hög upplösning som möjligt och bibehålla den så länge som möjligt. Bounca ner i 24 bitar utan dithering whatsoever för att masteringsteknikern ska kunna få jobba i så hög upplösning han också. Efter han gjort sitt kommer ditheringen in. Comprende? Fråga har ställts hur många gånger som helst, så utnyttja sökmotorn för ytterligare info. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 Har funderat på detta med, varför jag ofta får betydligt lägre mixar än alla andra? Det beror på att du inte använder masteringkompressor! (Vilket i.o.f.s. kanske bara är bra?) Förenklat kan man säga att dessa gör så det låter bättre i sämre anläggningar, i bilen, i freestyle och (tyvärr?) använder sig (i stort sätt) alla av dem! Se: https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=...t=0#entry269658 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 10 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 10 januari 2006 Det beror på att du inte använder masteringkompressor! (Vilket i.o.f.s. kanske bara är bra?)Förenklat kan man säga att dessa gör så det låter bättre i sämre anläggningar, i bilen, i freestyle och (tyvärr?) använder sig (i stort sätt) alla av dem! Se: https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=...t=0#entry269658 Är det RComp som du nämner i tråden som du menar är masteringkompressor? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 Gör som Bonzo och Linus säger.. Lämna kompressor och limiter till din masteringstekniker.. Se till att vara nära nollan som möjligt då du bouncar.. men överstyr för tusan inte.. Du måste lämna dynamiskt utrymme för mastering annars funkar det inte.. Blir som att försöka zippa en zip-fil annars.. Om du förstår liknelsen 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 Eller som att dreja på en bränd kruka... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 10 januari 2006 Dela Postat 10 januari 2006 Eller som att dreja på en bränd kruka... Wöörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Gör som Bonzo och Linus säger.. Lämna kompressor och limiter till din masteringstekniker.. Se till att vara nära nollan som möjligt då du bouncar.. men överstyr för tusan inte.. Nu använder iofs killen Logic som jag vet har ganska väl tilltagen headroom....vad jag har märkt genom årens gång i alla fall. Om det går över 1,2 eller tom 3 dB brukar vara ganska lungt i logic. BÄsta är dock att lyssna, låter det bra så är det ju bra! 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kentos Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 dealen med att sitta på hemmaprylar och försöka mixa hög volym är inte att lämna headroom åt mastraren. den bästa mastringen gör man nog själv. tryck på som fan på utgången med hjälp av en limiter. kompressor är inget vidare. om det inte är multibands. lägg på en spektrumanalysator på mastern så du kan se vilka frekvenser du inte har pressat ordentligt. till exempel brukar mångas mixar dippa i diskanten, och då upplevs det lätt som lägre volym än att man har ett ganska linjärt frekvensspektra. var inte rädd för disten. den är bara härlig. dr dre pressar sin baskagge så det digital distar då och då. och dr dre har tjänat en bra slant... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 dealen med att sitta på hemmaprylar och försöka mixa hög volym är inte att lämna headroom åt mastraren. den bästa mastringen gör man nog själv.tryck på som fan på utgången med hjälp av en limiter. kompressor är inget vidare. om det inte är multibands. lägg på en spektrumanalysator på mastern så du kan se vilka frekvenser du inte har pressat ordentligt. till exempel brukar mångas mixar dippa i diskanten, och då upplevs det lätt som lägre volym än att man har ett ganska linjärt frekvensspektra. var inte rädd för disten. den är bara härlig. dr dre pressar sin baskagge så det digital distar då och då. och dr dre har tjänat en bra slant... Skojar du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Kentos: 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 (redigerat) Som svar på den ursprungliga frågan. Allting över 0dB är digital distorsion. Men det behöver därmed inte alltid vara av ondo. Precis som att man kan pressa in för hög nivå på rullband och få banddistorsion så kan man även knuffa upp för hög nivå digitalt och få digital distorsion. Så länge man är medveten om vad man gör så är det bara att tuta och köra. Och vad gäller hemma mastering så tycker jag inte alls att det är en dum idé. Många skickar aldrig sina låtar till någon masteringstudio utan lägger bara upp dem på nätet och lyssnar i bilstereon på väg till jobbet. Att argumentera att bara proffsen kan mastra känns lite som att säga "hyr in en låtskrivare, duktiga musiker och en ljudtekniker så får du ett garanterat bra resultat" till någon som vill komma igång med hemstudion. /Majken Redigerat 11 januari 2006 av Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Som svar på den ursprungliga frågan. Allting över 0dB är digital distorsion. Men det behöver därmed inte alltid vara av ondo. Precis som att man kan pressa in för hög nivå på rullband och få banddistorsion så kan man även knuffa upp för hög nivå digitalt och få digital distorsion. Så länge man är medveten om vad man gör så är det bara att tuta och köra. Och vad gäller hemma mastering så tycker jag inte alls att det är en dum idé. Många skickar aldrig sina låtar till någon masteringstudio utan lägger bara upp dem på nätet och lyssnar i bilstereon på väg till jobbet. Att argumentera att bara proffsen kan mastra känns lite som att säga "hyr in en låtskrivare, duktiga musiker och en ljudtekniker så får du ett garanterat bra resultat" till någon som vill komma igång med hemstudion. /Majken Bra sagt Majken! Jag är nämligen ingen masteringstekniker och har knappt en fungerande multibands-kompressor men mina mixar blir tajtare och bättre ändå när jag "mastrar". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mtornros Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Ok, tack för alla svar! Har redan fått upp volymen massa 😉 Dock så undrar jag...om man ändå inte ska skicka iväg låten till nån masteringtjej, kan man inte då lägga på kompressor och maximizer inne i själva Cubase? Waves-pluggen har ju dem grejerna, eller blir det alltså bättre om man gör det i ett fristående program efter bouncning? Återigen; om man ska göra det själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 11 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 11 januari 2006 (redigerat) Så länge man är medveten om vad man gör så är det bara att tuta och köra. Det var just där skon klämde! 😉 Men jag brukar faktiskt lägga både en kompressor, eq och limiter på mastern och sedan drar jag upp tills det går uppemot 3.0 som mest.. Tänkte bara att eftersom min kompis har bättre grejor och kunnande så skulle jag prova låta honom mastra och se vad resultatet blir. Har förstått att jag då helt ska lämna masterregeln.. och inte gå över nollan.. Har även hört de som säger att allt över noll "klipps bort" när man bouncar grejorna, så att man inte har nåt för det, men jag vet som sagt inte.. men upplever det som att det blir högre.. 😉 Redigerat 11 januari 2006 av Richie76 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bonzo Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Dock så undrar jag...om man ändå inte ska skicka iväg låten till nån masteringtjej, kan man inte då lägga på kompressor och maximizer inne i själva Cubase? Det kan du absolut. Själv kör jag dock masteringbiten i fristående program (Sound Forge), men det är inte av kvalitetsskäl utan snarare för att jag då undviker att belasta min något för slöa dator för mycket. En fördel med att köra allt i sequencern är ju att man lätt kan ändra själva mixen vid behov. Å andra sidan kan den möjligheten leda till ett oändligt pillande... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 (redigerat) "Orörd" masterregel gäller ifall man ska lämna mastering åt en masteringtekniker. Om inte nån annan ska göra mastering, kan du förstås själv lägga en master EQ och kompressor/limiter och lyfta upp din mix själv. Det kan du göra direkt i DAW/sequencer som Cubase. 🙁 Som Majken sa, sålänge man är medveten om vad man gör... 😎 Redigerat 11 januari 2006 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 11 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 11 januari 2006 Om inte nån annan ska göra mastering, kan du förstås själv lägga en master EQ och kompressor/limiter och lyfta upp din mix själv. Det kan du göra direkt i DAW/sequencer som Cubase. 🙁Som Majken sa, sålänge man är medveten om vad man gör... 😎 Men om vi nu säger att man har både en hyffsat kompressor och limiter i Logic eller cubase, är det teoretiskt möjligt att få upp volym i närheten av den volym man har på "riktiga" album? (Om man skulle kunna med allting, alltså 🙂 ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Bra mixning + bra limiter? Jodå, då kan du få samma energi och volym som "riktiga" skivor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 11 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 11 januari 2006 Bra mixning + bra limiter? Jodå, då kan du få samma energi och volym som "riktiga" skivor. Ja, då finns ju hopp i allafall! 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 (redigerat) Vill egentligen bara göra tillägg till vad som redan skrivits. En grej man kan göra är att kolla vad som orsakar de högsta topparna. Är det en väldigt snabb transient som orsakar att mastern spikar +2,3 dB så kan man gå in o sänka just den toppen i den specifika kanalen/ljudfilen. Har man väldigt många höga transienter så blir genomsnittsnivån rätt låg o man kan inte få nån större volym på mastern utan att det slår över 0. Kapa spikarna så ges detta utrymme att höja mastern o därmed snittvolymen, vilket är det vi upplever som högt eller lågt. Örat hinner inte med transienterna. Så det gäller kanske om man har problem med nivåer att lyssna igenom mixen o samtidigt analysera var o när mastern hoppar över nollan. Ibland så är det för ofta för att gå in o pilla manuellt, men ibland sker det en eller kanske två ggr genom en hel låt, då kan det vara värt att kolla närmare o kanske hitta den där retfulla spiken som gör att det slår över just där, sänka den, o sen kunna dra upp mastern (eller beroende på program öka alla kanaler) tills mastern peakar på 0 eller strax under. Om det peakar hela tiden är det kompressor på den kanal som orsakar peakarna som gäller, eller dra ner mastern, beroende på vilket det är som orsakar det hela. Beroende på programvara så har jag märkt att vissa peakar som slår snabbt aldrig hörs, o då är ju frågan om man behöver bry sig om dem? Låter det bra, låter det bra. Oavsett hur mätare eller saker ser ut. Att smyga på digital dist däremot känns väldigt främmande. Min erfarenhet av digital dist är att antingen hörs det inte, eller så hörs det som fan. Inte alls som analog mättning av band. Men det kan ju hända att viss programvara även där behandlar detta olika. Slut på tillägget. Redigerat 11 januari 2006 av MrPhil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Exil Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Ibland så är det för ofta för att gå in o pilla manuellt, men ibland sker det en eller kanske två ggr genom en hel låt, då kan det vara värt att kolla närmare o kanske hitta den där retfulla spiken som gör att det slår över just där, sänka den, o sen kunna dra upp mastern (eller beroende på program öka alla kanaler) tills mastern peakar på 0 eller strax under. Precis detta skulle jag vilja göra, eftersom det klipper endast en gång under hela låten. Hur menar du med att sänka den? Hur ska jag gå till väga. Man gör det väl med automation antar jag, men ska man sänka hela mixen där bara med volymreglaget? Eller är det något annan finess/plugg som fixar sånt? Nyfiken på svar, eftersom det är ett irriterande och återkommande problem hehe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richie76 Postat 11 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 11 januari 2006 Tackar för alla bra tips! Nu ska det skruvas.. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mtornros Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Dock så undrar jag...om man ändå inte ska skicka iväg låten till nån masteringtjej, kan man inte då lägga på kompressor och maximizer inne i själva Cubase? Det kan du absolut. (...) Ok, perfekt! Det var det jag ville höra 😆 Så om jag fattat det rätt efter att ha läst lite andra trådar också så "ska" man först lägga en kompressor/limiter (skillnad!?) på mastern, och sedan maximizer? Och vilken kompressor (limiter?) i Waves bör man använda på en masterkanal? Finns ju tusen olika.. Och vad är egentligen en maximizer, vad gör den teoretiskt? Fick först för mig att det var nån slags kompressor, fast jag har kanske fel..den kanske bara helt enkelt höjer volymen? Tack, ni är bäst! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bonzo Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Och vilken kompressor (limiter?) i Waves bör man använda på en masterkanal? Här är lite Waves-läsning: Mastering loud mixes without the squashed flat tops - Linear Phase Multiband and L2 http://www.waves.com/content.asp?id=218 Tutorial: Maximizing Volumes http://www.waves.com/content.asp?id=224 Compressors & Limiters http://www.waves.com/content.asp?id=226 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.