Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Det låter ju skoj. Men frågan är väl om det ligger på din nivå. Maila dem och fråga mer specifikt vad du får lära dig, så de inte bara lär ut något du redan kan...

The Mr... 😳

Postat

Har just talat med två st därifrån. Skall återkomma senare under dagen!

Har hållit på o pysslat med musik endel ett bra tag men kan inte påstå att jag kan så mkt, denna kurs värkar vara grundlägande och det är nog lagom för mig skulle jag tro. Men det är fem månader det handlar om så man vill inte "slösa" bort tiden

Postat

"Exempel på programvaror som används under kursen: Plogue Bidule, AudioMulch, Audacity, CDex och Buzz."

Helt okänd aprogram för mig men tydligen har ett par av dom VST stöd. Någon som känner till dessa?

Postat

Gratis program så att alla ska kunna använda samma mjukvara utan att behöva lägga ut pengar.

Bidule Modulärsynt där även VST-pluggar kan användas som effektmoduler eller instrumentkällor. För patchkabel-fantasten 🙂

PC och Mac. Preview-versionen och alpha/beta-versioner är gratis i väntan på v1.0 och nuvarande version är 0.9

AudioMulch är lite liknande, fast mindre fokus på synt och mer på experimentellt skapande. Mer sequencerliknande. Shareware.

Audacity är ett enkelt ljudredigeringsprogram. Klarar många filformat, bla. MP3 eller Ogg Vorbis.

Inbyggda effekter, och kan även använda VST-effekter om "VST Enabler" installeras. Öppen källkod, och färdigkompilerade program finns för Windows, Mac och Linux.

CDex är en cd-ripper. Bra. Enkelt och lättskött. Öppen källkod.

Buzz är... ja, vad ska man säga? Det är en tracker, fast så mycket mer. Modulärsyntes, VST-pluggar, DX-pluggar, MIDI, Rewire.

Personligen tycker jag att Bidule och AudioMulch inte är mycket att hänga i granen.

CDex och Audacity är jättebra, och alla borde skaffa dem. 😄

Buzz imponerar verkligen. Svårt att komma på någon bättre gratis sequencer...

Postat

Okey! Tack för alla länkarna till programen!

Väntar på att kursledaren skall hörav sig så jag får lite mer info.

En fråga till: När man lärt sig jobba med dessa program, förenklar det för att sedan lära sig cubase tx? Just nu jobbar jag ju enbart med Ableton live och reason, så....

Postat

Inget av programmen påminner om Cubase direkt.

Har du lärt dig Reason, har du lärt dig att jobba modulärt och koppla kablar och bygga. Och kör du Live kan du förmodligen komma igång med grunderna i Cubase ganska fort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.