Jump to content
Annons

Externt: Firewire ljudkort + USB Hårddisk

Recommended Posts

hejhej38 (oregistrerad)
Postat

Jag hade tänkt att köpa en Mac mini. Jag hade tänkt att köpa till ett externt ljudkort och en extern hårddisk. Jag vet att det är bättre med firewire, men det finns bara en firewire port. Villket är bäst, USB ljudkort och firewire hårddisk eller tvärt om?

Annons
Postat

Jag skulle nog köra Firewire på ljudkortet för att slippa alla jääääkla problem som kan bli med USB. Måste du verkligen ha en USB-hårddisk?

Jag hade antingen satt den internt elelr köpt ett firewirekort för att kunna ha några externa enheter till.

• 9 månader senare...
Postat (redigerat)

Vad fungerar bäst för er som provat?

Köra firewire på ljudkortet och hårdisken via USB... eller att köra tvärtom? USB Ljudkort och Firewire hårddisk?

Mvh Bass

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Postat

varför inte köra firewire på båda?? 😳

Firewire funkar ju i allmänhet bättre... de flesta ljudkort med usb använder sig av usb 1.1 fortfarande. finns väldigt få usb 2.0 ljudkort på maknaden.

Usb 1.1 funkar väl kanske så länge du inte har tänkt att spela in mer än två kanaler samtidigt. usb drar också mer processor kraft vad jag har förtått..

brukar ju dock va billigare om det är det som kniper...

Annars kör firewire på både kort och disk..

Postat

Du skulle kunna köpa ett Firewire-kort till din bärbara för en femhundring. Då får du totalt tre firewire-platser i din dator.

Men det beror samtidigt lite på hur avancerad du är i ditt musikskapande. Spelar du bara in några enstaka kanaler så lär usb-ljudkort räcka till.

En liten sammanfattning:

Ljudkort på usb/hårddisk på firewire - Räkna med högre belastning på datorn när du vill ha snabb respons (kort "latency") i ditt musiksystem och det beror på usb-ljudkortet. Samtidigt borde du kunna spela upp fler samtidiga kanaler tack vare firewire-hårddisken.

Ljudkort på firewire/hårddisk på usb - Musiksystemet får kortare fördröjning eller ger något mer kraft åt pluggar. Baksidan blir istället att du troligtvis inte kan skyffla lika mycket data från hårddisken om du använder många samtidiga ljudkanaler.

Postat

Jag kommer bara spela in 1 kanal åt gången men det brukar bli en jäkla massa ljudspår i slutändan!

Har läst om en annan variant som kanske är intressant??

Ex. om jag skaffar ett Prenonus firebox eller Inspire som har 2 st. firewire ingångar. Så kör man firewire från en hårddisk till ljudkortet.. och sen firewire från ljudkortet till datorn?

Nån som vet nåt om detta?

Mvh Bass

Postat

köpte ett INSPIRE från PRESONUS i alla fall.. återkommer med hur kortet fungerar.. Nu ska jag bara försöka hitta en firewire hårddisk som är skysst och framför allt tyst.. nån som har tips?

Postat

Chassin till externa hårddikar har jag ingen åsikt om, men internt sitter samma hårddiskar som överallt annars - och där brukar Samsung och Seagate betraktas som de tystaste 7200-varvarna. Personligen hade jag i första hand tittat efter sata-anslutning framför ide-anslutning på själva hårddisken.

• 4 veckor senare...
Postat
köpte ett INSPIRE från PRESONUS i alla fall.. återkommer med hur kortet fungerar.. Nu ska jag bara försöka hitta en firewire hårddisk som är skysst och framför allt tyst.. nån som har tips?

Hur fungerade inspirekortet? var det bra? är nyfiken

/johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.