Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjena!

jag vet att det finns ett gäng grymma gitarrister här på forumet...

jag skulle behöva hjälp med skalor.. finns det någon sorts handbok för vilka ackord som ingår i de mest basic skalorna..?

för jag skulle vilja lära mig att andvända Autotune.. har införskaffat mig Antares autotune, men har förstått att man måste spela skalenligt för att andvända den...eller?

tack på förhand!!

Magnus

Annons
Postat (redigerat)

nej du behöver ej ställa in den skalenligt. du kan köra kromatiskt. Då ingår alla tner och det tycker jag är bättre eftersom en del toner man sjunger kanske inte finns i skalan.

Detta fungerar dock om man lyckas hålla tonen man sjunger inom en halvton 😛

Redigerat av Humor
Postat

Skalfunktionen i auto-tune är egentligen ganska onödig om man är det minsta kräsen med det man gör. Att mappa in materialet i skalor behövs ju bara om sång/instrumentinsatsen är så dålig att tonerna är mer än en kvarts ton falska och därför måste passas in i de rätta facken. Och är det så illa är det bättre att använda grafritaren i autotune eller ännu bättre, melodyne. Sedan kan du använda autotune för att "kamma till" materialet alt. lägga till vibrato.

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.