mange_andersson Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 tjena! jag vet att det finns ett gäng grymma gitarrister här på forumet... jag skulle behöva hjälp med skalor.. finns det någon sorts handbok för vilka ackord som ingår i de mest basic skalorna..? för jag skulle vilja lära mig att andvända Autotune.. har införskaffat mig Antares autotune, men har förstått att man måste spela skalenligt för att andvända den...eller? tack på förhand!! Magnus
Humor Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 (redigerat) nej du behöver ej ställa in den skalenligt. du kan köra kromatiskt. Då ingår alla tner och det tycker jag är bättre eftersom en del toner man sjunger kanske inte finns i skalan. Detta fungerar dock om man lyckas hålla tonen man sjunger inom en halvton 😛 Redigerat 9 januari 2006 av Humor
Stinkey Zwei Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 Dom ackord du kan bilda av skaltonerna ingår i skalan, så att säga. Fram med papper och penna.
svaleklev Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 Hejsan! Jag är varken grym eller gitarrist men någon vänlig själ slängde upp följande länk någonstans i detta forum för ett tag sedan vilken jag lade på minnet (eller rättare sagt - min browser lade den i minnet 🙂 ) http://www.all-guitar-chords.com/ Där fanns lite matnyttigt både vad gäller skalor av diverse typer och ackord.
mange_andersson Postat 10 januari 2006 Trådstartare Postat 10 januari 2006 okej! tack så mycket för alla tips!!
wiik Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Skalfunktionen i auto-tune är egentligen ganska onödig om man är det minsta kräsen med det man gör. Att mappa in materialet i skalor behövs ju bara om sång/instrumentinsatsen är så dålig att tonerna är mer än en kvarts ton falska och därför måste passas in i de rätta facken. Och är det så illa är det bättre att använda grafritaren i autotune eller ännu bättre, melodyne. Sedan kan du använda autotune för att "kamma till" materialet alt. lägga till vibrato.
Orient Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Släng bort Autotune, nu är det Melodyne som gällt ett tag. Finns Autotune ´kvar??? 🙂
Cloudsurfer Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Använde någon sorts 'autotune' på min egen sångröst en gång...kan inte påstå att det lät bättre 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.