Jump to content
Annons

Nästa steg för hemstudion?

Gäst

Recommended Posts

Hej!

Ny på forumet, verkar vara rätt mycket aktivitet här. Så man får bra respons på det man gör. Kul! I alla fall, till saken. Jag har hållt på att spela in i några år nu, är 17 och har spelat bas i 4 år tror jag och gitarr i 3. Har i alla fall bestämt mig för att skaffa lite mer ambitiös utrustning. Jag har redan fina instrument så jag har kommit till själva inspelningen. Jag spelar in i mitt rum. Dem här grejerna har jag eller ska köpa när jag får lön i slutet av januari. Vad är nästa steg, byta nått?

- Mitt EMU-0404 ljudkort kommer nu i veckan och det ska ingå alla program man behöver så här i början.

- M-Audio MIDI-klaviatur med 49 anslagskänsliga tangenter verkar vara en bra kompromiss mellan pris och funktion.

Följer det man program med ljudkortet så man kan få bra trummor med hjälp av klaviaturen? Just nu har jag en CD med lite trum-samples men dem tröttnar rätt snabbt på dem.

- Har en skaplig mikrofon för sång, har vara tillräcklig hittills. 300kr-klassen.

- Har multieffektpedal med EQ och en hel hög effekter. Funkar till gitarr, bas och sång. Finns det nått

bättre så man får lite mer värme i sången? Ett litet mixerbord med fantommatning?

- Har trådlösa Sony-hörurar men ska köpa studiomonitorer samtidigt som klaviaturen. Behringer har

billiga (skit?) och Sennheiser har några som verkar lovande. Inte mer än 500 kr.

Vad är nästa steg? En kondensatormikrofon? Mixerbord med EQ för sången?

Finns kanske många trådar i samma ämne, men nu är det ju så att jag redan har en del saker och ska gå vidare. Är inte så insatt i vad man uppgraderar, i vilken ordning man förbättrar liksom. Tack i alla fall.

/ Tim

Dela på andra sajter

Annons

Trummor får du nog inte med ljudkortet. Jag har ett likadant och jag fick inte det så det får du nog skaffa/köpa på annat håll.

Ett mixerbord behöver du för att kunna spela in sång, gitarr och bas, ifall di inte löser detta med micpreamps och liknande. Ett mixerbord verkar ju dock bra eftersom du ska spela in flera olika instrument. Finns ju riktigt billiga runt tusenlappen som är helt okej.

Dela på andra sajter

Trummor får du nog inte med ljudkortet. Jag har ett likadant och jag fick inte det så det får du nog skaffa/köpa på annat håll.

Ett mixerbord behöver du för att kunna spela in sång, gitarr och bas, ifall di inte löser detta med micpreamps och liknande. Ett mixerbord verkar ju dock bra eftersom du ska spela in flera olika instrument. Finns ju riktigt billiga runt tusenlappen som är helt okej.

Kan man inte välja "trummor" som instrument i midi-programmet? Eller blir det bara blippljud då?

Jag har ju inget mixerbord nu och det funkar ju bra förutom att sången blir lite tunn och man inte ställer in ljudet i 2 timmar. Vad exakt gör en preamp och vad kostar en sån (modellbeteckning)?

Dela på andra sajter

Har du tänkt att jobba i nåt inspelningsprogram så skit i att köpa ett billigt junkmixerbord, utan köp en mikronpreamp istället. Köp en bra eq i mjukvaruform istället.

Vad för nån? Vad fyller den för funktion? Finns det inte bra EQ i Cubase/Cubasis eller kontrollpanelen för ljudkortet?

Dela på andra sajter

Har du tänkt att jobba i nåt inspelningsprogram så skit i att köpa ett billigt junkmixerbord, utan köp en mikronpreamp istället. Köp en bra eq i mjukvaruform istället.

Vad för nån? Vad fyller den för funktion? Finns det inte bra EQ i Cubase/Cubasis eller kontrollpanelen för ljudkortet?

Mikrofonpreamp (EMU 0404 har inga preamps, så du har ingenstans att koppla in micen - och därför behöver du en preamp):

Studio Projects VTB-1 eller Joemeek ThreeQ, är båda preamps som räcker långt för en nybörjare - och ett tag till sedan också. 🙂

EQ (finns med i Cubase, av hygglig kvalisort som är helt ok att komma igång med, men andra är roligare):

Sonalksis SV-517 eller PSP MasterQ gör ett mycket bättre jobb. 😳

Dela på andra sajter

Men dem var ju ganska dyra? Funkar inte Behringers billiga mixerbord, har för mig att dem har preamp? Eller micpreamp från samma tillverkare för runt en 500 spänn går ju att hitta. Har ju inte haft nån preamp tidigare utan bara kört in direkt i datorn/via effektpedalen. 1500 känns omotiverat i nuläget.

Dela på andra sajter

Det är skillnad på preamp och preamp... :rolleyes:

Har du inget behov av en mixer, så är det onödigt att tvinga sig att ha den längre signalvägen som en mixer innebär - och det extra brus som tillförs där.

Behringers billiga preamp fungerar, men det är stor risk att du kommer att vilja byta ut ganska snart - och andrahandsvärdet är obefintligt på sådana, så då blir det dyrare i förlängningen. 🙂 Exempelvis en Studio Projects VTB-1, kommer du troligen inte att känna att du behöver byta på några år - om någonsin (beroende på vilka krav du ställer förstås...). Det är oftast lönt att lägga till lite mer när man ligger i de lägre prisklasserna.

Dela på andra sajter

Det är skillnad på preamp och preamp... 😄

Har du inget behov av en mixer, så är det onödigt att tvinga sig att ha den längre signalvägen som en mixer innebär - och det extra brus som tillförs där.

Behringers billiga preamp fungerar, men det är stor risk att du kommer att vilja byta ut ganska snart - och andrahandsvärdet är obefintligt på sådana, så då blir det dyrare i förlängningen. 😉 Exempelvis en Studio Projects VTB-1, kommer du troligen inte att känna att du behöver byta på några år - om någonsin (beroende på vilka krav du ställer förstås...). Det är oftast lönt att lägga till lite mer när man ligger i de lägre prisklasserna.

Håller helt och hållet med Claes här. Spara hellre lite extra länge, och köp något som du verkligen kommer ha nytta av länge. Onödigt att köpa halvdan utrustning bara för att det är billigare för stunden.

Dela på andra sajter

Monitorer för 500 kommer du knappast att hitta, du får sträcka dig längre än så för att ens få tag i ett par billiga. Angående preamp så är jag inte säker på (och orkar inte ta reda på) om 0404 har adat-anslutningar, men jag har ett 1820 och kopplar då in en Behringer (!) Ultragain pro ada8000 eller vad fan den heter. Den har åtta preamps som iaf jag inte tycker är dåliga på något sätt och kostade runt 2400 när jag köpte den. Dock har jag hört att Bäringer lagt på 30% på alla sina priser nu i årsskiftet för att de kommit till insikt och fattar att deras grejer faktiskt håller hög kvalitet ibland.

Du måste dock inte använda dig av adat för att koppla preampen till ljudkortet, men jag tycker att det är smidigast om möjligheten finns.

Mixerbord klarar man sig utan i studiosammanhang, köp hellre bara en bra preamp och mixa i datorn, eventuellt med midicontroller om du saknar känslan.

Redigerat av surikatmamma
Dela på andra sajter

Monitorer för 500 kommer du knappast att hitta, du får sträcka dig längre än så för att ens få tag i ett par billiga. Angående preamp så är jag inte säker på (och orkar inte ta reda på) om 0404 har adat-anslutningar, men jag har ett 1820 och kopplar då in en Behringer (!) Ultragain pro ada8000 eller vad fan den heter. Den har åtta preamps som iaf jag inte tycker är dåliga på något sätt och kostade runt 2400 när jag köpte den. Dock har jag hört att Bäringer lagt på 30% på alla sina priser nu i årsskiftet för att de kommit till insikt och fattar att deras grejer faktiskt håller hög kvalitet ibland.

Du måste dock inte använda dig av adat för att koppla preampen till ljudkortet, men jag tycker att det är smidigast om möjligheten finns.

Mixerbord klarar man sig utan i studiosammanhang, köp hellre bara en bra preamp och mixa i datorn, eventuellt med midicontroller om du saknar känslan.

Oh, jag menade självklart hörlurar. Inte monitorer. Det får inte plats i mitt rum!

Så en preamp ska man satsa på i alla fall. Tror inte heller jag behöver mixerbord och man får ju mer preamp än mixerbord för dem pengarna, om ni förstår vad jag menar. ADAT? Är inte det en sån där inspelningsmaskin som spelar in på VHS-band? Kan man inte koppla in med vanliga tele-kontakter? Jag är ledsen, men jag kan verkligen ingenting om inspelning och dess kontakter så ni får gärna förklara...

Dela på andra sajter

Det var det här jag menade med adat:

Ett digitalt format som kan överföra upp till 8 kanaler audio samtidigt med upplösning upp till 24 bitar (beroende på hårdvaran). Formatet överförs optiskt och finns på en mängd produkter så som mixerbord, ljudkort och givetvis Adat-bandspelare.

Sladdarna ser ut såhär och ansluts i den svarta klumpen i mitten på ditt 0404. Så ditt ljudkort har alltså adat lightpipe.

Redigerat av surikatmamma
Dela på andra sajter

Den där mikrofonen som kostar 300 bör du ge bort eller slänga :rolleyes:! Spar ihop till detta paket, allting billigare är faktiskt inget att ha!

2095 kan låta mycket men är väl investerade pengar och ex bara datorn kostar ju mer. Bästa lurarna under 500:- är Sennheiser 201 à 295:-

Redigerat av Hans
Dela på andra sajter

Det var det här jag menade med adat:
Ett digitalt format som kan överföra upp till 8 kanaler audio samtidigt med upplösning upp till 24 bitar (beroende på hårdvaran). Formatet överförs optiskt och finns på en mängd produkter så som mixerbord, ljudkort och givetvis Adat-bandspelare.

Sladdarna ser ut såhär och ansluts i den svarta klumpen i mitten på ditt 0404. Så ditt ljudkort har alltså adat lightpipe.

Men Studio Project VBT1 har väl inte ADAT? Så det funkar ju inte ändå...

Jag får ändå vänta med preamp (måste ha pengar till bensin) men då är det det jag ska ha istället för mixer i alla fall. Får se vad det följer med för program med midi-klaviaturen och ljudkortet, tror det ska räcka med de mjukvaran i början. Jag har ju kört med mitt 7.1 ljudkort och Audacity och det låter inte illa, det låter nog så bra det kan låta med den utrustningen...

Tack så mycket för alla svar. Jag kommer säkert med mer frågor när jag börjar spela in.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.