Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade tänkt att dra igång ett projekt med att spela in 2-3 pianobaseserade låtar nån gång i vår och har lite frågor ang. uppmickningen.

Jag antar att de mickarna jag har(SM 57, och AKG C300) inte duger så jag tänkte låna/hyra några. Har hört att Blue ska vara bra till just piano eller finns det nåt bättre alternativ?

När jag väl står där med mina mickar, vart ska dom vara placerade? I stereo?

Finns det något bra ställe som hyr ut eller ska jag bara kolla med musikbörsen där jag brukar handla?

/David

Annons
Postat

Lite mer info kan hjälpa:

- vilken typ av piano? Det skiljer liksom lite mellan ett kompakt-piano och störst Steinway-flygeln.

- vilken typ av musik? Klassiskt skiljer en del från jazz som skiljer en del från rock eller pop.

G.

Postat
  trombonisten sa:
Lite mer info kan hjälpa:

- vilken typ av piano? Det skiljer liksom lite mellan ett kompakt-piano och störst Steinway-flygeln.

- vilken typ av musik? Klassiskt skiljer en del från jazz som skiljer en del från rock eller pop.

G.

Pianot är ett Bechstein(ingen flygel) och låtarna är en lugnare ballad typ och en som är mer åt det klassiska hållet.

Postat

Mitt tips är att köpa ett samplingsbibliotek och ett tangentbord med vägda tangenter. Midi överföring och sen bounca i högsta kvaliteten. Kanske tristare för pianisten, men låter bättre i vanliga människors öron.

OM du nödvändigtsvis vill micka så är stående pianon besvärliga tycker jag. Aldrig blivit nöjd. Jag skulle börja med att dra ut pianot ordentligt från väggen. Lossa panelerna både ovanför tangentbordet och under, öppna lådan så mycket som möjligt. Fyll på rummet med största soffan och massor av annan dämpning så det inte låter som ett betonggarage.

Två mickar för stereo, personligen tycker jag bäst om små omni mickar. Lyssna efter var det låter bäst, troligen riktade uppifrån ner mot strängarna, eller rakt framifrån (sätt munkavle på pianisten).

Förslag på mickar i budgetklassen kan vara Studio Projects C4 som kommer med både omni och kardoid. Men det kan i princip funka med vilka mickar som helst för ett OK ljud. Vill du ha toppenljud så är det nog en riktigt flygel som gäller plus mickar i en helt annan prisklass.

Men börja med SM57-an och C3000. Det är värt att prova. Du lär dig om inte annat lyssna och hitta fram till bästa möjliga med de mickar du har. Även om du får tillgång till en svinbra mick så hjälper det ju inte om du sätter den på fel ställe.

Hitta sen nån som hyr ut eller lånar ut mickar. Det kostar inte så många hundralappar att hyra ett par bra mickar en lågsäsongshelg. Du får hyra bra många gånger innan inköpspriset är betalt.

Nå, mina tankar vad de nu är värde. Förhoppningsvis finns det nån som har mer och bättre erfarenhet.

Gunnar.

Postat

Det är svårt att säga vilka mickar du ska ha, när man inte vet vilket sound du vill ha/musikgenre du spelar.

Glöm inte att alla detaljer har betydelse. Öppet/stängt topplock på pianot? Kanske hela fronten borttagen?

T.ex. 2xMD421 riktade ner över ett öppet topplock kan ge ett schysst ihåligt pop-piano. 😆

Har du provat att sätta din C3000 tätt inpå pianots baksida?

Postat

Ok, tack för svaren!

Citat
Har du provat att sätta din C3000 tätt inpå pianots baksida?

Ska jag spela in i mono i så fall?

Citat
Men börja med SM57-an och C3000. Det är värt att prova.

Måste det inte vara ett par av samma mickar?

Jag ska kolla upp de mickarna ni har sagt och snacka med MB. Problemet är bara att jag inte hinner testa mig fram till ljudet eftersom jag måste flytta till pianot och jag hade tänkt att hinna alla låtar under en helg. Det kanske blir lite ont om tid men, men..

Postat

Det måste inte vara samma mickar men om du absolut vill ha en stereoinspelning är det att rekommendera. Att micka från baksidan av pianot och spela in i mono är inget att automatiskt avskriva. Eftersom bara du vet hur du vill det ska låta är det lika bra att prova dig fram om du inte redan har erfarenhet av pianoinspelning. Är det tidspress vore nog trombonistens förslag på samplade pianon vara ett bra alternativ.

Personligen tycker jag att öronavståndsstereo med småmembransmickar typ Km 184 ger åtminståne hyfsat resultat. Kanske inte alltid perfekt men under tidspress är det i alla fall acceptabelt.

Postat

Gjorde precis en skiva med duktig sångare där vi funderade ett tag på att skaffa ett nytt samplingsbibliotek men det slutade med att vi använde ett akustiskt piano. Visst flera av samplingbiblioteken låter jättebra men för mig fattas det alltid något i det soundet. Sen kan man aldrig spela lika bra på ett viktat midiklaviatur som ett riktigt piano. Pianisten var överförtjust över både soundet i mitt piano och känslan i klaviaturen.

JAg tycker definitivt att du skall testa att micka upp ditt piano för ett mer personligt ljud. Dock bör du nog ha två kondingmickar av samma modell även om jag sett uppmickningar med 2st SM57

Jag hade pianot i min dämpade avdelning och mickade på baksidan med två ADK 51 på kanske 50-60 cm höjd. Har provat att micka mitt piano på alla sätt och kommit fram till att låter bäst just där. Det var väldigt känsligt med positionen så pröva dig fram.

Har även ett par Milab DC96 som vann våran blindtest på flygel i piteå mot betydligt namnkunnigare mickar men i just denna inspelningen var de mickarna upptagna för sång + sax.

Det är dock alltid svårade att få till soundet i ett piano jämfört med en flygel. Kommer själv att införskaffa en flygel till våren (typ 2 meters Bechstein) då jag har en efterfrågan på just såna inspelningar.

Kan av copyrightskäl inte lägga upp några ljudexempel än men det kanske kommer.

Hårboll (oregistrerad)
Postat

Ber om ursäkt om jag kapar tråden lite och kommer med en onödig fråga.

När ni pratar om att micka ett piano bakifrån, är det då utan panelen eller kan det fungera även med panelen på?

David

Postat

Skulle gjort såhär!

Öppna locket, sen mikar du i YX mikning eller AB, med Sm57'an riktad mot bassträngarna.

sätt dom ca 10 upp från locket.

Testa och testa!

Postat

Jag tycker pianon ofta gör sig bra i mono. Sedan håller jag med Trombonisten, flytta ut pianot från väggen och se till att kontrollera klangen i rummet. Pröva att ta bort panelen undertill och öppna åtminstone upp locket. När ni tycker att ljudet låter bra i rummet är det dags att hitta mickplaceringen. Låt en person spela på pianot och en annan gå runt pianot, och runt i rummet, för att hitta punkter där det låter bra/intressant/balanserat. Pröva några olika positioner och välj den som funkar bäst.

Nu till den absolut pilligaste biten. Lyssna petigt och noggrant efter skillnader i ljud när ni flyttar micken pyyte lite uppåt/nedåt, bakåt/framåt och åt sidorna. I vissa fall är det stora skillnader, i vissa mycket små. Men det kan absolut löna sig att testa lite extra. Plötsligt hittar man en punkt där man verkligen gillar vad man hör.

Sedan är det inte självklart att det är samma punkt som gäller nästa gång, beroende på spelstil och ljudideal.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.