Jump to content
Annons

Förlag för alla?


sounden

Recommended Posts

Jag har gått å tänkt på en grej, men vet inte om det finns nått intresse för det.

Men idéen kanske redan finns.. men iaf...

Det finns ju en uppsjö av webbplatser där man kan lägga upp sitt

bands demo för nerladdning.

Men vad jag vet så finns det inget ställe där upphovsmän kan lägga

upp sina verk tillgängligt för allmänheten och artister kan få "köpa"

eller nått.

Tanken är väll att det skall vara som ett förlag fast ett öppet för

allmänheten.

TILL VEM?

Egentligen vem som helst som vill ha nya låtar att framföra.

Hade egentligen tänkt mig en site där artister och andra förlag

som kan vara intresserade av nytt material.

IFRÅN?

Du och jag som inte har nått förlag eller dyl.

Dvs du skriver en låt, spelar in den lägger upp den på siten för

att sedan bli tillgänglig för alla medlemmar.

ERSÄTTNING & JURIDIK

Jag är ingen klippa på juridik eller vad det är för lagar som måste

tillämpas och vilken ersättning som skall utdelas. Finns det intresse

så kommer detta att lösas innan detta sjösätts.

UPPDRAGSGIVARE

Vill någon ha en låt så får uppdragsgivaren göra en mall som

medlemmarna få utgå ifrån och pitcha låten.

(vet inte om jag använder det i rätt sammanhang)

"pitcha är det vedertagna begreppet när en förlagsperson

lyckas få med en låt på en skivinspelning"

Vad tror ni, skulle finnas nått intresse?

.S.

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
abnormalbrain (oregistrerad)

Bra insiativ! Man måste bara vara säker på att förlag köper låtarna. Det är ju inte så intressant om det visar sig att en privatperson har köpt ens låt. Då kommer ju låten inte med på något skivsläpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Bra initiativ, gäller bara att utveckla till ett hållande koncept. Du kommer dessutom att få slåss mot större jättar efterhand. CDON håller t.ex på att planera något liknande, nämnde det här för en tid sedan.

Och det finns faktiskt andra alternativ där man redan nu kan sälja sina låtar, kommer tyvärr inte ihåg vad de heter. Vissa har nämnts här på forumet. Men det är ju inget hinder, gäller bara att kartlägga dem, analysera dem, göra något bättre och erbjuda mervärde till användarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Och det finns faktiskt andra alternativ där man redan nu kan sälja sina låtar, kommer tyvärr inte ihåg vad de heter.

Songquarters.

Funkar faktiskt på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Jättebra idé som ligger helt rätt i tid. Om det skulle fungera så skulle det vara underbart, ännu ett steg närmare lätt & snabb spridning. Fasen vad jag gillar internet.

Det finns säkert intresse från film- och mediaproducenter också.

Klart hemmstudiopularna gillar idén. Har du någon kontakt inom den bransch där uppdragsgivarna skulle finnas som du kan snacka med?

Ja förresten, säg till om du behöver hjälp med något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kanske tänkt mig lite mer som en "bank"/"arkiv" av låtar.

Man skall också kunna leta duktiga sammarbetspartners via denna tjänsten.

Det skall fungera mer som ett community, men visst så kan även förlag lägga

upp att de söker en viss låt till en viss artist.

Lite mer inriktning på själva produktionen för medlemmarna också, tex.

nån kanske vill jobba med maxmaxmax för att få ett visst sound på sin

produktion. Eftersom maxmaxmax har lagt upp 5 låtar som man gillar. ex.

Kanske också, min låt saknar sång,text kan någon hjälpa mig.

Visst, det täcks av detta forumet också men skulle vilja ha själva låten/produktionen

i mer centrum.

Songquarters

kostar ju pengar.

Tänkte inte ha nått vinstdrivande koncept, bara så kostnaden av bandbred och lagringsutrymmet om det skulle bli en stor kostnad.

Har du någon kontakt inom den bransch där uppdragsgivarna skulle finnas som du kan snacka med?

Har ju ett par vägar in i branschen att prova om jag skulle ha ett bra koncept,

som jag kan stå för.

Vad jag behöver hjälp med är egentligen webdesign, själv suger jag på design

men är ganska vass på backend-programmering.

Jag har också problem med att jag brukar inte orka driva projekt själv så

behöver någon mer som man kan bolla idéer med.

Så om någon känner att man bidra med något av detta så kontakta gärna mig.

Skulle va nice om personen ifråga även bodde i sthlm så man kunde träffas

IRL, dock inget krav 😆

Johan Sandén

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Intressant tanke.

Ang Songquarters:

1. Det är ganska hög nivå på "leadsen" där. Dessutom så är artisterna namngivna, till skillnad från t ex SongLink. Vilket ju är VÄLDIGT värdefullt.

2. Det kostar, men det är nog en del jobb att hålla den kvalitén på uppdatering och överskådlighet/sökbarhet. Har även hört att de själva aktivt söker reda på heta leads.

Dessutom så tror jag att det är lite "filtrering" för att få upp kvalitén på låtarna.

3. Det är inte bara guld o gröna skogar med songquarters, det har vid flertalet tillfällen hänt mig att uppgiven kontaktperson inte alls jobbar med artisten överhuvudtaget, eller att de inte alls har annonserat efter låtar och fattar inte vad man vill ! ! !

4. Det funkar ju även som ett bransch uppslagsverk: t ex, om jag undrar vilka producenter som jobbat med Withney Houston, Vips, Namn, adress, e-mail osv...

Mina funderingar:

Sounden du skriver att artister/förlag skulle "köpa" låtar, menar du att man skulle ha ett standarpris? standardvilkor?

Jag tror man ska hålla isär musikers community och försäljningen/marknadsföringen av låtarna utåt. Känns som helt skilda saker.

Ett förlag/management som är ute efter en låt vill bara snabbt kunna lyssna igenom låtar. Dom är inte intresserade av massa grejs runtomkring.

Däremot viktigt med en bra sök / sorterings funktion

maxmaxmax du nämnde film- och mediaproducenter, det tror jag jättemycket på. Då skulle vi dessutom ha chansen att få våra hårdddiskar rensade på halvdanna produktioner 😕 , tänk alla halvklara instrumental låtar som låter skitbra, men det är inte några helt färdiga riktiga låtar. Men teman som är jättebra, stämmningar och vibes. Jag tror det finns mängder av sånt, och det är väl ofta det som eftersöks till reklam spel film osv. att förstärka en känsla?

Låter intressant, tror det blir svårt att klå dom som redan stora är, men om man som hackeman skrev kan renodla och utveckla till ett hållande koncept, så kan det bli något.

Värt att kolla upp:

Creative Commons är en icke-vinstdrivande organisation som erbjuder gratis, flexibla licenser för att skydda kreativa verk.

http://www.creativecommons.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det verkligt svårt att driva något liknande i Sverige, STIM gör det nämligen ganska dyrt.

Det finns inget som heter "inte stimma": Medlemmar i STIM kan nämligen inte undanta något av sina verk från avtalet med STIM - allt man gör, även under pseudonym, ska "stimmas".

Det är därför som dom flesta sajter som erbjuder downloads kräver att upphovsmännen inte ska vara STIM-anslutna - annars kostar det helt enkelt för mycket.

STIMs minimiavgift är 0.1 euro per download + moms.

[/neggogubbe]

Link to comment
Dela på andra sajter

Medlemmar i STIM kan nämligen inte undanta något av sina verk från avtalet med STIM - allt man gör, även under pseudonym, ska "stimmas".

Det var därför jag väntade in i det sista innan jag gick med i STIM.

Kikar nu på StimPoint för att registrera min sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...