Bone Postat 9 januari 2006 Dela Postat 9 januari 2006 Hallå Efter att ha haft strul med mitt M-audio Firewire 410 till och från sen jag köpte det så hittade jag lösningen (hoppas jag) på mitt problem i den här tråden. Antagligen så gör uppgraderingen av mitt Windows XP home till SP2 att firewireporten bara kör i 100mbit. Efter att jag läst den så bestämde jag mig för att installera patchen som det hänvisades till, det kändes som det lite enklare alternativet och jag är ingen höjdare på datorer. Men nu efter jag har installerat den så måste jag fixa till mitt pci-firewirekort så att det kör på den korrekta hastigeten. Dom hänvisningar man får på Windows hemsida stämmer inte riktigt med vad som visas i mitt register. Det står att man ska leta upp: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\1394_hc_hw_id\1394_instance_id\Device Parameters och hitta sidspeed som man ska ställa in på 3 (400/800mbit). Det går fint fram till PCI. Men sen så har jag inte rätt alternativ. Jag har köpt till ett Vitex PCI-firewirekort. Så alternativen jag har, i regedit, är en mapp som heter 1394 och under den så finns mapparna M-audio fw410 och M-audio fw bootloader. Samt en som heter V1394 där finns en mapp som heter NIC1394 och device parameters. Någon som kan det här och har tid att hjälpa mig? Hoppas ni orkar läsa allt det här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SLC-trax Postat 9 januari 2006 Dela Postat 9 januari 2006 Hallå Efter att ha haft strul med mitt M-audio Firewire 410 till och från sen jag köpte det så hittade jag lösningen (hoppas jag) på mitt problem i den här tråden. Antagligen så gör uppgraderingen av mitt Windows XP home till SP2 att firewireporten bara kör i 100mbit. Efter att jag läst den så bestämde jag mig för att installera patchen som det hänvisades till, det kändes som det lite enklare alternativet och jag är ingen höjdare på datorer. Men nu efter jag har installerat den så måste jag fixa till mitt pci-firewirekort så att det kör på den korrekta hastigeten. Dom hänvisningar man får på Windows hemsida stämmer inte riktigt med vad som visas i mitt register. Det står att man ska leta upp: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\1394_hc_hw_id\1394_instance_id\Device Parameters och hitta sidspeed som man ska ställa in på 3 (400/800mbit). Det går fint fram till PCI. Men sen så har jag inte rätt alternativ. Jag har köpt till ett Vitex PCI-firewirekort. Så alternativen jag har, i regedit, är en mapp som heter 1394 och under den så finns mapparna M-audio fw410 och M-audio fw bootloader. Samt en som heter V1394 där finns en mapp som heter NIC1394 och device parameters. Någon som kan det här och har tid att hjälpa mig? Hoppas ni orkar läsa allt det här. Lägg helt enkelt nyckeln i den / de mappar som heter 'device parameters', det borde funka.. högerklicka.. Nytt.. antagligen ska du välja DWORD value (heltal), brukar var det som gäller när det är numeriska värden. Du behöver kanske starta om för att det ska slå igenom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 9 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2006 Kanske var lite otydlig. Vilken av mapparna ska jag köra på. Är det V1394 som är mitt pci-kort. Jag har förstått att jag ska, om det inte finns, skapa en dword och sidspeed. Men är osäker på var jag ska skapa dword och jag vågar inte testa utifall att jag skulle sabba nåt. Nu sitter säkert alla dataproffs och skrattar men jag är livrädd för att peta här själv 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinm Postat 9 januari 2006 Dela Postat 9 januari 2006 Annars är ett tips att använda sökfunktionen som ligger i redigera-menyn och leta upp sidspeed, om det nu är det som du vill hitta. Dock en liten varning, eftersom man inte alltid ska ge sig in o ändra i registret om man inte vet vad man gör. Lycka till 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 9 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2006 Annars är ett tips att använda sökfunktionen som ligger i redigera-menyn och leta upp sidspeed, om det nu är det som du vill hitta.Dock en liten varning, eftersom man inte alltid ska ge sig in o ändra i registret om man inte vet vad man gör. Lycka till 😆 har använt den, men när jag söker på HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\1394_hc_hw_id\1394_instance_id\Device Parameters så finns inte det i min registereditor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinm Postat 9 januari 2006 Dela Postat 9 januari 2006 Om du söker på bara "sidspeed": Hittar du det någonstans i registret då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 9 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2006 (redigerat) Om du söker på bara "sidspeed": Hittar du det någonstans i registret då? Ja, men då under PCI -> VEN_1106&DEV3044&SUBSYS_30441106&REV46 -> 3&61aaa01&0&30 -> device parameters. Kan det stämma? Tack för alla snabba svar. Redigerat 9 januari 2006 av Bone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
martinm Postat 9 januari 2006 Dela Postat 9 januari 2006 Ja, men då under PCI -> VEN_1106&DEV3044&SUBSYS_30441106&REV46 -> 3&61aaa01&0&30 -> device parameters. Kan det stämma? Ja, det verkar väl inte helt tokigt, eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 9 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2006 Ja, men då under PCI -> VEN_1106&DEV3044&SUBSYS_30441106&REV46 -> 3&61aaa01&0&30 -> device parameters. Kan det stämma? Ja, det verkar väl inte helt tokigt, eller? Testade det nyss och min dator verkar ha överlevt . Återkommer med resultatet sen, om det har fixat mitt Fw 410 eller inte. Tack så mycket för hjälpen allihop. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 9 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2006 Blev lite osäker på det här nu. Eftersom det står på Windows sidan att man ska vara i Currentcontrolset och jag har ändrat i Controlset001 kanske jag har ändrat på fel ställe. Någon som vet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SLC-trax Postat 31 januari 2006 Dela Postat 31 januari 2006 (redigerat) Kanske lite sent att svara nu men jag testar ändå Du ska hitta nyckeln alltså. Eller skapa den om den inte finns. Varje textsträng mellan \ här representeras som mappar registret.. (regedit) HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\ Enum\PCI\1394_hc_hw_id\1394_instance_id\Device Parameters Det fetstilta ovan är variabelt och beroende på ditt system. Leta lite där för att hitta rätt enhet.. (1394.. nåt) Och ja du ska vara i CurrentControlSet. Verkar iofs svagt av leverantören att du ska vara tvungen att pilla på detta.. klaga! Om du är osäker gör en återställningspunkt på datorn. Start / Tillbehör / Systemverktyg så kan du backa dit sen om det skulle uppstå nåt fel. Redigerat 31 januari 2006 av SLC-trax Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 1 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 1 februari 2006 Schysst att du orkade svara. Jag sökte först på sidspeed i regeditorn men hamnade i KEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\pci\controldevice001\VEN110(och en massa siffror och nummer)\device parameters så jag chansade och bytte där istället. Tyvärr ingen större förändring. Men nån dag efteråt så skapade jag en sidspeed i katalogen som du angett ovan. Det verkar funka bättre, men inte helt felfritt. Winamp hänger sig fortfarande ibland, senast igår. Men Cubase funkar lite bättre. Såg en av Linus teorier i den här tråden angående fel på winamp och ljud i windows i allmänhet. Dom verkar ju stämma rätt så bra överens med dom problem jag har haft så jag antar att det är winamp och windows som skämtar aprillo med mitt ljudkort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.