Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihopa!

Fick en trevlig liten mixer i julklapp, kan beskådas nedan: (Hoppas det går att länka från Behringers hemsida...)

UB-802_top.jpg

Jag har kopplat en liten tele till datorns utgång till två tele till kanal 5/6 och en liten tele till datorns line in till två tele på main out. Dessutom hörlurar på Phones (duh!) och min v-amp multieffekt till gitarr till kanal 3/4. Hänger alla med så här långt? 😆

När jag spelar in dock, så vill jag ju höra metronom eller trummor från inspelningsprogrammet. Men om jag drar upp den kanalen, så kommer det också med i inspelningen! Hur kopplar jag för att höra ljud från datorn utan att det kommer med när jag spelar in?

/Micke

Annons
Postat

Hej!

Prova att koppla ljudkortet till tape input istället och tryck in knappen "tape to ctrl room", då kommer ljudet från datorn till hörlurarna eller monitor (om du har det) utan att blandas med inspelningssignalen. Sedan får du nog ställa in i inspelningsprogrammet "direct monitoring" eller vad det nu kan heta i ditt program. Där finns det olika varianter.

Lycka till!

Postat (redigerat)

Out på ljudkortet --> Tape In

In på ljudkortet --> Tape Out

Monitorerna på CTRL ROOM OUT på mixern.

Styr nivåer med Main Mix och Phones/Control Room rattarna

Redigerat av robc
Postat

Okej, tack för tipsen! En fråga till bara (jag vet, jag är nybörjare 😆 ) men vad heter den kabel jag behöver?

Postat

Tape input och output är vanliga RCA-kontakter, samma som i en stereo. Det finns sådana sladdar i vilken radioaffär som helst, alltså minitele - rca.

Postat

Aaahhahaha! Suveränt. Äntligen fick jag klart för mig vad ALT 3-4 var för nåt på min lite större behringermixer. Precis vad jag behövde för att både kunna höra metronom och spela in instrument samtidigt. Bara haft mixern i två år nu 😄

Postat

Tack för alla tips, men jag får det ändå inte att fungera! Jag blir galen!!

Jag har min V-Amp kopplad till en kanal. Sedan så har jag en sladd från tape out till ljudkortet, plus sladd från main out till ljudkortet (som homer föreslog). När jag har knappen Tape to control room nedtryckt, så hör jag ljud från datorn men inte min egen gitarr. Har jag den inte nedtryckt hör jag bara min egen gitarr.

Vad gör jag fel? Sidan jag fick tips har inte hjälp mig mycket, jag har ingen ALT 3-4 på min mixer. Jag skall väl inte behöva inhandla en ny mixer bara för att få det att fungera? Jag vill kunna höra både metronom och gitarr samtidigt! 😱

Postat

Läste igenom manualen för din mixer, och det borde faktiskt fungera att höra både en metronom och det du spelar in samtidigt som du bara spelar in från V-ampen. Om du testat att använda "MAIN OUT" till din dator, testa istället att använda "TAPE OUT".

Lyssnar du verkligen genom "PHONES" eller "CTRL ROOM OUT"?

Postat
Läste igenom manualen för din mixer, och det borde faktiskt fungera att höra både en metronom och det du spelar in samtidigt som du bara spelar in från V-ampen. Om du testat att använda "MAIN OUT" till din dator, testa istället att använda "TAPE OUT".

Lyssnar du verkligen genom "PHONES" eller "CTRL ROOM OUT"?

Jag lyssnar via Phones, då jag inte har några monitorer för närvarande (planerar att köpa).

Du tycker alltså att jag ska köpa ännu en rca-kabel och använda både tape in och tape out? Skulle det fungera då?

Postat
Du tycker alltså att jag ska köpa ännu en rca-kabel och använda både tape in och tape out? Skulle det fungera då?

Ärligt talat vet jag inte om det borde fungera annorlunda då. RCA-kablar är billiga och man hittar alltid nån användning av dom till teve och video och så, så det skadar ju aldrig att ha ett par extra runt huset. Du kanske borde gå tillbaka till butiken om du inte får det att funka, och kolla om du bara råkat få ett dåligt exemplar, eller kolla om dom kan hjälpa dig.

Om du kopplat allting rätt, och det låter det som du gjort, så borde det enligt manualen funka som det är nu.

Postat (redigerat)

Ärligt talat vet jag inte om det borde fungera annorlunda då. RCA-kablar är billiga och man hittar alltid nån användning av dom till teve och video och så, så det skadar ju aldrig att ha ett par extra runt huset. Du kanske borde gå tillbaka till butiken om du inte får det att funka, och kolla om du bara råkat få ett dåligt exemplar, eller kolla om dom kan hjälpa dig.

Om du kopplat allting rätt, och det låter det som du gjort, så borde det enligt manualen funka som det är nu.

Inte för att jag tror det, men det kanske är bäst att fråga: det är ingen inställning som behöver göras i själva datorn eller så?

Redigerat av Lynxo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.