Pedda Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 Vilket mastering program rekomenderas att köpas om man är nybörjare?
Björn Olsberg Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 Nybörjare inom mastring eller nybörjare inom musikskapande? Om det är det sistnämnda (ingen värdering lagd!) så är det lite trista svaret: inget alls. Om du är nybörjare inom mastring skulle jag säga att det faktiskt inte har någon större betydelse vilket program/hårdvara du använder. Viktigast är att lära dig hur du använder dem. Typiska produktkategorier är eq och kompressor och sådana ingår i nära nog varje musikprogram som finns. Eq är relativt enkelt att förstå principen för. Lär dig "mejsla ut" ljud som krockar. Kompressor kan vara svårare och här bör du snarast lära dig hur de olika parametrarna påverkar ljudet, snarare än att skaffa en optimal produkt - det valet kan gott komma långt senare. Kompressorn är kanske den viktigaste komponenten att lära sig vid både mixning och mastring. By the way, missa inte vår kommande serie "Mixologi" som börjar i nummer 1-06. Tio delar om mixning (och slutligen mastring).
Pedda Postat 9 januari 2006 Trådstartare Postat 9 januari 2006 Jag tackar för svarat. Så att om jag inte har samma tryck i mina låtar som på en "riktig cd" även om jag har använt kompressor och annat så beror det helt enkelt på att jag inte har fattat hur man använder detta alltså? Hmmm då får jag ta o sätta mig in i mixilogin... 😆
trombonisten Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 Nå, det finns en del som även nybörjare behöver göra, och som inte är sådär himla svårt men som är ganska nödvändigt. Det är den delen av mastering som handlar om att få över filerna till en CD, i rätt ordning och med lite luft mellan låtarna. Förr i tiden var det rätt mycket svart-konst att få ljuden att passa på Vinylen utan att nålen spårade ur. Idag är det nog betydligt enklare. För det behöver du något program där du kan göra lite olika saker. Ordningen beror lite på programmet du väljer. Först rent tekniska saker. - sortera upp låtarna i nån ordning - (kanske) ändra samplingfrekvens, CD är ju alltid 44.1 kHz - (kanske) ändra bitdjup, CD är ju alltid 16 bitar men du kan ha spelat in med 24 - (kanske) lägga på CD-text - (kanske) lägga på andra koder - (kanske) lägga upp ett dolt bonus-spår - (troligen) lägga en limiter på signalen så den aldrig blir överstyrd (-0,3dB?) - (avancerat) välja dithering som passar bäst Sen finns det ju den där delen som handlar om att det skall låta bättre överallt. Det lite mer konstnärliga. Redan innan mastering, när du mixar skall du ju få det att låta snorbra hos dig. Innan dess är ju inte låtarna färdiga. Mastering kan göra att det låter ännu bättre och framförallt så det funkar i alla möjliga anläggningar, från iPod till bilstereo till mono transistor på stranden och så vidare. Den delen är det som tar tid att lära sig och som kräver erfarenhet. En del saker som kanske kan vara kul att prova även om du inte är expert kan vara: - komprimera med lite olika kompressorer och lite olika mycket. Kanske olika kompressorer på olika låtar. Här är det lätt att ratta bort sig helt o hållet. - EQ- med olika mängd och sort. Före eller efter kompressorn, kanske både och. Lätt att ratta bort sig. - limiter, olika sorter låter olika. Lätt att ratta bort sig här också. - andra effekter, lite rör distortion kanske, varför inte en exciter eller andra grejor. Här kan man verkligen ställa till en total mess om man vill. Ett vanligt program för mastering är WaveLab, ett annat är Nero (som ju är brännarprogram). Får jag slå ett slag för Samplitude? Finns i en särskild två kanalers mastering version, eller kanske lillbrorsan "Magix Studio deLuxe" som fixar det tekniska helt OK och även tar dig en bit på vägen mot den konstnärliga för en rimlig peng. Kolla på www.magix.com Nå, mina tankar, ta dem för vad de är värda, de kostade ju inte i alla fall. Gunnar
Pedda Postat 9 januari 2006 Trådstartare Postat 9 januari 2006 Oj, oj, oj. Då har man en del framför sig... Jag tackar Gunnar så mycket!
Wheels (oregistrerad) Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 T-racks 24 är riktigt bra och lätt andvänt.. cup krävande dock...
Emil Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 jag använder mitt vanliga program för att mastra dvs Logic Express 7.1
spaceman Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Jag skulle vilja få tips av någon som kör HD baserade compressor/limiter/expander. Vilka är bra, och vad kostar det ? Mu kör jag med en standalone T-racks och Soundforge 8 men vill ha HD.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.