robotapan Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Tja, jag håller på med en låt som jag blir tokig på. 😎 Det är den första som jag gör hemma som innehåller något annat än akustisk gitarr och sång - och därför är det också första gången som jag märkt precis vilken dålig akustik mitt rum har (när man jämför sång med samplade instrument...). I alla fall: Jag är i stort sett en nybörjare, särskilt vad gäller mix av ett helt band/fler instrument än två så lite tips skulle uppskattas. Vore gött om ni verkligen kunde utveckla tipsen och inte bara skriva 'lite tryck' eller nåt. Min sida på 'purevolume' - låten heter Seems Pretty Silly. Jag kommer att spela in sången igen, förhoppningsvis med lite bättre grundljud (och bättre insats... 😄) men tipsa gärna ändå på hur man skulle kunna förbättra den som den är.
bonzo Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Trevlig låt. Gillar särskilt falsetten. Vetefan om du behöver spela in sången igen. Lite grejer jag tänkte på: Trummorna känns aningen obalanserade. Visparna känns lite för höga och jag tror jag hör en ride i höger kanal (?), men är inte säker. Den behöver komma upp ett par snäpp (om den nu inte är en frukt av min inbillning... 😄 ). Crashen i vänster kanal känns lite för hårt pannad och rätt enformig i längden. Har du möjlighet att variera med ytterligare en crash (kanske någonstans 40-50% högerpan) och dessutom variera anslagen på båda så har du en vinnare. Möjligen kan du dra på sången lite när väl trummorna är i balans.
chrisB Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Låter helt ok för den stilen, tycker jag. (Vad är det för fel tycker du?) Ska låta lite "trasigt". Men. Ner eller bort med crashen eller säg åt trummisen att sluta med det! 😄 Funkar ok live men i studion så dödar den all ihop. Här kan du lyssna på lite liknande sättningar: http://www.directionsinmusic.com/ringbom.html
robotapan Postat 12 maj 2004 Trådstartare Postat 12 maj 2004 Tack för tipsen (ska lyssna på ringbom-grejen imorgon). Jag får väl säga att den version ni lyssnat på inte låter katastrofal eller så, men det är det små detaljerna som stör mig. Pianot lät lite... 'fel' bara, men det är mindre reverb, lite annorlunda eq nu, kanske lägger upp ett färdigt alster i demo-sektionen. Framför allt är det dock rösten som varit problemet... Vi får se hur det går, har svårt för att sjunga låten trots att den egentligen passar mitt register (vissa toner låter fruktansvärt ansträngda) - men jag borde få lite bättre klang den här gången. Tidigare ställde jag bara upp micken rätt upp och ner i min lilla etta. Okej, ska försöka göra något åt cymbalen, dra ner och kanske variera med en annan cymbal. Den ligger på samma kanal som ride:n och jag försökte komprimera, men ride:n blev lätt pumpande då. Om jag drar ner crashen (i samplern) kan jag bara dra upp hela paketet senare.
chrisB Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 jag måste säga igen att i mina öron (alltid svårt med mp3 kvalitet och datorhögtalare) så "stämmer" både pianot och sångljudet för låtens stuk s a s. Ibland är det så enklet som att det är ok . . . . . Om crashen ligger på en sampler och inte på ett audiospår så ta bort den eller ta ner den, eller byt ut mot en ride. Den stör. (jag tjatar jag vet, finns inget värre än trummor som stör Lättare att ge mixtips om du också beskiver vilka spår du har, hur de är lagda, etc etc Ett annat tips är att artisten ska ALDRIG mixa/redigera ens egen låt. 😉 Lite på skoj men också mkt allvar . . .
Lundin Postat 19 maj 2004 Postat 19 maj 2004 Ahwright..underbar sång 😳 ..hade väntat mig något helt annat 😎 Nu sitter jag vid ett par kassa datormonitorer och "referenslyssnar". men dessa högtalare brukar avslöja nivåskillnader direkt. Rösten: Skulle må bra av en liten komprimering + lite skärande EQ.. kan inte sätta fingret på vad det är men den saknar lite lyster. Crashen bör filtreras.. Rösten påminde stundtals om Robbie Williams..som hade ramlat o grenslat ett staket och fått ljusare ton... 😎 Skicka upp i demoklubben när du är klar. /D
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.