Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vi håller på med våran första demo och inspelningsmässigt låter det ganska bra.

Frågan är ifall det finns något sätt att få demot att låta lite mindre platt.

Jag har lekt lite med reverb och kommit fram till att lite reverb får det hela att låta lite bredare men ändå inte riktigt korrekt.

Vi har spelat in trummor med digitala trummor (en kanal så det går inte att mixa tom för tom eller cymbal för cymbal). Gitarrer genom en Line6 Pod och basen likaså. Sången skall spelas in på nytt med nyskaffade TSM MT103 med puff-skydd.

Skall man på något sätt köra kanalerna genom något filter för att få lite liv i dem eller om man skall leka med lite reverb eller vad?

Nu har vi faktiskt inga superprylar att spela in med då vi sitter i mitt vardagsrum och spelar in. Ljudkort i datorn är Audiophile 2496.

Vi spelar metal och även om många anser att "ni kan la ha skitljud för det låter skit ändå" så vill vi ha bort det platta på något sätt. Vi har mycket stämmor och melodier i musiken. Vi använder Cubase SX och vi är la inga hejare på det heller. 😉

Tips?

Annons
henrik berglund (oregistrerad)
Postat

Tjena,

Om du spelar in det digitala trumsetet med midi kan du väl dela upp kanalerna? Du får ju 1st midikanal in -kopiera den kanalen ex. 5 gånger (Hi hat, virvel, kagge osv) redigera sedan varje kanal med att ta bort all midiinfo utom för just tex virveln. Då har du ju 5 separata midikanaler som du kan leka med...eller styra typ groove agent? spara om midifilerna som audio sen.

ps. har för mig att man ska använda midikanal 10 vid trummor...

Postat

Digitaltrummor? Ni spelar väl in trummorna som MIDI?

Postat

Nej, vi kör trummorna genom output L & R. jag vet inte ens hur man spelar in med MIDI.

Låter inte MIDI rätt så plastigt? Folk tror inte att det är digitala trummor för de låter så äkta. Speciellt cymbalerna. Jag vill ju inte riskera att hela demot låter Nintendo om vi kör MIDI.

Inga tips på något att göra med ljudet?

Postat
Låter inte MIDI rätt så plastigt?

MIDI är inget ljud. MIDI är styrsignaler.

Spelar du in trummorna på ett midispår kan du i efterhand spela in trumma för trumma från midispåret till ett audiospår för avancerad trummixning.

Postat
Nej, vi kör trummorna genom output L & R. jag vet inte ens hur man spelar in med MIDI.

Låter inte MIDI rätt så plastigt? Folk tror inte att det är digitala trummor för de låter så äkta. Speciellt cymbalerna. Jag vill ju inte riskera att hela demot låter Nintendo om vi kör MIDI.

Inga tips på något att göra med ljudet?

😉

Du har inte hört BFD, DFH Superior eller SID, va? 🙂

Postat

några tips...

Gitarrerna/gitarren: Dubba gitarren (dubba= spela exakt samma sak igen på ett nytt spår), sen panorerar ni ut dubbarna åt varsitt håll. Jag brukar panorera max åt höger och vänster. Då får man ett bredare/fetare ljud. lek med eq:n, skär bort från ca 100hz och testa att höja och sänka frekvenserna i mellanregistret tills ni blir nöjda.

Basen: låt den ligga mitt i panoreringen, och lek med eq:n, runt 60-90 hz, jag brukar höja upp frekvenserna runt 80hz lite.

Sången: dubba den också, panorera ut tills ni blir nöjda, testa med ingen panorering, lite panorering och max panorering. Dubba gärna sången flera gånger, Eq, skär bort allt under 100 hz.

Använd ljuden i grooveagent om ni ska använda midi trummor. Ganska bra ljud.

Köp boken, digitalljudinspening i ett nötskal och läs om alla braiga tips.

//Anders

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

skippa miditrummorna

mixa bra

spela bra

det är tre tips på att få bort demosoundet

Postat
några tips...

Gitarrerna/gitarren: Dubba gitarren (dubba= spela exakt samma sak igen på ett nytt spår), sen panorerar ni ut dubbarna åt varsitt håll. Jag brukar panorera max åt höger och vänster. Då får man ett bredare/fetare ljud. lek med eq:n, skär bort från ca 100hz och testa att höja och sänka frekvenserna i mellanregistret tills ni blir nöjda.

Basen: låt den ligga mitt i panoreringen, och lek med eq:n, runt 60-90 hz, jag brukar höja upp frekvenserna runt 80hz lite.

Sången: dubba den också, panorera ut tills ni blir nöjda, testa med ingen panorering, lite panorering och max panorering. Dubba gärna sången flera gånger, Eq, skär bort allt under 100 hz.

Använd ljuden i grooveagent om ni ska använda midi trummor. Ganska bra ljud.

Köp boken, digitalljudinspening i ett nötskal och läs om alla braiga tips.

//Anders

Grymma tips. Att dubba låter faktiskt inte som en dum idé. Speciellt för gitarrerna om det ger lite fetare ljud.

Även om vi spelar ganska så melodiös musik så har vi samtidigt ganska mycket tyngd i låtarna. Vi håller ganska bra balansen mellan de olika partierna både när melodier finns eller under t.ex sång då gitarrerna ganska mycket "bara ligger".

Tyngden finns där men den kommer inte riktigt fram.

Att dubba sången kanske inte är något vi bör göra eftersom att risken är ganska stor att vi inte sätter den identiskt för varje tagning. Kan väl låta ganska förskjutet då.

Läste någonstans att det tipsades om att köra genom en mixer för att höja kvalitén på sången. Är det bara volymen som man snackar om då? En mixer kan ju ha förinställda "effekter" som man kan pilla med. Det är lite detta som vi saknar just nu. Sången låter bra men det låter fortfarande väldigt "påklistrat" i musiken och inte en del utav den. Som sagt, med reverb jag vi kunnat få den att passa inte bättre men finsn det någon bättre effekt att lägga på? Eko?

Postat

Tyvärr ligger våran sida i karantän (?) så ni kan inte höra hur det låter på ett ungefär. Det kan, med vår erfarenhet utav inspelningar, inte låta bättre instrumentaliskt. Inte helt metronom-tajt men vafan.... 😕

Postat

För mig låter det aldrig bra när jag provar dubba sången, känns konstigt med flera leadsånger.. men vet att många dubbar för att feta till det.. stabila tips annars, Myrli! 😕

• 4 veckor senare...
Postat

prova att lägga en kompressor på sången det brukar kunna få sången att smälta in i mixen, exprementera med treshold-värdet och compression-rate-värdet i kompressorn tills det låer bra.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det kan säkert bli jättebra det här!

Prova framförallt att jobba med olika avstånd till miken. Det är det enda som ger DJUP i musiken. Ni kör ju med pc och inte med analogporta, så det behöver inte vara platt...

😄

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.