Jump to content
Annons

Är det redan dags igen?


mornel

Recommended Posts

Halli hallå!

Förhoppningsvis har jag lärt mig något sedan min senaste demopost, för nu är det dags igen! Kommentarer på allt uppskattas mycket, såväl arrangemangs- och mixningssynpunkter som synpunkter på melodier. Eller avsaknaden av melodier, om man ska vara sån.

# LÅTNAMN: A Part of Man's World

# ARTIST/GRUPP: mornel

# GENRE: Trance

# LÅTLÄNGD: 7.43

# KOMPOSITÖR: Jag

# PRODUCENT: Jag

# EV. MEDVERKANDE: Pazo har mekat med basen i introt, president Nixon håller tal

# INSPELNINGSÅR: 2005/2006

# FORMAT: mp3 (160kbps)

# STORLEK: 10,6mb

# STATUS: Färdig demo

# LÅTLÄNK: Låten hittar ni här

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har svårt att hitta något att klaga på i den här låten. Till och med slutet sitter där det ska ( till skillnad från trenden att avsluta låten mitt i arrangemanget som tydligen har blivit väldigt populärt på sistone 😆 ). Klimaxet sker absolut vid första ackordbytet. Det är så härligt att bli indragen i durs underbara värld efter att ha suttit och varit deppad i mollträsket.

Trancenördarna får hitta saker att klaga på. Jag tycker bara att det är gjutet 😄

Edit: Ok, ok...Jag ska klaga på någonting, bara för sakens skull.

Om man inte befinner sig i rätt sinnestillstånd så skulle nog vissa människor kunna anklaga den här låten för att vara lite tjatig och hook-lös...och detta är en relevant åsikt. När jag lyssnade var det ingenting som jag störde mig på, men som sagt, det kommer nog att komma upp en del kritik om detta.

Ett stick med lite andra ackord kanske skulle göra susen för enformigheten medan hook-delen antagligen skulle lösas...av....ja, en hook 😉

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget som är fel ... men är det något som är shoåå goood?

Ok jag är ju inte kunnig i stilen och frågan är vad man vill uppnå och vad man tycker är bra, svängigt etc. Så efter denna inledning kan jag då äntligen...

Vet inte riktigt varför jag tänker på Yello och The Flag. Tror det är användandet av rösterna som påminner om Yello (The Race tror jag låten hette) samt lite av låtens struktur och tempo. Yellos låt tyckte jag hade en vansinnigt sväng och sug. För mig har inte din låt det. Fast jag tror det är en smakfråga. Jag gillar mer när det går åt det jazzigt transiga. Så den är lite för "fyrkantig" (det är i sig inget negativt) för mig. Detta är alltså mitt första intryck...

Så låter jag låten gå medan jag skriver det här. Då gillar jag den mer och mer. Den är konsekvent, organisk och fantasifull. Känns som en resa som bara fortsätter. I mina öron låter det har väldigt skickligt och bra utfört på alla sätt.

Det kan vara en styrka i att inte ha för starka melodier utan mer ett collage av saker som händer. Låten blir lite ny varja gång då man inte riktigt minns melodin men inte heller tröttnar på den vilket man kan göra även på de bästa melodier.

ps. Nu har jag låit den gå ett X antal ggr. Känner inte att jag behöver byta. Ett gott betyg i sig. Riktigt skön nattmusik.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med DåligtGehör om att det inte finns nåt som är dåligt, men inte heller nåt som är så jättebra. Låter som en vanlig trancelåt, helt enkelt. 🙂

Din förra var ganska mycket bättre. 😉 Fortsätt jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo: Tack! Ett stick är ju et gammalt välbeprövat poptrick, kanske borde ordna med det 😉

Danny Cort: Haha, ja, jag vet vad ostigt betyder, annars skulle jag inte använda mig av ordet. Det behöver dock inte vara negativt, jag gillar ostiga grejor.

DåligtGehör: Kul att du gillar den, efter alla din reservationer 🙂 Ska lyssna på Yello-låten för at förstå vad du menar.

Danabacken: Ok ok. Vad var det som var bättre: låten? Melodierna? Produktionen? Arrangemanget? Jag måste veta var det gick snett den här gången!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt trum/hihat arbete i introt, skitsnyggt

Jag tycker den här är schysst som fan. En liten detalj bara, vid din main melody så skulle jag vilja ändra lite på den ljusa slingan vid 2:53 -> 3:00, den kan ändras lite tror jag så att den går uppåt istället för nedåt, o blir sådär harmis godis 😆

Testa att introducera några nya element vid den andra huvuddelen vid 5:19 så du byter ut gamla ljud mot nya variationer så det känns nytt o fräscht, annars kan de bli lite repetivt.

Snyggt än så länge 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt trum/hihat arbete i introt, skitsnyggt

Jag tycker den här är schysst som fan. En liten detalj bara, vid din main melody så skulle jag vilja ändra lite på den ljusa slingan vid 2:53 -> 3:00, den kan ändras lite tror jag så att den går uppåt istället för nedåt, o blir sådär harmis godis :rolleyes:

Testa att introducera några nya element vid den andra huvuddelen vid 5:19 så du byter ut gamla ljud mot nya variationer så det känns nytt o fräscht, annars kan de bli lite repetivt.

Snyggt än så länge 🙂

Tack för kommentarerna Drik, jag blir skitglad av att du gillar den, verkligen!

Jag ska ta mig en titt på det där, det blir ju alltid upplyftande med en slinga som traskar uppåt i slutet snarare än neråt, så det är ett bra förslag.

Ska se över det där med nya element/stick-idéerna också.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du vet vad jag tycker mornel 😛

Var det det här du tänkte på eller? 😛

Fan skillat Mornel! Du är sjuk! 😎

Varför är jag sjuk?

öhm. Kanske för att du glr såhär bra tranc direkt från början? 😄

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

0:01 Basattacken känns lite klickig. Lite softare genom att öka en liten liten snutta på attacken.

0:11 Passande swells 🙂

0:28 Mindre delay och fett stereobrett platereverb 😆

Kicken känns aningen stark.

0:55 Passande ljudval och bra nivå på offbeat-basen.

Spännande leadljud.

1:23 Ahaaa, den pianopatchen känner man igen 😉

1:52 Fylliga pads! Me like. 😎

2:19 Röstsamplingarna ger skön känsla, trots att jag inte riktigt hör vad den säger.

2:47 Fint, men var inte för kvick med filtret upp och ner igen vid 3:00

Sug på karamellen och dra ut ett långsamt svep ända till 3:27

4:22 Då bygger vi neråt en stund, för att senare dra igång igen med nya slingor?

4:50 Nähä? Nu försvann kicken. Ska vi bygga neråt ännu mer? Eller är det outro redan? 😉

5:11 Nej, jag tänkte väl!

5:20 Here we go! 🙂

Men var är röstsamplingarna du introducerade i breaket?

6:41 Alright, outro på ingång?

7:09 Helt riktigt, där var cue:n för att driva igång nästa låt i DJ-setet. 😄

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Danabacken: Ok ok. Vad var det som var bättre: låten? Melodierna? Produktionen? Arrangemanget? Jag måste veta var det gick snett den här gången!

Vad det var som var bättre? Allt. Häftigare melodier, häftiga .... ja, allt var häftigare. Det här är bra, men den är inte lika "one of a kind" som den andra. Lite tråkig. Inget man kommer ihåg. Den förra sitter fortfarande i skallen.

Kanske var lite så, eftersom jag hade en del förväntningar på den här låten. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte något fel direkt! Men den där sugande känslan som bara uppstår genom god mixning saknas. Men som sagt, låten är bra tycker jag. Men den kunde bli ännu bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte något fel direkt! Men den där sugande känslan som bara uppstår genom god mixning saknas. Men som sagt, låten är bra tycker jag. Men den kunde bli ännu bättre!

Har du några särskilda synpunkter på mixningen AndyPandy, något som verkligen behöver fixas till, eller menar du att den bara inte glittrar om en riktigt välmixad låt gör, rent allmänt?

Link to comment
Dela på andra sajter

0:01 Basattacken känns lite klickig. Lite softare genom att öka en liten liten snutta på attacken.

0:11 Passande swells 🙂

0:28 Mindre delay och fett stereobrett platereverb 😆

Kicken känns aningen stark.

0:55 Passande ljudval och bra nivå på offbeat-basen.

Spännande leadljud.

1:23 Ahaaa, den pianopatchen känner man igen 😛

1:52 Fylliga pads! Me like. 😎

2:19 Röstsamplingarna ger skön känsla, trots att jag inte riktigt hör vad den säger.

2:47 Fint, men var inte för kvick med filtret upp och ner igen vid 3:00

Sug på karamellen och dra ut ett långsamt svep ända till 3:27

4:22 Då bygger vi neråt en stund, för att senare dra igång igen med nya slingor?

4:50 Nähä? Nu försvann kicken. Ska vi bygga neråt ännu mer? Eller är det outro redan? 😉

5:11 Nej, jag tänkte väl!

5:20 Here we go! 😄

Men var är röstsamplingarna du introducerade i breaket?

6:41 Alright, outro på ingång?

7:09 Helt riktigt, där var cue:n för att driva igång nästa låt i DJ-setet. 😄

Oj, ambitiöst och väldigt snällt av dig, Linus!

Jag ska titta igenom listan och se vad som kan förbättras. Tack så jättemycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat.

När det är så här bra har jag svårt att komma med konstruktiva tips 😉

Hehe, tack!

Nu ska jag sätta igång med att bearbeta alla tips jag fått av er. Med lite tur kommer en ny version upp rätt snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Sonnert och Jarnis!

Visst är Nixon ostig, och det är det som är meningen också. Kunde lixom inte låta bli 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att det låter riktigt bra fakiskt.

Du bygger upp låten väldigt bra, låter som riktigt bra trance i mina öron.

Dock som många andra sagt - inte orginellt, men det behöver ju inte betyda att det är dåligt 😄

Och kicken känns inte alls så klickig, det är väl fråga om smak tror jag.

Men fan Mornel, rikigt jävla bra! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom att jag håller på att lära mig apar jag bara efter än så länge, då är det inte konstigt att det blir lite oorginellt. Tack för lyssning och kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg produktion, har inget direkt att klaga på.. 🙂 Men det är som tidigare sagts lite tråkigt. En bättre melodi skulle behövas, men det kommer väl i nästa låt.

Jajemänsan! Om jag lyckas, vill säga. Låtskrivandet är ju såklart det svåraste; bra melodier växer inte på träd.

Tack för fina kommentarer och bra tips allihop! Nu ska jag bara slutföra det sista på den här så är det dags att ta itu med nya alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min typ av musik men.. Låter väldigt mycket melodisk trance. Vilket jag antar att det är det du gör? 😱 Alltså är det jävligt bra. Rena ljud, bra produktion. Hittar inget jag tycker är fel. Sköna melodier också.

Bravo bravo! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...