Moberg Postat 8 januari 2006 Postat 8 januari 2006 (redigerat) LÅTNAMN: SheDevil ARTIST/GRUPP:Moberg GENRE: Hårdrock LÅTLÄNGD: 2.59 KOMPOSITÖR:Moberg PRODUCENT: Moberg INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: mp3 STORLEK: 4.12mb STATUS: Skiss Hej! 🥰 Slänger upp en ny låt som jag har knåpat på.. Den är inte färdig, men jag ville höra dig/er om det finns något jag ska tänka på. M.V.H Moberg OBS! Ny version. Redigerat 30 januari 2006 av Moberg
Joel B Postat 8 januari 2006 Postat 8 januari 2006 saknar den där riktiga tyngden. Är det över huvud taget någon bas? Tror du kan ha spelat in gitarren med för mycket dist, men det är inte mitt specialområde... Trummrona låter bra, lite live-feeling. Virveln saknar den där riktiga punschen, kanske för att den är för lågt mixad. Bra låt, lite i Maiden-anda? Gitarrsolon i stämmor 😛 Joel
tordA Postat 8 januari 2006 Postat 8 januari 2006 Mums 😛 det enda jag kan tänka på att gnälla om: gurariffet blir lite tjatigt efter ett tag: tjacka-tjacka-tjack prova att variera t.ex. ett slag som får tona ut över 4-8 takter, eller växelvis med synt/orgel eller nå't...
Emmmir Postat 8 januari 2006 Postat 8 januari 2006 Yeah! Riktigt grym låt faktiskt! Skönt solo, skön röst, jag har egentligen inget att klaga på det. Snarare produktionen, Jag håller med Joel B om att låten saknar lite tyngd, och att man får lite live vibbar. Kanske e en aningen mycke dist på gurorna också. Mer Bas. Du kan titta över mixen i övrigt också, fortsätt experimentera, du är på rätt spår 😛
EkenMusiX Postat 8 januari 2006 Postat 8 januari 2006 Mer bas till folket! 😄 😉 håller med on att det ska vara lite mer bas,, men lita inte på mig egentligen shysst annars! /Eken
Moberg Postat 8 januari 2006 Trådstartare Postat 8 januari 2006 Ojdå......Jag som är basist.. 😄 Jag har VÄLDIGA bekymmer med att få bra ljud på basen. 😄 Därför drog jag ner volymen.... Är det någon av er som har några bra tips, så är jag mycket tacksam. Jag spelar in med basen direkt i mixerbordet..det kanske inte funkar..? Hur gör ni? ps. spelar droped-D på fyrsträngad, snacka om fladder 😉🙂 ds
Moberg Postat 9 januari 2006 Trådstartare Postat 9 januari 2006 Yeah! Riktigt grym låt faktiskt! Skönt solo, skön röst, jag har egentligen inget att klaga på det. Snarare produktionen, Jag håller med Joel B om att låten saknar lite tyngd, och att man får lite live vibbar. Kanske e en aningen mycke dist på gurorna också.Mer Bas. Du kan titta över mixen i övrigt också, fortsätt experimentera, du är på rätt spår 🙂 Mer dist åt folket! 😛
Biorno (oregistrerad) Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 Skön låt... men mellan 0.35-0.40 och typ 1.20 och typ 1.58 låter det osynk? Det är konstigt för vissa delar låter mkt proffsiga med sången och allt.. men det kanske är nån special takt som inte jag förstår mig på.... 🙂
Moberg Postat 9 januari 2006 Trådstartare Postat 9 januari 2006 Skön låt... men mellan 0.35-0.40 och typ 1.20 och typ 1.58 låter det osynk? Det är konstigt för vissa delar låter mkt proffsiga med sången och allt.. men det kanske är nån special takt som inte jag förstår mig på.... 😛 Jag vet inte om det är "takten" eller min "tighthet" du menar..... Konstigt att du inte reagerade mer på partiet vid 1.53-2.09..Oootroligt otight 🙂 Låten är bara slask för tillfället. Vi får se om jag kan skärpa till mig... 🙂 Tack för ditt öra 🙂 Moberg
djonas Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 Det mesta är sagt så jag säger bara att du sjunger nice. 🙁 Mvh / djonas
slaptap Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 Jag har VÄLDIGA bekymmer med att få bra ljud på basen. 😳 Jag spelar in med basen direkt i mixerbordet..det kanske inte funkar..? Hur gör ni? ps. spelar droped-D på fyrsträngad, snacka om fladder 🙂 😄 ds Blir lätt "ploppigt" och ojämnt i nivå om man lajnar bas. Att grovt yxa bort det mesta över 100Hz och komprimera funkar bra för line-bass....men det blir rätt "dött" 🙁 En förförstärkare på vägen gör underverk...det kan vara en "send" från en bas/gitarr-förstärkare, lajnad genom hemmastereo eller en av alla dessa förstärkarsimulatorer/effektboxar som finns på marknaden...allt som färgar ljudet som man önskar. Ett bra basljud som grund behöver inte mycket skruvande i mix heller...lite smått pillande på EQ, kanske lätt kompression och eventuellt lite "duckande" (som det har frågats mycket om på forumet på senare tid) för baskaggen om de bråkar om frekvenserna... ps. spelar droped-B på 4-strängad shortscale (B,F,Bb,D#), DET är fladder 😉😆 ds
Moberg Postat 10 januari 2006 Trådstartare Postat 10 januari 2006 Det mesta är sagt så jag säger bara att du sjunger nice. 😎Mvh / djonas Tack så mycket...det var kul att höra 😄 Sången är på gränsen på sina ställen.....men det är väl som allt annat, öva öva öva....
Moberg Postat 10 januari 2006 Trådstartare Postat 10 januari 2006 Jag har VÄLDIGA bekymmer med att få bra ljud på basen. 😎 Jag spelar in med basen direkt i mixerbordet..det kanske inte funkar..? Hur gör ni? ps. spelar droped-D på fyrsträngad, snacka om fladder 😄 😄 ds Blir lätt "ploppigt" och ojämnt i nivå om man lajnar bas. Att grovt yxa bort det mesta över 100Hz och komprimera funkar bra för line-bass....men det blir rätt "dött" 🙁 En förförstärkare på vägen gör underverk...det kan vara en "send" från en bas/gitarr-förstärkare, lajnad genom hemmastereo eller en av alla dessa förstärkarsimulatorer/effektboxar som finns på marknaden...allt som färgar ljudet som man önskar. Ett bra basljud som grund behöver inte mycket skruvande i mix heller...lite smått pillande på EQ, kanske lätt kompression och eventuellt lite "duckande" (som det har frågats mycket om på forumet på senare tid) för baskaggen om de bråkar om frekvenserna... ps. spelar droped-B på 4-strängad shortscale (B,F,Bb,D#), DET är fladder 😉😆 ds Jag sticker och hämtar hem basförstärkaren direkt... 😉 Tack så mycket för tipset 😄 ps. droped-B 😄 ... plockar du upp strängen från golvet innan du tar en ton då?! 😆 .ds M.V.H Moberg
Altzi Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 Bra låt , shysst röst 😉 när jag basade hårdrock så använde jag med framgång ett 5 stängat sätt på min 4 strängade bas H E A D (och så sålde jag G stringsarna på blocket 😠 , skojar bara! 😉 ) det blir fett men osladrigt. Ps. kanske inte funkar på en träbas, kör själv grafit Ds.
bengan_gbg Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 Jävelbra låt tycker jag nog...kanske krävs en runda till med sången för den är nog i det yttre av vad som är godkänt mellan varven (men du kan ju uppenbarligen)........ DRIVE FÖR TUSAN SO IT SMOKES......
slaptap Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 ps. droped-B 😉 ... plockar du upp strängen från golvet innan du tar en ton då?! 😄 .ds Blir faktiskt inte så sladdrigt som man tror...det är mest en fråga om vana och spelstil...däremot blir det lite bekymmer med intoneringen...speciellt på min shortscale... 🙂
Jejje Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 Med lite (läs mycket) mer bas i mixen kan detta bli riktigt bra. Du kanske inte ens har nån bas i låten?
Jejje Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 Ojdå......Jag som är basist.. 🙂 Jag har VÄLDIGA bekymmer med att få bra ljud på basen. 😉 Därför drog jag ner volymen.... Är det någon av er som har några bra tips, så är jag mycket tacksam. Jag spelar in med basen direkt i mixerbordet..det kanske inte funkar..? Hur gör ni? ps. spelar droped-D på fyrsträngad, snacka om fladder 😄🙂 ds jorå, jag spelar direkt in i mixerbordet och det blir okej. Det bygger nog mer på att man övar på att få till ett bättre ljud. Öka volymen på basen och lägg upp det så får vi ser hur det låter, det kanske bara är du som är kräsen?
Lindblomman Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 (redigerat) Hej Moberg Va roligt att du fått så mycket konstruktiv kritik, Det är ju alltid värdefullt! Vill bara tillägga att du verkligen har talang, röst OCH utseende! Fuskigt 😄 Kram på dej! Oj, glömde säga att räfrängen är GRYM!! Redigerat 11 januari 2006 av Lindblomman
Altzi Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Vill bara tillägga att du verkligen har talang, röst OCH utseende! Fuskigt 😄Kram på dej! Oj, glömde säga att räfrängen är GRYM!! Var hittar du bilden på Mr Moberg, eller känner du personen ifråga? 🙂
Moberg Postat 12 januari 2006 Trådstartare Postat 12 januari 2006 (redigerat) Hej Moberg 😆 Va roligt att du fått så mycket konstruktiv kritik, Det är ju alltid värdefullt! Vill bara tillägga att du verkligen har talang, röst OCH utseende! Fuskigt 🙂 Kram på dej! Oj, glömde säga att räfrängen är GRYM!! Haha 😱 ...tack SYSTER.... Jejje..Här är låten med mer bas. Har ingen kontroll över varken volym eller dynamik. 🙂 När jag lägger om spåren så kommer jag använda plecktrum... Det kanske jämnar upp vol/dyn. Åter igen, tack alla vänliga rockare!!!! 😆 Redigerat 13 januari 2006 av Moberg
Lindblomman Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 (redigerat) Ännu bättre!! Redigerat 13 januari 2006 av Lindblomman
Moberg Postat 13 januari 2006 Trådstartare Postat 13 januari 2006 (redigerat) Detta är det bästa "basljudet" som jag kan fixa med den gamla slaskinspelningen. 😐 ps.Ny sång!.ds 😏 Redigerat 13 januari 2006 av Moberg
Moberg Postat 13 januari 2006 Trådstartare Postat 13 januari 2006 (redigerat) Sorry..... 😛 Tog bort den också...Här är mixen med lite bättre resultat 😉 Jag vill att "basljudet" ska höras...ja jag är ju basist...Men nu hör man ju bara mitt högrahandspekfingersnagelplopp (Var tvungen att skriva ihop) 😉 ..det låter inte bra eller?? Vill härmed skilja på "basljud" och "bas"....Ok? 😕 Låter inte perfekt.....men är jag på rätt spår!!!?? 😛 Vad ska jag göra?? M.v.h Moberg Redigerat 30 januari 2006 av Moberg
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.