antepop Postat 8 januari 2006 Postat 8 januari 2006 (redigerat) Vad bör man satsa på när det gäller att bygga en hemmastudio? Mikrofoner, vad är bra för sång och ackustiska instrument? OCh preamp är det viktigt ? I så fall vilken? Kommer att spela in via dator Redigerat 8 januari 2006 av antepop
O-Jay Postat 8 januari 2006 Postat 8 januari 2006 (redigerat) Jo du behöver en mikrofon... Du kan skaffa ett ljudkort med inbyggd preamp eller en separat preamp eller en liten mixer. En preamp behövs för att förstärka miksignalen. Köp nåt billigt, du hör ändå inte nån skillnad första året... Kondensatormik typ Studio Projects B1 (kräver 48V fantommatning) eller en dynamisk SM57 eller 58 funkar också. Du kommer att växa ur dessa men har ändå nytta av dem senare i "karriären". Rummet bör vara lite dämpat men man får prova sig fram. Bra om du är en stökig person som har tröjor, skortor, tidningar och böcker liggande huller om buller. De gör underverk på akustiken. Monitorer är viktiga. Det finns massor av trådar om dem. Man märker att man har fel monitorer när mixarna låter dåligt hos kompisar, i bilen, i lurar osv. Man måste lära sig lyssna - det tar tid. Jämför med annan liknande musik. Lär dig lyssna detaljerat och bara på vissa ljud åt gången. Några grundråd från mig. Lycka till 😕 Redigerat 8 januari 2006 av O-Jay
Claes Holmerup Postat 8 januari 2006 Postat 8 januari 2006 En bra start när det gäller mikrofon kan vara Studio Projects B1, som O-Jay säger, eller en Oktava MC-319 - och när det gäller preamp, kan en Studio Projects VTB-1 eller Joemeek ThreeQ, som båda är prisvärda och trevliga preamps att börja med, men som man ändå kan ha nytta av när man har kommit längre. Du kan lyssna på exempel på hur olika mikrofoner låter, på min testsite. 🙂
Elton Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Kondensatormik typ Studio Projects B1 (kräver 48V fantommatning) eller en dynamisk SM57 eller 58 funkar också. Du kommer att växa ur dessa men har ändå nytta av dem senare i "karriären". Slitvargen sm57 växer man väl aldrig ur 😠
Claes Holmerup Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Kondensatormik typ Studio Projects B1 (kräver 48V fantommatning) eller en dynamisk SM57 eller 58 funkar också. Du kommer att växa ur dessa men har ändå nytta av dem senare i "karriären". Slitvargen sm57 växer man väl aldrig ur 😱 Jo - usch! Om SM57 och SM58 tycker jag definitivt inte. Jag sålde ett antal sådana när vi lade ner bandet för många år sedan - och har inte ångrat det en sekund. Det är klart, att en SM57 kunde man kanske ha behållit för eventuell närmickning av gitarrstärkare (som jag dock inte har haft behov av på 10 år eller något...), men annars? Nej, tack! 😳
Signert Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Kondensatormik typ Studio Projects B1 (kräver 48V fantommatning) eller en dynamisk SM57 eller 58 funkar också. Du kommer att växa ur dessa men har ändå nytta av dem senare i "karriären". Slitvargen sm57 växer man väl aldrig ur 🙂 Jo - usch! Om SM57 och SM58 tycker jag definitivt inte. Jag sålde ett antal sådana när vi lade ner bandet för många år sedan - och har inte ångrat det en sekund. Det är klart, att en SM57 kunde man kanske ha behållit för eventuell närmickning av gitarrstärkare (som jag dock inte har haft behov av på 10 år eller något...), men annars? Nej, tack! 😱 Fast det måste ändå erkännas att SM57 är en oerhört populär mik, även bland proffs. Lite roligt att se i Studio Inspelning Special att SM57 nämndes som ett alternativ för inspelning av allt utom bas, blås, stråk och flygel. 🙂 Sen kan man ju tycka illa om den ändå. 😎
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.