Nisse Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Låten måste ju rimligtvis börja vid minsta lilla ljud och sluta vid nästa. Då uppkommer frågan: Precis. Om låten bara bygger på en massa tystnad, hur vet man när den börjar respektive slutar? 🙂 Ja du Hackeman, var börjar en cirkel? Och vilket var först; hönan eller ägget? Bra frågor, men tyvärr finns inga bra svar.. 😉 Förresten, jag bli lika glatt överraskad varje gång när en gammal tråd som denna fräschas upp efter sisådär 9 månader... 😆 //Nisse
Nisse Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Och vilket var först; hönan eller ägget? Hönan. Vart kom den första hönan från då, om inte från ett ägg? Jag blir väl inte alldeles för off-topic nu? 😉 //Nisse
wonderboy Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Ägget kom naturligtvis först, det vet ju alla! Hackeman, om någon plagierar Dig har väl Du ett antal polare på detta forum som skulle kunna vittna till Din fördel?! Likadant om någon lägger upp en låt vi upplever vara ett plagiat av någon annan medlems låt, eller hur forummedlemmar? Gott! Tänkte väl det! Bitvis oerhört kul tråd. Förutom de outsägligt tråkiga matteexemplen.
Nisse Postat 4 februari 2005 Postat 4 februari 2005 Självklart Wonderboy! Vi studio-forumare håller ihop i vått toch torrt. 🙂 //Nisse
Pluffo Postat 4 februari 2005 Postat 4 februari 2005 Och vilket var först; hönan eller ägget? Hönan. Vart kom den första hönan från då, om inte från ett ägg? Jag blir väl inte alldeles för off-topic nu? 🙂 //Nisse Pga av evolutionen så utvecklas ju djur genom mutationer. Först måste du dra gränsen för när höna blev höna och när ägg blev ägg. Men vi tänker oss en förhöna som nästan är höna och nästan lägger ägg. Mutationsprocessen sker ju hos det nya djuret vid fotplantning och därför måste den första hönan blivit född av en förhöna. Då, och först då, fick förhönan det som gjorde den till höna. Kedjan kan ju inte börja hos ett ägg, eftersom den som lagt ägget måste vara en höna. Dock så kan en förhöna få en höna. Det här var väl inte alls OT? 🙂
checkpoint charlie (oregistrerad) Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 men snälla hacke! det är nog ingen risk att någon plagierar dig. du kan förmodligen sova gott om natten... 😆
hackeman Postat 8 februari 2005 Trådstartare Postat 8 februari 2005 men snälla hacke! det är nog ingen risk att någon plagierar dig. du kan förmodligen sova gott om natten... 🙂 Är smickrad att du reggade dig i nytt alias enbart för att kasta lite skit på mig.
MrPhil (oregistrerad) Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 1. Om du lägger upp dina låtar på t ex download.com så finns ett registrerat release-datum. Borde väl vara en bra referenspunkt. Den som "stjäl" din låt måste i så fall kunna visa ett tidigare datum. SEN får vi nog göra skillnad på plagiat o låtstöld. Ett plagiat låter som en förlaga, men det BEHÖVER inte vara exakt samma melodier o harmonier. Man kan ändå klart höra likheter i idéer. Sen har vi rena rip-offs. Hela tjosan rakt av bara. Det är ju lättare att påvisa stöld än plagiat förstås. 2. Om du råkar stjäla nåt så lär du bli varse när det börjar spela roll, o då har du säkert hjälp av skivbolagets jurister att köra ner en muta i halsen på den påstådda upphovsmannen om han har nåt att komma med. Det känns som man behöver fundera på punkt 1 mer än punkt 2.
MrPhil (oregistrerad) Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 (redigerat) allt har redan blivit sagt Redigerat 9 februari 2005 av pmstudio
MrPhil (oregistrerad) Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 För det första tycker jag copyright är moraliskt förkastligt; man kan inte äga en tanke! För det andra anser jag att din fråga besvarar sig själv; om du är så skicklig låtskrivare att ditt verk genererar stora inkomster, låt vara åt någon annan, lär du knappast ha försörjningsproblem. För det första: det är förstås mycket enklare att sno någon annans tanke än att skapa en egen. Vilket är det moraliskt förkastliga: att stjäla någon annans tanke, eller att faktiskt vilja ha betalt för den ansträngning man gjort om tanken ska frambringa ekonomisk vinning för någon annan? Gäller ditt ställningstagande allt ägande, allt skapat, eller bara tankar, idéer eller skapade verk i konstnärliga sammanhang. Kan jag komma o hämta din bil? 🙂 För det andra: om ditt verk genererar stora inkomster ÅT NÅN ANNAN, så finns väl inga som helst garantier att DU får nåt av kakan?
hackeman Postat 9 februari 2005 Trådstartare Postat 9 februari 2005 1. Om du lägger upp dina låtar på t ex download.com så finns ett registrerat release-datum. Borde väl vara en bra referenspunkt. Den som "stjäl" din låt måste i så fall kunna visa ett tidigare datum.SEN får vi nog göra skillnad på plagiat o låtstöld. Ett plagiat låter som en förlaga, men det BEHÖVER inte vara exakt samma melodier o harmonier. Man kan ändå klart höra likheter i idéer. Sen har vi rena rip-offs. Hela tjosan rakt av bara. Det är ju lättare att påvisa stöld än plagiat förstås. 2. Om du råkar stjäla nåt så lär du bli varse när det börjar spela roll, o då har du säkert hjälp av skivbolagets jurister att köra ner en muta i halsen på den påstådda upphovsmannen om han har nåt att komma med. Det känns som man behöver fundera på punkt 1 mer än punkt 2.[/font] 1. Dowload.com håller inte juridiskt, men det finns andra tjänster som påstår sig göra. Kolla längre tillbaka i tråden. 2. 😄
wonderboy Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 För det första tycker jag copyright är moraliskt förkastligt; man kan inte äga en tanke! För det andra anser jag att din fråga besvarar sig själv; om du är så skicklig låtskrivare att ditt verk genererar stora inkomster, låt vara åt någon annan, lär du knappast ha försörjningsproblem. För det första: det är förstås mycket enklare att sno någon annans tanke än att skapa en egen. Vilket är det moraliskt förkastliga: att stjäla någon annans tanke, eller att faktiskt vilja ha betalt för den ansträngning man gjort om tanken ska frambringa ekonomisk vinning för någon annan? Gäller ditt ställningstagande allt ägande, allt skapat, eller bara tankar, idéer eller skapade verk i konstnärliga sammanhang. Kan jag komma o hämta din bil? 😱 För det andra: om ditt verk genererar stora inkomster ÅT NÅN ANNAN, så finns väl inga som helst garantier att DU får nåt av kakan? NU är allting sagt, PMStudio! Görbra inlägg som svar på det där flumtramset. Folk har ägt tankar, idéer, hypoteser och annat i alla tider och det har gått alldeles utmärkt bra. Heja PM, på dem bara!
Piffen Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 våga riskera att förlora för att vinna? ... har det inte alltid varit så?
MrPhil (oregistrerad) Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 1. Dowload.com håller inte juridiskt, men det finns andra tjänster som påstår sig göra. Kolla längre tillbaka i tråden. Vem har sagt det, o varför? 😳
Lindeberg Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Folk har ägt tankar, idéer, hypoteser och annat i alla tider och det har gått alldeles utmärkt bra. Ptja... beror väl på hur man ser det. Är det bra att läkemedelsindustrin äger patent på medicin som skulle kunna hjälpa massor av fattiga, till exempel? Det finns ju gråskalor - allt är inte bra med copyright.
hackeman Postat 10 februari 2005 Trådstartare Postat 10 februari 2005 Är det bra att läkemedelsindustrin äger patent på medicin som skulle kunna hjälpa massor av fattiga, till exempel? Ja, annars hade vi aldrig fått in pengar till att forska fram nya läkemedel. De replikas som dyker upp så fort ett patent går ut kan sälja mycket billigare just för att de inte har några forskningskostnader. Utan patent skulle forskningen stanna och inga nya läkemedel skulle framställas. Är det bättre? Nåja, det var raka motsatt vinkling från din, men jag håller samtidigt med dig oxå... svår nöt att knäcka. Pengar är problemet, Star Trek är svaret!
Audiomaniker Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 (redigerat) Hej! Det är väl att "sampla" som är det "riskfyllda" (fast kanske inte i Sverige, dock?) Medan att inspireras (sno) vara väl utan större risk!(?) Mena, om "Vart du än går" av Niklas Strömstedht passerar som egen komposition när melodi och text i.s.v. är inspirerad (snodd) rakt av ifrån Richard Marx´s "Right here waiting" så har A* svårt att se hur någon skulle kunna bli fälld för att sno andras låtar, överhuvudtaget! (För er som inte hört resp låtar (eller kanske ej ens hört talas om Niklas S / Richard M) så sjunger Niklas på (i stort sett) identisk melodi: "Vad du än ser, vart du än går - finns du alltid kvar hos mig ändå." "Wherever you go, whatever you do - I will be right here waiting for you." sjunga däremot Richard M medelst samma toner! (Dom kanske hade (har) samma skivbolag 😲?) ) Mvh A* Redigerat 10 februari 2005 av A*udiomaniker
MrPhil (oregistrerad) Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 - - - om "Vart du än går" av Niklas Strömstedht passerar som egen komposition när melodi och text i.s.v. är inspirerad (snodd) rakt av ifrån Richard Marx´s "Right here waiting" så har A* svårt att se hur någon skulle kunna bli fälld för att sno andras låtar, överhuvudtaget! det kan väl faktiskt vara så att herr Strömstedt fått punga ut en del ersättning under bordet. allt som kommes överens är ju inte ute i det offentliga. kanhända har inte herr marx eller hans representanter nånsin hört talas om lokalt i lilla sverige verksamme herr strömstedt o därför har saken aldrig prövats.
Audiomaniker Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Hej! Nej! Tror nu i.o.f.s. inte Richard M är så intresserad av svenska småmynt men du har rätt i att man ej vet hur det egentligen ligger till! Har dock "hört" att det är extremt svårt o bevisa ifall den som snor bara är tillräckligt smart och ändrar en ton här och/eller ett ord där. Man hör ju hela tiden solklara små-"stölder" som A*ldrig ens tror skulle gå till en domstol, än mindre kunna vinna om dom hamnade där. Om det är svenskar som snor ifrån amerikaner finnas heller inga ekonomiska incitament för amerikaner att stämma! Svenska domstolar utdömer ju, med amerikanska mått mätt, enbart kaffe-pengar i skadeståndsbelopp och hade det varit uti en amerikansk domstol hade "Svensken" i.v.f.s.h. ändå bara haft kaffepengar att betala med! Mvh A*(som helt plötsligt blev vääldigt sugen på 1st kopp kaffe!)
Torre Postat 4 mars 2005 Postat 4 mars 2005 En vis man sa en gång: "Att tasno från en är plagiat, att sno från 10 är inspiration."
hackeman Postat 4 mars 2005 Trådstartare Postat 4 mars 2005 En vis man sa en gång: "Att tasno från en är plagiat, att sno från 10 är inspiration." Och för er som undrar vad "tasno" betyder så står det för Turkish American Society of Northeastern Ohio.
ViktorDenStore Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 92 170 395 205 042 176 00 000 000 Kan du vara vänlig att skriva det där talet med bokstäver 😲
Norbert Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 (redigerat) När ni sen har hittat en formel för hur många olika variationer det finns på tonföljder (inklusive pauser och dylikt) så återstår det att ta fram en tes för hur många av dessa som harmoniläran går att applicera på, dvs hur många som låter bra. En bra melodi är väl en subjektiv bedömning men jag menar just de varianter som följer harmoniläran. Någon får skriva ett program av det hela när formlerna finns. Sedan är ju inte all musik melodisk heller... 😎 Redigerat 1 juni 2006 av Norbert
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.