Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är så att jag hade tänkt att köpa en turtable för att lägga till scratch i mina låtar. Har aldrig använt en så jag kanske är lite dum, men hur funkar det kopplar man bara in turnbalen i mixern eller? Kan någon tipsa mig om en bra hyffsad billig turntable(typ 2000kr). Är det något specielt man måste tänka på när man köper ett turntable för det ändamålet jag ska ha det till?

Tack!

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Det är så att jag hade tänkt att köpa en turtable för att lägga till scratch i mina låtar. Har aldrig använt en så jag kanske är lite dum, men hur funkar det kopplar man bara in turnbalen i mixern eller? Kan någon tipsa mig om en bra hyffsad billig turntable(typ 2000kr). Är det något specielt man måste tänka på när man köper ett turntable för det ändamålet jag ska ha det till?

Tack!

Du kan inte koppla in skivspelaren direkt i mixern om din mixer inte har skivspelaringång, eftersom skivspelare kräver en RIAA försförstärkare som eqkorrigerar och förstärker upp signalen till linjenivå.

bäst är att köpa en billig dj mixer som har skivspelaringång(alla brukar ha det)

Bästa DJ skivspelaren är Technics 1200 men den kostar lite mer än vad du vill lägga, men kanske kan du hitta en beggad till bra pris.

Annars så har Numark Gemini och Stanton m.f.l. hyfsade direktdrivna DJ skivspelare för runt 2.000:-

Bra slipmat och slitstark nål är viktigt.

Postat
Eller så köper du en sån här och sätter mellan så bör det funka med den mixer du har..

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=477

Visst kan man göra så också men nackdelen blir då att fadern på inspelningsmixern slits extremt mycket mer vid scratching än vid normal mixning.

En hyfsad DJ mixer med lätt utbytbar crossfader kostar inte mer än 500-1000 kronor.

Postat

Tack!

Du kan inte koppla in skivspelaren direkt i mixern om din mixer inte har skivspelaringång, eftersom skivspelare kräver en RIAA försförstärkare som eqkorrigerar och förstärker upp signalen till linjenivå.

bäst är att köpa en billig dj mixer som har skivspelaringång(alla brukar ha det)

Bästa DJ skivspelaren är Technics 1200 men den kostar lite mer än vad du vill lägga, men kanske kan du hitta en beggad till bra pris.

Annars så har Numark Gemini och Stanton m.f.l. hyfsade direktdrivna DJ skivspelare för runt 2.000:-

öhm öhm... Technics 1210... host host...

Postat

Tack!

Host på dig själv,1200 och 1210 är samma skivspelare det är bara färgen som skiljer. sen kanske man ska undvika mk1:an som iofs också är en bra skivspelare men den slutade väl tillverkas runt 1977.....

Postat

det finns många alternativ till en 1210, som i min mening mest lever kvar på sin industristandard.. en numark TT-X är på pappret en betydligt kraftfullare maskin i fråga om motorstyrka, stopphastighet osv.. dessutom levereras den ny med både rak och s-formad arm. bekvämt.

en Numark TT-200 duger gott till ändamålet som efterfrågas här (och en lång väg till), och den kostar väl en 2500 ny skulle jag tippa på. Stanton har ett par billiga modeller också, som fyller sin funktion för en billig penning.

i fråga om mixer så skulle jag kika på en tvåkanalig scratchmixer, och kungen där är ju kasnke pioneers DJM-909.. eller kanske Rane TTm56. dom kostar dock en hel del, så antingen kikar du på lillebror pioneer DJM-707 eller så har jag ett tips på Numark PPD01, digital mixer med grymt skön crossfader. Kostar en del dock, runt 6000.

Billigare modeller finns, Stanton sk2 t ex. Funkar, men standardcrossarna slits snabbt och så tappar den funktionsmässigt rätt mycket. ingen eq, t ex.

Postat

Tack!

Host på dig själv,1200 och 1210 är samma skivspelare det är bara färgen som skiljer. sen kanske man ska undvika mk1:an som iofs också är en bra skivspelare men den slutade väl tillverkas runt 1977.....

😆

Postat
det finns många alternativ till en 1210, som i min mening mest lever kvar på sin industristandard.. en numark TT-X är på pappret en betydligt kraftfullare maskin i fråga om motorstyrka, stopphastighet osv.. dessutom levereras den ny med både rak och s-formad arm. bekvämt.

en Numark TT-200 duger gott till ändamålet som efterfrågas här (och en lång väg till), och den kostar väl en 2500 ny skulle jag tippa på. Stanton har ett par billiga modeller också, som fyller sin funktion för en billig penning.

i fråga om mixer så skulle jag kika på en tvåkanalig scratchmixer, och kungen där är ju kasnke pioneers DJM-909.. eller kanske Rane TTm56. dom kostar dock en hel del, så antingen kikar du på lillebror pioneer DJM-707 eller så har jag ett tips på Numark PPD01, digital mixer med grymt skön crossfader. Kostar en del dock, runt 6000.

Billigare modeller finns, Stanton sk2 t ex. Funkar, men standardcrossarna slits snabbt och så tappar den funktionsmässigt rätt mycket. ingen eq, t ex.

Technics 1200:a håller tronen på grund av att den är otroligt välbyggd, går ju i princip aldrig sönder. Tänk på att det är en runt 30 år gammal konstruktion som var otroligt bra när den kom och som sedan finslipats kontinuerligt. Visst finns det nyare skivspelare som har kraftigare motorstyrka och fler finesser, men ingen annan DJ-skivspelare har samma kvalitetskänsla och suveräna trackrecord.

Ta bara sådana saker som start/stoppknappen,tallrikskonstruktionen och pitchregeln,oslagbara!

Angående mixrarna du rekommenderar så är de nog lite overkill, geminis och behringers lågprismodeller duger bra att starta med.

Postat (redigerat)

Funderar starkt på att köpa Numark TT-1650, men det vart lite väl mycket pengar med allt annat man ska köpa till. Grejen är att jag har inte köpt en vanlig mixer än så det känns lite jobbigt om man nu måste köpa två. Finns det ingen mixer för bra pris där man kan koppla in både skivspelaren och resten av det jag har(en preamp och mik)?

Tack för alla svar

Redigerat av woolke
Postat

men du kan ju inte scratcha utan en mixer med crossfader?

Postat

Nån skrev att jag skulle köpa en speciel nål till skivspelaren för att scratcha men kan man använde nålen som medföljer så länge?

Postat
Nån skrev att jag skulle köpa en speciel nål till skivspelaren för att scratcha men kan man använde nålen som medföljer så länge?

Inte utan att förstöra skivorna..

Och även risk att nålen går av...

Följ hela listan jag skrev, woolke 😮

Postat (redigerat)

Tack!

språkpolisen : det heter skivspelare på svenska 🙂

vart är världen påväg 😮😕

Redigerat av david.roennlund
Postat

Nålen som följer med en DJ-skivspelare brukar tåla en del.Stanton skickar oftast med sin 500 modell som är otroligt tålig.

Postat

Tack!

språkpolisen : det heter skivspelare på svenska 😮

vart är världen påväg 😉🙁

Turntable/Dec låter ju mkt cooooolare ju:P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.