Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag gillar hans nätbrynja också. 😛

Äh! Alltså precis som så många redan har sagt här tidigare så är ju allt detta något helt subjektivt (till och med Dickinsons brallor 😛 ), skönheten ligger i betraktarens öga (läs; öra).

Det var dock intressant att höra lite från er vad som kännetecknar en god gitarrist. Även det skiljer ju givetvis. 😆

Frågar jag "mina" gitarrister får man många olika svar dock verkar de flesta gilla Malmsteen och Steve Vai, sådana där 400 km/h gitarrister... 😆

Annons
  • Svar 83
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Nu är det så att Kirk Hammet stämmer ner sin gitarr i C... och sen har han 0.10 strängar..... det säger allt om den mannens muskelstyrka.... Skandal skandal.. skafffa ton för faen

Postat
Död åt listan och död åt Kirk Hammet... jag har hört att han inte lade en enda kompgura på The Black Album... hehe... det säger mycket om hans kvalitéer...

Tre anledningar varför Maidens gitarrister är bättre än Kirk Hammet...

1. Dom kan spela in andra skalor än den pentatoniska mollskalan.

2. Dom kan använda en Wah-Wah utan att det förstör ett solo alternativt ett komp/riff.

3. Dom är inte fula 🙂

Oj... upptäckte precis att James Hatfield ligger på plats 200.... skandal... det är han som lyfter Metallica... det är min åsikt

hahaha ursäkta? det där med black album e skit snack, du ska inte yttra dig om sånt du inte har någon aning om, kirk spelar i mer än penta å moll, han använder wah-wah:n på ett extremt snyggt sätt, den e knapp märkbar, dom i maiden e på tog mycket fulare än vad kirk är.....kirk e jävligt cool, dave ser ut som en jävla kärring när han lirar, han e fan inte metal, adrian ser relativt cool ut, å janick kan iofs rocka på scen, men dom e fan inte bättre än kirk, å det går fan inte att säga något annat.....å det e klart att det e james som flyter metallica, med tanke på att det e han som skriver vad ända låt å text.....

Postat
kirk spelar i mer än penta å moll, han använder wah-wah:n på ett extremt snyggt sätt, den e knapp märkbar

Ursäkta mig, men detta var det roligaste jag någonsin läst på det här forumet! 😎🙂😆

Men då har jag ju ioförsig inte varit här så länge... 😉

Postat
Du har nog läst fel. Finns ju en väldigt omfattande dokumentär om inspelningen av den skivan, och där spelar inte Kirk några kompgitarrer i a f.

Var länge sen jag läste om det men jag har för mig att det var så. Men kolla på livespelningarna.....där är det Kirk som står för det riktiga kompet medan hetfield leker (fuskar) när han sjunger.

Postat
kirk spelar i mer än penta å moll, han använder wah-wah:n på ett extremt snyggt sätt, den e knapp märkbar

Ursäkta mig, men detta var det roligaste jag någonsin läst på det här forumet! 😆😆😆

Men då har jag ju ioförsig inte varit här så länge... 😏

Hehe, den var faktiskt kul! 😄 :D

Sorry Limpo!

Postat

Du har nog läst fel. Finns ju en väldigt omfattande dokumentär om inspelningen av den skivan, och där spelar inte Kirk några kompgitarrer i a f.

Var länge sen jag läste om det men jag har för mig att det var så. Men kolla på livespelningarna.....där är det Kirk som står för det riktiga kompet medan hetfield leker (fuskar) när han sjunger.

På System of a down's senaste två skivor (eller, dubbelskiva med ett halvårs mellanrum) så spelade gitarristen bas på alla låtar utom 2 eller 3. Men live så är det ändå deras bassist som får spela bas... 😱

Postat

Eller så lyssnar du på Live-spelningen från Göteborg. Jag ryser av obehag i varje lag av Kirks "kompande". Det är så surt och otajt så man vill ringa och skälla ut honom. Sen sätter han inte ett enda solo klockrent under hela konserten.

James Hetfield tycker jag är en mycket bättre gitarrist än Kirk.

Postat

Tyckte Kirk var en bra gitarrist till jag lärde mig spela mollpentan på min första elgitarrlektion, då var vi helt plötsligt lika bra! 😳

Maiden däremot... Dave Murray och Adrian Smith är oerhört musikaliskt begåvade, nåt som Kirk definitivt inte är.

Postat
hahaha ursäkta? det där med black album e skit snack, du ska inte yttra dig om sånt du inte har någon aning om, kirk spelar i mer än penta å moll, han använder wah-wah:n på ett extremt snyggt sätt, den e knapp märkbar, dom i maiden e på tog mycket fulare än vad kirk är.....kirk e jävligt cool, dave ser ut som en jävla kärring när han lirar, han e fan inte metal, adrian ser relativt cool ut, å janick kan iofs rocka på scen, men dom e fan inte bättre än kirk, å det går fan inte att säga något annat.....å det e klart att det e james som flyter metallica, med tanke på att det e han som skriver vad ända låt å text.....

Eh, näh - det är faktiskt sant. Kirk spelar inga kompgitarrer, eller melodislingor/gitarrstämmor alls på nån skiva innan Load.

Och James skrev varenda låttext fram till St Anger, där alla är med och skriver låttexter.

Kirk må vara en knackig gitarrist, men han är grym på att komponera riff. Han har gjort massor massor av dom klassiska Metallica-riffen. Tex Enter sandman är hans.

Men den där topp 100-listan - Jimi Hendrix på första plats?? Det om någon är väl världens mest överskattade gitarrist. Fy tusan vilket själlöst gnekade!! *ryser*

Postat
Det om någon är väl världens mest överskattade gitarrist. Fy tusan vilket själlöst gnekade!!

Nja... Jag tror nog att Hendrix kan lite hög tröskel. Särskilt om man gillar tekniska gitarrister som spelar med supersmooth dist och rent som en bäbis samvete. Hendrix är rätt skränig men han var innovativ för sin tid och det är nog så man får se honom. Idag skulle han aldrig fått en chans, tror jag. Men jag är inte med på hur du kan tycka att han är själlös, för är det något han har så är det väl känsla... tycker jag. Och ja, jag vet att alla tycker olika och så skall det ju va'! 😄 Dessutom kunde han skriva j-t coola låtar om jag får säga det själv.

Postat

Tror att det kan vara svårt i efterhand att förstå Jimi Hendrix inflytande för rockgitarren. Men det faktum att _alla_ (okej, inga ordklyverier om detta efteråt?) gitarrister från 70-talet (i a f inom rockmusiken) nämner Jimi Hendrix som en av sina största idoler måste väl tyda på att han gjort något ganska stort? Man får ju liksom jämföra med vad som fanns innan. Jimi var ju ändå ganska tidigt ute med sitt oväsen, slog väl igenom 67-68 någonting?

• 1 månad senare...
Postat
Listan är helt f***t up, jag menar

15. Yngwie Malmsteen - Rising Force

134. Kerry King - Slayer

41. Dimebag Darrell* - Pantera

190. Jeff Hanneman - Slayer

29. Tony Iommi - Black Sabbath

där har du ju top-5

Kirk Hammett på 35:e är ju vansinne, han är på sin höjd 199

här är min top-5 lista:

1. Dimebag Darrell

2. Yngwie Malmsteen

3. Kerry King

4. Zakk Wylde

5. Tony Iommi

Alla dom här gitarristerna har skapat något helt nytt eller förbättrat nått som redan fanns och dom har alla påvärkat mitt spelande så enormt mycke

villen är eran Top-5?

Postat

I dag:

1. Dave Gilmour

2. Thurston Moore

3. Lou Reed

4. Brian May

5. Knut "Euroboy"

Bubblare:

Uffe Cederlund

Mick Mars

J Mascis

Spiral Stairs

Postat

1. Steve Vai

2. Mattias Eklundh

3. John Petrucci

4. Paul Gilbert

5. Al Di Meola

Bubblare: Joe Satriani, Eric Johnsson, Mikael Åkerfeldt (visst, det är kanske mera hans kompositioner han gillar, men han är också en grymt underskattad gitarrist).

Fast det förstås, listan brukar ändras rätt ofta. :rolleyes:

Postat

Först de solklara:

1. Uli Roth

2. Marty Friedman

Sen blir det nästan omöjligt:

3. Wolf Hoffmann

4. Glenn Tipton/KK Downing

5. Randy Rhoads

...och som fler antytt; i morrn är listan annorlunda.

Postat (redigerat)

Jag tycker Tom Petty är en helt fantastisk kompgitarrist.

Det är inte så jävla lätt som man kan tro.

Mark Knopfler ligger nog högst på min lista över sologitarrister.

Lite bonnigt kanske, men så är det. 😆

EDIT: glömde ju mannen på bilden till vänster dessutom 😄

Redigerat av Snow Brigade
Postat

1. Stevie Ray Vaughan (kolla killens vibrato)

2. Robert Cray (killen har fet känsla)

3. Buddy Guy (cool gura)

4. Eric Johnson (fet speed o grymt gura-ljud)

5. Albert Collins (snubben rockar röv)

Postat
4. Glenn Tipton/KK Downing

har du sett Priest live?

Jovisst. Första gången var väl Defenders of the faith-turnen, om jag inte minns fel. Åren går 😳

• 10 månader senare...
Postat

Tycker att det är synd att det är så många som underskattar Kirk Hammet, visst han kanske inte är den absolut skickligaste gitarristen. Men han kan få ett solo, även fast det bara är från penta skalan, så kan ha få det att låta hur bra som helst ! Han har ett sinne för musiken ! Personligen så tycker jag heller inte att Kirk är den skickligaste, men han har skönast stil enligt mig ! Maiden säger inte mig mkt, jag menar, behövs det verkligen tre gitarrister för att kunna spela i ett band? NEJ, det är löjligt tycker jag. Men visst, dem spelar kanske bra dem oxå, men det är deras stil dem följer. Maiden och Metallica är inte samma, dem är lååångt ifrån varandra, Metallica spelar hårt, då passa hammets solon in, med wah wah och dem melodiska solona. Maiden spelar kanske hårt, men man får inte den där hårdrock känslan av dem (tycker jag) så då passar deras solon in.

Vad jag försöker säga är att det går inte säga på rak arm, Maiden är bättre på deras musik, Metallica på deras. Så är det ju. Testa sätt in ett maiden solo i en Metallica låt, eller tvärt om. Det funkar bara inte !

Själv tycker jag deffinitivt hammet. Men det är väl för att jag lyssnar på Metallica, dem ger mej mer än vad Maiden gör.

Det var allt från mig. =)

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Maiden spelar kanske hårt, men man får inte den där hårdrock känslan av dem (tycker jag) så då passar deras solon in.

Nä, maiden är ju mer pop... typ... som Darin.... :rolleyes:

Vilken rolig tråd 😆

Postat (redigerat)
Fan Kirk Hammet, jag har elever som är bättre än honom, som har spelat ett par år bara.  Karln har ju ingen som helst ton eller känsla för melodier.

För det första så kan alla jävla listmakare dra åt helvete.

Ingen käsla för melodi? Solot i början på Fade to black tex är

bättre än något dina elever någonsin kommer åstakomma.

Det handlar inte om att kunna planka någons komposition

och spela den bättre.Utan om talangen att skriva något

som passar till låten.

Vad har du eller dina elever gjort? Plankat andras riff/solon

Redigerat av auto mode

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.