eldsjael (oregistrerad) Postat 11 maj 2004 Postat 11 maj 2004 (redigerat) Hej alla, Är en ganska mycket nybörjare rörande studios och undrar egentligen ett par saker. 1 ) Hur kommer det sig att då jag valt att använda min USB midi keyboard som förövrigt står som "IN: USB-ljudenhet [emulerat]" (borde den inte så som bara usb-ljudenhet? .. men då får jag inget ljud) så laggar ljudet. Det kommer cirka 1-2 sekunder efter jag får det i mina hörlurar vilket betyder att jag aldrig kan spela in något på känn. Hur fixar jag det? 2 ) När jag skall försöka spela in via A ingången (line) från min gitarr hör jag det alldeles utmärkt live i högtalarna, men när jag spelar in recordas absolut inget alls. Hur löser man det? Min setup ser ut som följer: Intel Pentium 4 3,2HT 1GB RAM E-MU 1820M 1 MK-225C (usb midi keyboard) 2 Aktiva monitorer 1 hörlurar WinXP Cubase SX Jag har pluggat in de aktiva monitorerna i OUT 1,2 Balanserad tele Framtill på midipanelen lyser "LCK och Clock 44.1. Vore tacksam om någon kunde hjälpa en novis som mig själv. /Daniel Redigerat 11 maj 2004 av eldsjael
eldsjael (oregistrerad) Postat 11 maj 2004 Postat 11 maj 2004 Lekte runt lite med inställningarna och fann att latencyn försvann om man ändrade asio driver. Det kanske även får audiot att fungera. Orkar inte pröva just nu bara. KOmmer någon på något så är de så välkomna att skriva om det så :-)
punkrockdude Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Har aldrig testat de nya EMU ljudkorten. Men det är tänkt att du ska använda Emu's asio i Cubase SX, inte Multimedia ASIO eller vad de andra heter i listan.
stenerlov Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Jag har samma konfiguration som dig. Välj EMU ASIO i Cubase och sätt latencyn till 4. Jag hade 2 först men det ger knaster. Se även till att EMU-kortet ligger ensamt på en IRQ, jag fick disabla en USB-controller för att åstakomma detta. Angående midi så körde jag med USB först, det var inte helt problemfritt. För att inte köra emulerat så skippar du usb-kabeln och kör en midi-out från keyboarden till midi-in på EMU-docken. Sen väljer du EMU midi 1 eller 2 i Cubase. /Calle
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.