Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! Har en Peavey JSX 120W topp och en 4:12 XXL låda, riggen låter asbra men jag vill ha mer volym. Det känns som att ljudet tar slut när man kommer till 5 på mastern kollade upp nyss på peaveys hemsida att lådan är 16 ohm och jag har kört stärkaren på 8 ohm (man kan ställa in det).

Får man mer volym i det här fallet om man kör stärkaren i 16 ohm? Har ingen möjlighet att testa just nu. Tacksam för svar.

Annons
Postat

tjena, jag tror inte du kommer höra någon skillnad.. och om du ökar motståndet i stärkaren så kan nog inte det bidra till en högre volym.. ohm:en är ju motstånd..

men jag är inte hundra...

Postat

ja det kan det, 16 ohm som du hade i lådan tycker jag verkar väldigt mycket.. tror normalt är 8.. i bilar osv har man ju oftast 4.. under det är farligt att gå..då e det nära kortslutningsgränsen...

men du borde ju kunna ha en låda där motståndet i elementen (ohm:en) är 8, då blir det ju lättare för stärkaren att driva dem..

men om det gör stor skillnad så att det är värt att byta kan jag inte svara på..hör med nån expert..🙂

lycka till!

Postat (redigerat)

Vad du skulle behöva göra för att få mer kräm ur stärkaren och högtalaren, är att sänka impedansen på högtalaren, snarare än höja den på förstärkaren - fast det kanske kan bli ungefär samma resultat om du kan ställa om slutsteget till 16 ohm, när du nu har en 16 ohms högtalare... Förhållandet mellan slutstegets förväntade belastning och det verkliga belastningen, borde ju få samma förhållande som om du byter till högtalare med lägre impedans...

Är du säker på att högtalarna är kopplade för 16 ohm? 4st 12" och 16 ohm, låter nämligen lite udda...

Det kan vara 4st 4 ohms-element som är seriekopplade (vilket nog är ovanligt...), eller 4st 16 ohms-element som är seriekopplade parvis, och varje sådant par är parallellkopplat med det andra i sin tur. Det borde alltså vara 4 eller 16 ohms impedans på elementen. Kan du verifiera det? Det brukar stå på elementen - oftast på en lapp på magneten.

Ju lägre impedans, desto hårdare belastat blir slutsteget (det går ju mer ström genom sluttransistorerna när det är lägre impedans i lasten) - och du får samtidigt alltså ut högre uteffekt (mer ljud 🙁 ) vid lägre impedans - tills belastningen blir för hög och slutsteget dör... Därav varningen för att använda för låg impedans, som Mange nämner...

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Jag tror att det är nåt fel på stärkaren för en kompis har en peavey XXX som är egentligen samma stärkare fast utan noisegate och presence och lite sånt. Han säger att om han drar på den till 7 så går det inte att vara i rummet med öronproppar ens så jag misstänker att nåt av rören har pajat och att den har gått ner till halv effekt. Tror jag drar en sväng förbi musikbörsen med stärkaren så de får kolla på den.

Jag var inne på Peaveys hemsida och kollade på deras lådor, vissa kan man ställa in stereo 8 ohm och mono 16 ohm på, min högtalare finns bara mono på så den är 16.

Redigerat av Frank Zappa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.