Jump to content
Annons

Gospel?

Recommended Posts

LÅTNAMN: ?

ARTIST/GRUPP: equality

LÅTLÄNGD: 1:23

KOMPOSITÖR: e

PRODUCENT: e

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2,3 MB

STATUS: Utan kör är den inte klar...

En gammal låt som blev inspelad först nu. Tyvärr har jag ingen rungande gospelkör i närheten men det hade varit kul. Kanske blev basen och trummorna för röriga? Tacksam synpunkter! 😄

En aningen ändrad version finns längre ner.

gospel.mp3

Redigerat av equality
Dela på andra sajter

Annons

Hallelujah!

Nice, gillar basräkorna! Med tanke på att körerna ska in sen så kan nog pianot hållas lite stramare, men det låter ju bra nu.

Edit: Vid 0:35 låter det som det ska bli ett skönt walkingsolo på basen men det kommer aldrig. Vill ha ett sådant där. 😄

Redigerat av claypool
Dela på andra sajter

Utan gospelkör & en religiös text är det väl inte gospel?

OK, det kanske i bästa fall är några musikaliska byggstenar till gospel då? Jag gillar musikstilen väldiga men vore förmätet av mig att skriva en text då jag inte är religiös. Myrli kanske kan tänka sig... 😳😄😠

Dela på andra sajter

Inte gospel men någon slags lovsång kanske... ackorden är för mesiga för gospel, jag saknar färgningarna (11, add9, 13...), tyngden, kören och pianolicksen. Det här blev dansband blandat med happy happy lovsång/psalm. Det blir för sött för min smak. Bassoundet var riktigt bra, vad är det för plugg?

Dela på andra sajter

Att det inte blir gospel utan kör och med för "raka" ackord kan jag hålla med om men dansband köper jag inte... 😆 Lovsång vet jag inte riktigt vad det är för genre.

😛

Lovsång kan man säga är balladpop med kristen text, egentligen inget speciellt med det. Fortsätt med låten, den kan säkert bli jättebra.

Joel

Dela på andra sajter

Hej.. lyssnat och begrundat. Håller med om att detta inte är så mycket gospel, men det finns nån slags likhet.. Jag gillar detta och det påminner mig väldigt mycket om musiken av en man som hette Keith Green som var verksam under 70-talet.

//Anders

Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena se där en ny pärla, ja trummorna måste nog snitsas till lite men i övrigt så borde det här funka ganska bra i gosspel gengren. Du kanske ska jobba lite på den skriva lite text och sen släppa den till transatlanterna för tips och kritik. Ska lyssna lite mer och se om jag kan komma med lite mera detaljerade funderingar.

Göran

Dela på andra sajter

Jag skulle säga att halva temat låter som gospel-musik. Men det tar emot att säga det eftersom själva ordet Gospel betyder Evangelium. Du hajjar. Och jag hajjar vad du frågar efter.

Ganska härligt luftig mix, tycker jag. Lite för mycket sub-bas på kontrabasen enligt min mening.

Har du ett arr färdigt för kör eller?

Mikael

Dela på andra sajter

Fan, det svänger ju! 😄

Som sagt, kanske lite mer avancerade ackord vore på sin plats men annars tycker jag att det här låter gjutet. Basen är välspelad och pianot kommer inte långt därefter. Bege dig till någon kyrka och tvinga den lokala kören att spela in det nu 😆

Redigerat av Pluffo
Dela på andra sajter

Joel B: Tack för klargörande. Nån form av kör skulle jag vilja ha ändå! 😆

Myrli: Tack för lyssning! I see... Skall kolla in Keith Green. Hört nån låt och jag kan se vissa likheter... 😮

Burnin Sven: Tnx pal! Och jag som svettades med trummorna så in i bängen... Vi hörs!

MarAfrem: OK, tror jag fattar. Genren har inte så stor betydelse bara att det vore attans kul med kör på denna. Inte helt klar över vad sub-bas är men det fanns lite, lite chorusljud på basen. Tog bort detta och petade till några toner. Tycker den låter renare nu...? Ny version här längst ner.

Pluffo: Fan, vad glad jag blir att du tycker det svänger! Brukar ha så svårt att få det tajt! (Tur jag inte la på fler instrument...) Japp, jag skall wallraffa i någon kyrkokör och smuggla in mina midinoter... 😎

Beatlesafton på TV måste kolla...

Dela på andra sajter

Jorå, ganska bra 😱

Tycker att de snabba pianoslingorna som dyker upp vid 0:36 i några repriser låter lite forcerade. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till basen heller, den ligger nånstans mellan bra och sjösjukekänsla.

Samla ihop släkt o vänner i en kör o lägg ut en ny version.

Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Lyssnade på den nya tagningen svänger bra det här. Måste nog säga att trummorna stundtals är rent av lysande får nog ändra mig lite där. Tror dock att det ändå behövs en översyn det blir för många slag ibland. Men och ett riktigt stort men du har hittat själen i hur sådana här trummor ska låta. Hi hatten är stundtals super och ibland när du kör det där lite mer sparsmakade kompet med bastrumman bara på dom nödvändiga ställena så sitter man bara och väntar på när fan drar kören igång snälla jag vill nu 😕 . Kan inte riktigt hålla med om att det lite mera spejsade pianospelet är hysteriskt det låter bara som lite fel timing och notvärden. Fan det här kan bli nått riktigt bra skulle gott och väl kvala in på repertoaren till en blandad kör.

Göran

Dela på andra sajter

Tack för grundlig analys Burnin'! Tar till mig dina ord men inser samtidigt min oförmåga att ändra i de detaljer som du nämner. Som sagt jag får smyga mig på nån kör och blanda in detta i deras noter. 😱

Dela på andra sajter

Gospel eller inte tycker jag är ovesäntligt, det är ett skönt sväng i låten och ett härligt varierande arr. Piano, trummor sitter fint och bas likaså även om man kunde pausera upp dom vandrande basgångarna på några ställen. Lägg på en sångstämma och utifrån den kan man bygga vidare med huruvida det passar med körstämmor. Då kan man se om det passar med stämmor som följer/svarar solosången eller om allt ska vara i stämmor utan solosångare. Men det är som sagt onödigt att gå in i detaljer på kompet och peta innan huvudmelodi finns på plats. Dels är det tajt spelat så det finns ingen anledning, man får ändå gå in och rumstrera om så att komp och sång inte konkurrerar när den kommit på plats.

Dela på andra sajter

Tack för värdefulla synpunkter och smarta synpunkter hur man går vidare med kör-arr alt solosång. Håller med om att det behövs pauser här och var i basgångarna. På nåt sätt skal jag hitta en kör. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Biorno (oregistrerad)
Joel B: Tack för klargörande. Nån form av kör skulle jag vilja ha ändå! :rolleyes:

Myrli: Tack för lyssning! I see... Skall kolla in Keith Green. Hört nån låt och jag kan se vissa likheter... 😆

Burnin Sven: Tnx pal! Och jag som svettades med trummorna så in i bängen... Vi hörs!

MarAfrem: OK, tror jag fattar. Genren har inte så stor betydelse bara att det vore attans kul med kör på denna. Inte helt klar över vad sub-bas är men det fanns lite, lite chorusljud på basen. Tog bort detta och petade till några toner. Tycker den låter renare nu...? Ny version här längst ner.

Pluffo: Fan, vad glad jag blir att du tycker det svänger! Brukar ha så svårt att få det tajt! (Tur jag inte la på fler instrument...) Japp, jag skall wallraffa i någon kyrkokör och smuggla in mina midinoter... 😱

Beatlesafton på TV måste kolla...

Jag sjunger gärna i kören 😎... tycker dock också att det "spejsade" pianot låter lite i osynk med trummorna iaf första gången.

Dela på andra sajter

Jag sjunger gärna i kören 😄... tycker dock också att det "spejsade" pianot låter lite i osynk med trummorna iaf första gången.

Tackar! Måste få ihop nån profan text först då. Osynk? 🙂 Tusan, jag som använde mikrometer för att få det tajt för en gångs skull. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.