Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett usb1 externt ljudkort till en helt ny dator. Problemet är att i alla program som spelar ljudfiler i mitt system (Reason,wavelab,recycle,Live 4 + Media player) händer det att jag får GALET högt brus helt slumpmässigt när jag jobbar med något av programmen.

Jag Har :

* Ominstallerat med senaste drivisarna till ljudkort

* Laborerat med Buffersizen med alla möjliga värden

* Kollat IRQ - Ingen konflikt, allt fungerar inget har ballat ur

* Inaktiverat det inbyggda ljudkortet till datorn

* Gjort omstarter vid varje förändring

* Testat alla sladdar in och ut

* Kollat monitorförstärkaren

* justerat ljudkortets kontrollpanel i timtals på allt som går att ändra på

Finns någon här som kan ha nån lösning ? Som det är nu så kan jag inte jobba, bruset är så högt att man får hörselskador om man sitter och håller på, och flyger nästan ur stolen.

Annons
Postat

mitt esi neon hade samma problem. det visade sig vara strömbrist i vissa av usb-kontakterna i datorn, så testa flera kontakter om det finns. annars, koppla in en extern transformator till ljudkortet om det går (och du inte redan använder en sådan, givetvis).

Postat

tack, det ska jag testa. Mitt ljudkort är en Esi U24 som bara kan få ström genom USB porten.

Har du bara testat olika USB portar tills du hittat någon som kan driva ditt ljudkort ,eller har du även gjort inställningar i enhetshanteraren och laborerat med att stänga av vissa USB portar ? Som det ser ut så finns det även en inställning för max och minimum milliampere ström för vissa portar, vet du vilka värden man ska använda ? eller kan bara bara helt stänga av hälften av USB portarna (Har 6 st att välja på)

USB portar som finns på framsidan av datorn , är dom "säkrare" än de som finns på ryggpanelen?

Postat
tack, det ska jag testa. Mitt ljudkort är en Esi U24 som bara kan få ström genom USB porten.

Har du bara testat olika USB portar tills du hittat någon som kan driva ditt ljudkort ,eller har du även gjort inställningar i enhetshanteraren och laborerat med att stänga av vissa USB portar ? Som det ser ut så finns det även en inställning för max och minimum milliampere ström för vissa portar, vet du vilka värden man ska använda ? eller kan bara bara helt stänga av hälften av USB portarna (Har 6 st att välja på)

USB portar som finns på framsidan av datorn , är dom "säkrare" än de som finns på ryggpanelen?

jag har 6 usb-portar, varav 2 sitter direkt på moderkortet och är usb 1.1 (tror jag) och 4 sitter på ett separat litet kort man sätter i en pci-slot och kopplar med en sladd till moderkortet (dessa är usb 2). de sistnämnda gav tydligen inte tillräckligt med ström, men när jag kopplade in neonen till en av de två usb 1.1-portarna funkade det.

fast nu har jag sålt neonen.

angående max- och min- milliampere kan du kolla i manualen hur mycket kortet behöver, fast normalt ska datorn klara av att bestämma det på egen hand.

• 1 månad senare...
Postat

Helt rätt tips!

Du måste koppla kortet direkt till en USB-kontakt. Inga hubbar eller annat ivägen. Har bara två USB-kontakter på min mac, men en fet hub. Mitt egna U2A går på ena kontakten. Tangentbord, mus, scanner, Midi-interface, och lite annat gott går på den andra. Har funkat stabilt i många år nu.

Om du fortfarande har problem så kanske det är värt att skaffa ett separat USB-kort av bra kvalitet innan du bestämmer dig för att köpa ett annat kort.

Postat

Osäker på om det verkligen funkar.

I min hub som har ström så har inte mitt U2A funkat alls. Kan givetvis också bero på vilken USB-hub man har. Finns säkert både bra och dåliga.

Postat

Det var som sjutton! 😛

En hub ska ju bara släppa igenom signalerna opåverkade, så det borde fungera - men det är ju självklart att det ska strula i vissa lägen ändå... 🙂

Kanske bäst att begära öppet köp om man vill prova med en hub i så fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.