Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja...

Har precis installerat PTLE 7.0 för XP, vi har alltid kört hörlurs utgångar på våran 002r via de 8 ljudutgångarna som finns på kortet.

Så här har vi gjort, i mixern lägger vi upp en bus som vi skickar till en AUX input där man väljer den utgången man vill AUX skall gå ut på, på så så sätt funkar Pro tools som ett vanligt mixerbord och du kan på det sättet få 8 hörlurs utgångar. Vilket alltid funkat.

Men nu till problemet, när vi hade installerat 7an så fick vi det bara att låta i vänster hörlur.

Det kan bero på följande, men vad gör jag för fel.

Jag har aldrig när jag tidigare installerat Pro Tools fått ändra i I/O setting men det fick jag göra den gången, det har alltid varit att bara köra så har man tex skapat 7 nya spår så har det första spåret haft ingång 1 å det andra 2 det tredje 3 också vidare.

Men när vi startade vårt första projekt i 7.an nu så fick jag fylla i den där kryssrutan på I/O settings, välja ny patch och klicka vilka ut och ingångar man vill ha, det är där jag tror att det blivit fel. HAr provat både med stereo och Mono men den skickar ändå bara till vänsterlur.

Vet nån av er ett sätt att få det att funka redan från början utan att man fyller i I/O setting eller vet nån precis vad man skall trycka i och skriva där.

Hoppas att jag inte var allt för rörig och att jag kan få hjälp från nån utav er här...jag förklarar gärna vidare om nått är oklart.

Annons
Postat

Jag utgår från att du har provat kablar och den övriga kringutrustningen. Eftersom 7:an i stora drag är helt ny och de gamla preffarna försvinner måste du kontrollera in/ut. Det enklaste är att köra default vid in, ut samt bussar.

Postat

funkade bra för oss idag i vilket fall som helst... hade en jävligt bra inspelningssession tills nu.. 04:30 typ... härligt... blev mest "the Band"... men lite "The Turtles" oxå... sen Travis kom in med ngn låt... fan vad smidigt.... men hur som haver... det funkade bra med att dra ut kablarna lite... lite småproblem ngn gång när ngn åkte ur.. men sen gick det där som en dans... fan vad smart Anders.. jag hade inte en tanke på det där.. Fast vi får försöka lösa det på riktig vis senare...

Vi har inte fixat iordning än.. så det ser ut som ett bombnedslag.. hoppas inte du skall ned imorgon bitti... hehe..

Men vi höres du vet.. processorn peakade rejält dock.. utan effekter... skumt..

Postat
Jag utgår från att du har provat kablar och den övriga kringutrustningen. Eftersom 7:an i stora drag är helt ny och de gamla preffarna försvinner måste du kontrollera in/ut. Det enklaste är att köra default vid in, ut samt bussar.

Hur väljer man deafult då....för som det är nu så styår deafault bara på 2 ingågngar och två utgångar

Postat
Två in/ut låter som en Mbox, var det inte en 002R du hade?

Ja det känns precis som att den tror att det är en M-box men det är 002r vi har men i I/O settings går det att kryssa i de in och utgångran man vill använda...Men det känns som att jag gör nått fel där. Jag har ju aldrig fått fylla i där förut...så nnu vet jag ju inte hur de skall stå för att det skall bli helt rätt där.

Postat

Finns det ingen defaultknapp under: Setuo>I/O>Input/Output/Insert/Bus? I nedre högra hörnet ska det finnas en knapp som det står Default på, tryck på den så ska routingen bli rätt. PT ställer då in rätt antal kanaler efter vilket kort man använder.

Postat
Finns det ingen defaultknapp under: Setuo>I/O>Input/Output/Insert/Bus? I nedre högra hörnet ska det finnas en knapp som det står Default på, tryck på den så ska routingen bli rätt. PT ställer då in rätt antal kanaler efter vilket kort man använder.

Thanks jag skall kolla det...hade inte sett den...jag hör av mig om det funkar..tack för hjälpen

Postat (redigerat)
Det funkade hur bra som helst tack för hjälpen....

Fan vad gött.. så det där löste sig då... Du är ju en klippa Ostriskakan!

Löste det sig även med hörlurar oxå då eller?

Själv sitter jag med strul med melodyne.. fast fan vilket smidigt program det där är... riktigt riktigt användbart speciellt vid live-inspelningar som vi gjorde nu i helgen.. mitt solo var ju inte helt vasst.. men liiite pill.. typ 5-10 min.. så löste det sig... blir lite jobbigt om man skall ta in hela bandet igen för att spela in på nytt.. 🙂 Dessutom är det jobbigt att rigga allt om man vill göra en ny gitarr-tagning bara..

Melodyne.. härligt program..

Redigerat av Pusa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.