Jump to content
Annons

OB-tillägg


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag undrar: har alla jobb ob-tillägg efter ett visst klockslag på vardagkvällar?

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

mornel, Är du verkligen helt SÄKER på det? Fick för mig att det fanns en Lag i Sverige som sa att alla arbeten efter kl 19 på vardagar innebar ob-tillägg till den anställde...

Arbetstiden är väl obekväm oavsett vad man jobbar med?

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

mornel, Är du verkligen helt SÄKER på det? Fick för mig att det fanns en Lag i Sverige som sa att alla arbeten efter kl 19 på vardagar innebar ob-tillägg till den anställde...

Arbetstiden är väl obekväm oavsett vad man jobbar med?

😲

:musik

Det är säkert så, jag raljerade bara över det faktum att nattvakten förmodligen inte ser ob-tillägget som ett "tillägg" på sin lön, eftersom att han alltid jobbar på obekväma tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

catch22 (oregistrerad)

Jag tror inte att ob-tillägg finns reglerat i lagen men det ska väl finnas med i ersättningssammanhangen i kollektivavtalen.

Men jag är absolut inte säker, vad jag dock vet är att tiden för ob ofta skilljer sig åt beroende på vilket yrke du har. 18 och 19 är väl det vanligaste...

Om du vill vara säker så maila nåt fackförbund så har dom säkert stenkoll!

Redigerat av catch22
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Eehhh...jag tänkte mig att oavsett om du jobbar kvällstid vardag som kontorist, läkare, busschaufför, nattvakt, hotellreceptionist, fabriksarbetare eller städare, så ska ALLA ha ob-tillägg efter visst klockslag.

Oavsett yrke, oavsett bransch, oavsett om det är din "normala" arbetstid eller inte, att jobba kvälstid. Men fan vill annars frivilligt jobba kvällstid, om det är samma lön som dagtid?

Men det kanske inte är så?

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

mmm...det är ju det jag menar.

Efter 19 ska väl alla ha ob?

Vore intressant att veta ifall någon här jobbar vardagar efter kl 19 och INTE får ob-tillägg för den tiden!!!

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
mmm...det är ju det jag menar.

Efter 19 ska väl alla ha ob?

Vore intressant att veta ifall någon här jobbar vardagar efter kl 19 och INTE får ob-tillägg för den tiden!!!

😳

:musik

Jag gör ibland. Fast månadslön...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag vet inte, men tror inte att betalningsformen månadslön, timlön, konsultarvode eller dylikt ska ha någon betydelse.

Tror inte det finns någon fackförening på min arbetsplats f.ö.! Däremot är jag med i ett fack ändå, alltsedan skoltiden.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm...det är ju det jag menar.

Efter 19 ska väl alla ha ob?

Vore intressant att veta ifall någon här jobbar vardagar efter kl 19 och INTE får ob-tillägg för den tiden!!!

😛

:musik

Jag gör ibland. Fast månadslön...

//nemo

Fast ob-tillägget ska man väl få utöver fasta lönen? Så är det iallafall för mig. Jobbar heltjänst på ett TM-företag, och där är det förutom den fasta grundlönen, OB-tillägg efter kl 19 varje dag (jobbar inte så sent på fredagar dock) samt provision.

Det tillägget kommer månaden efter.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du själv är med i en fackförening så finns det fack på din arbetsplats. Det är ju du. Alla sådana förmåner gäller alla enligt kollektivavatal om arbetsgivaren har skrivit på ett. Annars gäller det bara fackmedlemmar, eftersom det är omöjligt för icke anslutna att genomdriva dom.

Är du en chefsperson kan du ha ett annorlunda avtal utan OB och liknande, men inbaka de in en högre lön.

Som du förstår om mitt facktjat är jag fackombud på min arbetsplats.

Mitt råd är att du tar kontakt med din klubb, givetvis efter att ha snackat med din arbetsgivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag har OB-tillägg efter 20.00 på vardagkvällar, efter 16.00 på Lördagar & Hela dagarna alla röda dagar.

Dessutom "nattklubbstillägg" efter 01 alla dagar.

Jag jobbar på krogen & detta är vad facket har bestämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget OB här. 100 % månadslön för ordinarie arbetstid, övertid vardagar fram till 22 är + 50 % på lönen, därefter och helger är 100 %.

Om ordinarie arbetstid förläggs till helg eller natt är det inget OB, dvs inget extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyra sorters OB får jag;

Enkelt OB

Kvalificerat OB

Helg OB

Storhelgs OB

Utöver det finns

Enkel och kvalificerad övertid.

Tidsförskjutning, 4 belopp beroende omständigheter.

Utryckning.

Fridagstillägg (om man jobbar kväll dag före fridag)

.....Tja, det är väl tilläggen man lever på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Stinkey Zwei: Hmmm...det enda de sagt är att "normalt" ob inte finns, t.ex. under vardagskvällar, utan att det ligger i lönen, och att det gäller alla oavsett position.

Varför skulle jag prata med arbetsgivaren före fackföreningen? Det är ju fackföreningen jag vill fråga hur de kan ha gått med på idiotierna. Det måste ju vara arbetsgivaren och fackföreningen som kommit överens i ett avtal tillsammans.

Jag har varit med i fackförening oavbrutet i 20 år. Långt innan jag jobbade. Men det facket finns INTE representerat på min arbetsplats. Borde jag inte gå med i det eventuella fack som KAN finnas på min arbetsplats också? Det fack jag är med i kan ju inte driva mina frågor, de har ju ingen kunskap om den branschen.

Jag menar, för att ta ett annat tydligt exempel, ett vårdbiträde har väl inte så mycket nytta av sitt medlemskap i metall?

Jag har alltså inget ob-tillägg måndag till fredag oavsett när jag jobbar under dygnet. Lördag och söndag samt röda dagar får jag ca. 20% extra per timme oavsett när jag jobbar. Övertid får jag bara vanlig lön, även om det skulle vara på dunderröda trettondagen.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...