Jump to content
Annons

Ny dator!

ReFlux (oregistrerad)

Recommended Posts

ReFlux (oregistrerad)
Postat

Hej, jag funderar på att köpa en ny dator endast för musik bruk, men jag skulle behöva lite hjälp med att veta VAD jag ska köpa förnått..alltså, Hur mycket CPU, RAM, ljudkort m.m. Jag ska också köpa dessa saker att ha till:

UC33e, O2 USB Keyboard och en sak till, fast denna har jag redan hemma CME UF5. Vad ska jag ha för att datorn ska palla driva alla dessa på samma gång? någon som har ett tips?

Annons
Postat (redigerat)

En musikdator med mindre än 1gb RAM är nog inte att tänka på idag. processorkraft beror väl ganska mkt på hur många vst-instrument -pluggar du ska använda.

Själv kör jag en p4 3,4ghz

EDIT: Särskrev musik dator

Redigerat av hullan
Postat

Som vanligt beror det på hur mycket pengar du kan lägga men om du ska pyssla med musik är det bra att ha en system hårddisk som du kör alla dina program ifrån och en "fil" disk som du spelar in dina ljud på (seagate ska vara stabila sägs det), gärna så snabba som möjligt,

mycket ram är bra om du vill kunna använda många spår å pluggar,

när du köper grafikkort kan det vara smart att ta någon som inte är alltför flashig för de har ofta fläktar som låter rätt mycket, det är ju trevligt om datorn är tyst, finns t o m nätagg utan fläkt...ingen dum ide....bara de orkar driva hela burken...snabb processor är ju heller ingen nackdel....men som sagt, allt beror på hur mycket det får kosta...

catch22 (oregistrerad)
Postat

Sen skulle jag villja tipsa om en extern hd som kopplas in via usb, lysande för att ta backuper och flytta runt stora mängder data.. Dom börjar bli riktigt billiga dessutom!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.