hobbex2004 Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Med riskt att många kommer börja gnälla om att man ska använda öronen osv så ställer jag ändå min fråga. Finns det ngn bra FFT-analysator-plugg till cubase därute som visar frekvensspektrat för ett spår, samt för hela låten ? Där man man kan urskilja de olika spåren. Jag vet att det finns ngt sånt i Wavelab, men vill kunna göra denna undersökning utan att behöva exportera alla spåren för att sedan analysera. Anledningen är att jag vill kunna sprida ut mina instrument/spår i frekvensdomänen så att de inte överlappar varandra. Vill kunna se detta grafiskt (tex med en FFT-analysator där man ser frekvenskomponenterna) och sen ratta med EQ så att alla spår/instrument hamnar innanför sina "dedikerade" frekvensband. OBS Jag vill INTE använda mina öron till detta.. 🙂
Linus Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 För snart ett år sedan blev jag tipsad om Inspector. Gratis och helt fantastisk!
Piccazzo Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Du hittar en Gratis Spectrum analysator hos Inspector / Elemental Audio Annars tycker jag att Waves Paz är bra.
hobbex2004 Postat 6 januari 2006 Trådstartare Postat 6 januari 2006 man får tacka så mkt grabbar.. laddade ner båda pluggarna. så nu ska här utvärderas... Nu vet jag inte om man kan se alla spår i samma fönster, kanske med olika färger för varje spår.. Men hoppas det, för det är eg det jag vill kunna göra.. En annan fråga: finns det nån bra guideline på ungefär vilka frekvensområden varje instrument ska försöka hålllas inom? Har sett flera exempel på sådana, men inget riktigt bra...
AndersL (oregistrerad) Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Det finns en inbyggd spektrumanalysator i Cubase. Fast hur den står sig i förhållande till dom andra vet jag dock inte.
BaldByChoice Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 (redigerat) Nu vet jag inte om man kan se alla spår i samma fönster, kanske med olika färger för varje spår.. Men hoppas det, för det är eg det jag vill kunna göra.. Precis en sådan funktion skulle jag också behöva. En funktion där jag kan importera ett spårs analys in på ett annat så jag kan kolla att exempelvis bastrumman och basen inte "krockar". Går detta att göra med Inspector eller SPAN? Redigerat 13 januari 2006 av BaldByChoice
Vallhagen Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Leta efter en analysator som heter "FFT" och "CFFT". Jag återkommer med länk. Jag vill påminna mig att de kan frysa/jämföra två spår i ett fönster. Onödigt processorkrävande dock, om jag minns rätt (obs KAN ha fel...). Å andra sidan; efter att ha provat en 3-4 stycken olika, så använder jag i princip alltid Voxengo Span. tjong Bengan
Signert Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 (redigerat) Det finns en inbyggd spektrumanalysator i Cubase. Fast hur den står sig i förhållande till dom andra vet jag dock inte. Vad heter den? Edit: Såg nu "SX only". Då förstår jag. Redigerat 13 januari 2006 av Signert
Majken Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Det finns en riktigt intressant liten plugg som det funnits planer på att testa i tidningen en längre tid. Det är Elevayta som utvecklat den och den heter kort och gott Space Boy. Det den gör är att skapa hål i frekvensområden genom att analysera ljudet på två olika spår. Exempelvis kan pluggen då göra ett hål i baskaggen när elbasen spelar. Så fort baskaggen spelar själv så spelas den dock upp utan frekvenshålet. Hur bra det funkar och hur smidigt det är vet jag inte men det går att prova pluggen gratis i 35 dagar vilket borde vara gått om tid för att få kläm på om den är något att ha eller inte. Dessutom kostar den bara 20 dollar vilket är ovanligt billigt i plugg-världen. 😆 /Majken
BaldByChoice Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Leta efter en analysator som heter "FFT" och "CFFT". Jag återkommer med länk. Jag vill påminna mig att de kan frysa/jämföra två spår i ett fönster. Onödigt processorkrävande dock, om jag minns rätt (obs KAN ha fel...). Å andra sidan; efter att ha provat en 3-4 stycken olika, så använder jag i princip alltid Voxengo Span. tjong Bengan Ja du Bengan... FFT och CFFT blir inte speciellt lättsökt i Google! 😄 Kommer du på vilka/vem som gjort pluggen?
joachime Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 (redigerat) En funktion där jag kan importera ett spårs analys in på ett annat så jag kan kolla att exempelvis bastrumman och basen inte "krockar". Exakt det kan du göra med Voxengo GlissEQ. Det är en kurvbaserad (tänk Waves Q eller Ren) EQ med en massa gottis, bland annat en spektrumanalysator (liknande SPAN). Varje instans av pluggen har möjlighet att exportera sin egen spektrumanalys och importera upp till åtta andra instansers analyser. På så sätt kan du till exempel exportera både bastrumman, virveln och hela mixens analyser till elbasens GlissEQ och se hur alla dessa samarbetar. Filtrena har även ställbar dynamik. Det fungerar så att om man boostar 3 dB på ett band så jobbar den max 3 dB när det är stark energi kring det bandet. När det är svagare energi så ligger den mer och fjuttar på kanske 0,5 dB. När det funkar som bäst gör det att filtrena inte upplevs som så hårda. Pluggen kostar $80 och det finns demo att ladda härifrån. Edit: skrivfel Redigerat 13 januari 2006 av joachime
BaldByChoice Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Leta efter en analysator som heter "FFT" och "CFFT". Jag återkommer med länk. Jag vill påminna mig att de kan frysa/jämföra två spår i ett fönster. Onödigt processorkrävande dock, om jag minns rätt (obs KAN ha fel...). Å andra sidan; efter att ha provat en 3-4 stycken olika, så använder jag i princip alltid Voxengo Span. tjong Bengan Ja du Bengan... FFT och CFFT blir inte speciellt lättsökt i Google! 😛 Kommer du på vilka/vem som gjort pluggen? Kan den heta "Nick Whitehurst c_fft" kanske? Har du nån fungerande länk. De jag hittat funkar inte. 😳
Vallhagen Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Ja du Bengan... FFT och CFFT blir inte speciellt lättsökt i Google! 😛 Kommer du på vilka/vem som gjort pluggen? Kan den heta "Nick Whitehurst c_fft" kanske? Har du nån fungerande länk. De jag hittat funkar inte. 😳 Ja, det är en av de två. Och jag får inte heller länken att funka. Märkligt. Han kanske har lagt av? Sånt händer väl. Men freeware får väl jag sprida till dig utan vidare? msn. tjong Bengan
hobbex2004 Postat 14 januari 2006 Trådstartare Postat 14 januari 2006 Helst skulle jag ju vilja jämföra 2 spår i realtid. Dvs ha ett fönster med tex 2-3 spår, ioch samtidigt kunna ratta på EQ tills de ligger´perfekt inbördes i frekvensplanet. Exportera/importera lät väldigt jobbigt... BaldByChoice: Fick du den pluggen att funka? Var den bra?
joachime Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Helst skulle jag ju vilja jämföra 2 spår i realtid. Dvs ha ett fönster med tex 2-3 spår, ioch samtidigt kunna ratta på EQ tills de ligger´perfekt inbördes i frekvensplanet. Exportera/importera lät väldigt jobbigt... GlissEQ exporterar och importerar upp till 8 spår, i realtid. Ladda hem demon och testa. Den är snygg, praktisk och billig. Och den låter bra!
hobbex2004 Postat 14 januari 2006 Trådstartare Postat 14 januari 2006 Helst skulle jag ju vilja jämföra 2 spår i realtid. Dvs ha ett fönster med tex 2-3 spår, ioch samtidigt kunna ratta på EQ tills de ligger´perfekt inbördes i frekvensplanet. Exportera/importera lät väldigt jobbigt... GlissEQ exporterar och importerar upp till 8 spår, i realtid. Ladda hem demon och testa. Den är snygg, praktisk och billig. Och den låter bra! men.... varför ska man exportera/importera om den nu funkar i realtid????? Proängen med processning i realtid var ju att slippa imp/exportera....
hobbex2004 Postat 14 januari 2006 Trådstartare Postat 14 januari 2006 Men använd öronen. (Skojjar bara) 🙂 Tyvärr, men jag har inga öron... 😆 Ser på din bild att du har rätt stora sådana dock.... 🙂 😉
Neosus Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Men använd öronen. (Skojjar bara) 🙂 Tyvärr, men jag har inga öron... 😛 Ser på din bild att du har rätt stora sådana dock.... 😆 😉 🙂
joachime Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 men.... varför ska man exportera/importera om den nu funkar i realtid?????Proängen med processning i realtid var ju att slippa imp/exportera.... Häng inte upp dig på begreppen. För att koppla de olika spårens spektrumanalyser till de olika instanserna av pluggen måste man koppla ihop dom på något sätt. Voxengo kallar det export och import. För att få klarhet i hur det funkar rekommenderar jag att du läser vidare på Voxengos hemsida.
BaldByChoice Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 BaldByChoice: Fick du den pluggen att funka? Var den bra? Har inte hunnit testa den än.
hobbex2004 Postat 21 januari 2006 Trådstartare Postat 21 januari 2006 nu har jag använt både inspector o voxengoSpan.. inspector blev jag inte klok på, för hur mkt jag än EQade ett spår visar den fortfarande samma. Tex slände jag på ett högpass filter med gränsfrekvensen runt 1kHz för att testa, i inspector fick jag tom utslag tom runt 10 Hz området... Vogengon verkar dock hänga med lite bättre...fast jag föredrar inspectors UI mkt mer..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.