Jump to content
Annons

Echo layla 24/96

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Vet att det är några till på forumet som har ett echo layla 24/96.

När jag startar upp enheten börjar strömlampan blinka, den brukar annars lysa konstant, och jag får inget ljud. Har inte gjort några förändringar i hårdvaran sen det slutade funka.

Får inget svar från manualen eller google-sökningar.

Någon som har en idé vad det kan röra sig om och hur man kan få det att funka igen?

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Nu har jag bytt PCI-plats. Det fungerade en stund, sedan återigen samma problem.

Kära vänner, jag är verkligen i behov av hjälp. Ifall någon bara ens har en gissning, skriv ett inlägg.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Blinkar det med jämna intervaller eller är blinkandet oregelbundet?

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Jämna intervaller

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Någon som har ett echo layla 24 och kan svara på frågan:

Om ljudkortet bara är igång, fastän datorn inte är det - blinkar lampan då?

Postat

Blinkandet betyder garanterat att något inte står rätt till. Testa att koppla ur breakoutboxen från pcikortet och sätt på den. Blinkar det likadant? Har du provat att joxa lite med kort/anslutningar/kablar?

Själv har jag eldat upp ett Laylakort en gång i tiden. Det kom rök och luktade brännt i hela studion.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Tack, Johan.

Har testat att köra breakoutboxen utan anslutning, blinkar ändå. Nu får reparatörerna ta över, har jag insett.

Kan ett nätagg på 300W ge för lite juice för att driva ljudkortets pci, grafikkort, moderkort och en hårddisk? Eller är Q-tec så cheap att de ger strömspikar som käkar ljudkort?

Postat (redigerat)
Tack, Johan.

Har testat att köra breakoutboxen utan anslutning, blinkar ändå. Nu får reparatörerna ta över, har jag insett.

Kan ett nätagg på 300W ge för lite juice för att driva ljudkortets pci, grafikkort, moderkort och en hårddisk? Eller är Q-tec så cheap att de ger strömspikar som käkar ljudkort?

Vad som är oerhört märkligt är just att den funkade ett litet tag när du bytte pciplats.. Får bara hoppas att du inte sitter o pajjar pciplatser så fort du slår på kortet.... Ut med det och testa nåt annat kort (vilket som helst) så du är säker på att du inte lyckats pajja datorn. Sen springer du iväg till någon vänlig själ och testar kortet i en annan dator. Är det samma sak då så lämnar du in både kort och breakout box.

edit: är nätagget i datorn riktigt så ska det inte va några problem alls.

Redigerat av VacUm
Postat

Jag har oxå ett Echo Layla kort men har aldrig varit med om något sånt. Mitt rullar på hur bra som helst. Den sitter i en gammal dator med en betydligt mindre nätagg.

Jag kan tyvärr inte hjälpa... 😆

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Tack, ändå grahn. Det uppskattas 😳

Har Echo Audio någon ny generalagent i Sverige, innan var det väl Fitzpatrick. Men nu? Claes, vet du? Som säljer ljudkortet, har jag för mig.

Ska ha tag på ett kopplingschema, tänkte jag mig. Kanske något trafo som gett upp. Det är ju inte CPUet i kortet, för jag kan ju spela in vanligt innan kortet börjar blinka.

Någon som har ett kopplingschema till echo layla 24/96? Om jag inte lyckas få tag på generalagenten.

Postat

Någonstans långt bak i huvudet finns det en röst som säger att lampan blinkar om kabeln mellan pci-kortet och lådan är trasig. Men det kan vara ett hjärnspöke från någon traumatisk händelse jag har upplevt ...

Postat
Någon som har ett echo layla 24 och kan svara på frågan:

Om ljudkortet bara är igång, fastän datorn inte är det - blinkar lampan då?

Nej om datorn är avstängd lyser lampan i breakoutboxen ändå konstant grönt. Iaf på min.

Postat
Tack, ändå grahn. Det uppskattas 🙂

Har Echo Audio någon ny generalagent i Sverige, innan var det väl Fitzpatrick. Men nu? Claes, vet du? Som säljer ljudkortet, har jag för mig.

Ska ha tag på ett kopplingschema, tänkte jag mig. Kanske något trafo som gett upp. Det är ju inte CPUet i kortet, för jag kan ju spela in vanligt innan kortet börjar blinka.

Någon som har ett kopplingschema till echo layla 24/96? Om jag inte lyckas få tag på generalagenten.

Har tydligen missat denna tråden av någon anledning...

Som AndyPandy säger, så är AudioMaster generalagent för Echo - och annars brukar man få snabba svar från Echo själva också.

Fungerar det ett tag och lägger av sedan, så kan det vara ett värmefel i någon komponent - eller kallödningar någonstans där det brukar bli varmt, typ vid effekttransistorer, likriktardioder o dyl - så leta först efter dåliga lödningar, om du kan löda själv och tänker ge dig på det innan du lämnar in den för reparation.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Tack Claes, Andypandy och Crownfield.

Idag har det fungerat i 3 timmar i sträck, utan någon ändring överhuvud taget sedan sist, då det inte ville fungera alls.

Echo´s support ignorerar mig, likaså generalagenten.

Men nu vet jag inte, har jag ett problem eller inte? Det verkar fungera igen. Och om det är som så som du, Claes, säger så borde väl värmen i kortet vara på topp efter 3 timmars bruk. Och då skulle det väl lägga av, om det beror på kallödningar.

Det kanske är ett problem i datorn istället.

Men hursomhelst, stort stort tack för hjälpen.

Postat
Tack Claes, Andypandy och Crownfield.

Idag har det fungerat i 3 timmar i sträck, utan någon ändring överhuvud taget sedan sist, då det inte ville fungera alls.

Men nu vet jag inte, har jag ett problem eller inte? Det verkar fungera igen. Och om det är som så som du, Claes, säger så borde väl värmen i kortet vara på topp efter 3 timmars bruk. Och då skulle det väl lägga av, om det beror på kallödningar.

Det kanske är ett problem i datorn istället.

Men hursomhelst, stort stort tack för hjälpen.

Kallödningar kan ge mer sporadiska fel, än värmefel i komponenter. Komponentfel visar sig oftast inom en halvtimme eller något ditåt, medan kallödningar kan ge problem när man minst anar det. Om du ger breakoutboxen en smäll i sidan, så kanske du kan få fram felet om det är en kallödning... 🙂

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Om du ger breakoutboxen en smäll i sidan, så kanske du kan få fram felet om det är en kallödning... 😉

Har aldrig varit killen som slår sin darling.. Vilket sjukt förslag, Claes.

Skojar bara, tack för hjälpen kompis.

Postat

Jag har också haft problem med generalagenten som vägrar att svara när min Gina3G pajade. Jag var tillslut tvungen att författa väldigt skarpt brev, och då blev det liv i luckan.

Dock tycker jag att det är skumt att Echo inte svarade. Varje gång jag har frågat något har de varit väldigt alerta.

• 1 månad senare...
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Nu är det dött igen efter att det självläkte sedan förra posten här. Samma symptom.

Jag testar igen, ifall någon ny person kanske råkar veta svaret på frågan:

Varför blinkar mitt echo layla plötsligt när jag kör igång det? Det slutar fungera, för att sedan fungera en kort stund, sedan dö. Jag har inte gjort några förändringar i vare sig hård- eller mjukvara.

En present på posten till den som hjälper.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

a ) fel i nätdelen

b ) trötta kondensatorer

Min layla 20 började knäppa och spraka på senare tider, och då har jag hört att det kan orsakas av torra kondensatorer.

Troligen mår ni båda bättre om du för henne till det lokala elektronik-lasarettet?

Redigerat av tsmalmbe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.