Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

har en bärbar dator med ett m-audio firewire solo kort. har aldrig fått det att funka ngt vidare. visst...det kommer ljud och grejer, men det räcker med att jag har en lång spellista i itunes så stannar det av hela tiden. är det ngn inställning som är fel, eller? har testat att ominstallera drivisarna flera gånger, men det hjälper inte. måste man stänga av det interna ljudkortet? bör kanske tillägga att jag är rookie på området. snälla, är det ngn som vet vad jag ska göra?

Redigerat av dawg
Annons
Postat (redigerat)

Det kan bero på att du har uppgraderat ditt Windows XP till sp2 som gör att firewireporten bara kör i 100 m/bit. Har nästan samma problem med mitt Firewire 410 och lösningen ska vara att antingen installera en patch från Microsoft eller avinstallera Sp2 och köra med Sp1. Nu har ju inte jag någon större kolla på allt det här så kolla i den här tråden för lite bättre beskrivning av lösningen.

Hoppas du får till det.

*edit* stavfel

Redigerat av Bone
Postat

tack så mycket för tipset, det löste dock inte problemet att installera patchen. har iofs inte testat att neddatera till sp1, men nu verkar det ju inte vara sp2:an som ställt till det från början. om någon har andra teorier är dessa mycket välkomna!

Postat

Efter du installerade patchen gjorde du som det står att du ska göra i registereditorn på den här sidan då?

Har just installerat patchen själv, men har haft lite problem med att hitta rätt i regedit. Så jag hoppas att jag gjort rätt. Men än så länge har mitt kort inte strulat, distat eller hängt sig. Så jag hoppas på det bästa.

Lycka till.

Postat

provade nyss att följa instruktionerna men upptäckte att mitt register avviker så mycket att det inte går. det ser likadant ut så här långt: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI

hur ska jag göra?

Postat

Har precis samma problem. Här är tråden jag startade igår när jag försökte fixa det. Men det verkar inte var någon som har stenkoll här.

Jag har mailat en polare som kanske har koll. När och om jag får ett svar så postar jag det här.

Postat

Jag vet inte .. men det känns inte som det är hastigheten på FW-porten som strular .. du har som minst 100mbps juh .. och det räcker nog för att spela upp en mp3:a!!! 😉

för att hastigheten ska sätta en begränsning så känns det som man måste typ spela in 8-10 kanaler samtidigt ..

jag tror det är något annat som är problemet .. (vad vet jag inte)

Har du kollat ifall FW-porten delar IRQ med massa annan skit som kortläsare/usb/intern ljudkort osv osv?

(kolla i enhetshanteraren)

men det är ju bara mina tankar ..

Postat

Jag vet inte hur det är med dawg. Men jag har kollat irq tweakat burken och allt annat som jag kan komma på, men det fortsätter att strula i Cubase, när jag spelar winamp och ibland när jag lyssnar på streamade saker på nätet. Ibland så tappar till och med kortet kontakten med datorn och man måste stänga av det ett tag och starta upp det igen. Vette tusan vad det är för fel. Har iof läst många strultrådar med firewirekort senaste veckorna.

• 1 månad senare...
Postat

nu är jag trött på att testa runt. funtar på att testa med windows 2000 som en sista utväg. är det någon som vet om det fungerar? gör det inte det åker nog pc:n på tippen och ersätts med en mac.

Postat (redigerat)
nu är jag trött på att testa runt. funtar på att testa med windows 2000 som en sista utväg. är det någon som vet om det fungerar? gör det inte det åker nog pc:n på tippen och ersätts med en mac.

Jag har inte heller riktigt fått till det. Men, ge inte upp. Jag testade ikväll att markera PCI, under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum, i regedit och sen söka på sidspeed. Då fick jag upp folder som innehöll sidspeed högerklickade på den och ändrade där till 3 (som det ska vara). Startade om datorn och testade att spela in lite och det verkar funka. Men vi får se om det håller i sig 😉 .

Men nu chansade ju jag, eftersom jag ändå ,antagligen, är på gång med att formatera om datorn, så om du ska göra det så gör en återställningspunkt på datorn. (Vilket jag inte gjort, fick tipset av SLC-trax i den här tråden.)

Start / Tillbehör / Systemverktyg

så kan du backa dit sen om det skulle uppstå nåt fel.

Alltså jag vill verkligen understryka att jag inte har någon direkt koll på datorer. Så gör det här på eget bevåg.

Ingen annan som har bra koll på sånt här? Och känner sig manad att svara?

Redigerat av Bone

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.