Jump to content
Annons

Panorering

Dreamland Project (oregistrerad)

Recommended Posts

Dreamland Project (oregistrerad)
Postat

Vilka instrument fungerar bra att panorera ? Har läst någonstans att trummor och bas bör ligga "i mitten" medan andra instrument bör svepa ut åt sidorna i en mix Hur mycket bör/kan man panorera för att det inte skall låta "knasigt" ?

Annons
Postat
Vilka instrument fungerar bra att panorera ? Har läst någonstans att trummor och bas bör ligga "i mitten" medan andra instrument bör svepa ut åt sidorna i en mix Hur mycket bör/kan man panorera för att det inte skall låta "knasigt" ?

Hur långt är ett snöre? :rolleyes:

Allt kan panoreras, allt kan vara i mitten. Det som bestämmer vad är bara ditt öra samt vad vill du åstadkomma?

Lyssna på låtar, fastna för nåt du verkligen gillar och försök emulera detta.

Panorering kan vara kul men oerhört tröttsamt med saker som flyger fram och tillbaka.

Lysna lyssna lyssna på olika slags musik är mitt råd.

Sitt med anteckningsblock och försök rita upp hur det är mixat, vilda gissningar gäller!

Sedan är det bara att testa.

Postat (redigerat)

Det beror väl mycket på musikstil, vissa trumljud är väl också panorerbara... Men ett bra tips är ju att fylla ut mixen, panorera åtminstone några instrument lite.

Kents låtar som ofta är mycket bra producerade innehåller väldigt mycket panorerade gitarrer (ex. akustisk i vänster och el till höger) de använder också ofta panorerad tamburin.

Om det nu gjorde dig klokare :rolleyes:

Redigerat av Lalas
Postat

Jag brukar alltid ha bassdrummen i mitten i mono... sedan ju mindre 'viktiga' instrumenten är desto mer panorerar jag ut dem. t.ex

Bassdrum - 50/50 - mono

Open hihat - 45/55 - mono med stereo reverb

Clap - 55/45 - mono med stereo reverb

Closed hihat - 60/40 - mono/stereo

Snare - 50/50 - stereo

Leadmelodi - 45/50 - stereo

Strings - 50/50 - stereo med bred stereowidth

Bass - 50/50 - mono med svag delay

FX - 80/20 - reverb, delay

oftast varierar det.. men bas och bassdrum har jag alltid i mitten.. helt enkelt för att de ska vara distinkta... effekter o sånt sveper jag gärna ut mot sidorna.

Postat (redigerat)
Ok så du kör Leadmelodi - 45/50 - stereo  det måste jag testa nån gång  :rolleyes:

45/55... va ja menar e att jag panorerar svagt åt något håll... ej märkbart men ja upplever att det blir aningen klarare då..

Redigerat av Carl_B
Postat
45/55... va ja menar e att jag panorerar svagt åt något håll... ej märkbart men ja upplever att det blir aningen klarare då..

Okej, ibland panorerar jag Leadmelodin 40/60 istället.

Postat

Lyssna på låten Solitaire med The Notwist.

Trummorna panorerade 100% till vänster.

Resten 100% höger, förutom basen som ligger i mitten och lite detajler som flyger omkring.

Cooooolt... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.