ekss (oregistrerad) Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Hallå! Ny på forumet, sökte lite men hittade inget om det här.. så får be om ursäkt om det är en re-post. Jag införskaffade mig en microKORG för ett par dagar sedan och har lite funderingar... Först och främst vill jag veta om det går att skicka start/stop meddelanden.. kopplar den till en trummaskin och den börjar rulla på en gång.. vill kunna styra run-funktionen via korgen.. trummaskinen är en TR606 som körs via en doepfer sync/midi-box.. Har även en oberheim ob12 som jag har använt start/stop på för det här endamålet men nu när jag ska ut å spela vill jag helst inte släpa med den. Funderar också på om det är möjligt att splitta kbd i parter på korgen så att halva spelar externt en SidStation och andra halvan spelar internt på korgen.. hittar inget i manualen om detta.. Dessutom vill jag synca allt med reason... och eventuellt en TR707'a också.. nån som har ett tips på en bra setup? Jag tar gärna emot tips å trix på roliga grejer man kan göra med sidstation och med microKorgen. /Erik
Pluffo Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Annars har du ju en likanande tråd pågång. https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=9&t=19394&s= Synca med Reason kan du för övrigt glömma. Reason har ingen midi-ut, eller syncmöjligheter.
mornel Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 (redigerat) Annars har du ju en likanande tråd pågång. https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=9&t=19394&s= Synca med Reason kan du för övrigt glömma. Reason har ingen midi-ut, eller syncmöjligheter. Reason kan bli synkat till extern midiklocka. Du kan däremot inte synka saker från Reason. Redigerat 6 januari 2006 av mornel
Linus Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Funderar också på om det är möjligt att splitta kbd i parter på korgen så att halva spelar externt en SidStation och andra halvan spelar internt på korgen.. hittar inget i manualen om detta..Jag laddade hem MicroKORG-manualen nu och kikade också, men jag ser inget heller. Så du har nog inte någon keysplit på den. Om du har råd att skaffa ytterligare en midi-klaviatur kan du sätta en split på den istället. CME UF5 kanske? Då skickar du övre halvan på midi-kanal 1 till din MicroKORG och den undre halvan på kanal 2 till SidStation. Dessutom har den modellen Play/Stop-knappar som kan kicka igång Reason och TR-707:an.
ekss (oregistrerad) Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Jag laddade hem MicroKORG-manualen nu och kikade också, men jag ser inget heller. Så du har nog inte någon keysplit på den. Om du har råd att skaffa ytterligare en midi-klaviatur kan du sätta en split på den istället. CME UF5 kanske? Då skickar du övre halvan på midi-kanal 1 till din MicroKORG och den undre halvan på kanal 2 till SidStation. Dessutom har den modellen Play/Stop-knappar som kan kicka igång Reason och TR-707:an. Tack för svaren! CME UF5'an vore ju bra men jag tror att OB12an klarar samma grej. Finns det något smart sequenserprogram som man kan köra annars? som kan skicka ut sync till hårdvaran och internt via rewire eller så till reason? Anledningen till att jag vill slippa fler klaviatur och burkar är att det tar plats och är tungt att bära på när jag ska ut på liveframträdande.. /E
Linus Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Ja, absolut! Skaffa den simplaste sequencer med Rewire till Reason, och låt trummaskinerna slava till sequencerns MIDI.
Pluffo Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Annars har du ju en likanande tråd pågång. https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=9&t=19394&s= Synca med Reason kan du för övrigt glömma. Reason har ingen midi-ut, eller syncmöjligheter. Reason kan bli synkat till extern midiklocka. Du kan däremot inte synka saker från Reason. Ja, det har du rätt i. Jag tänkte bara på möjligheten att synca med Reason som enväldig härskare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.