Jump to content
Annons

Falskt eller ej


Altzi

Recommended Posts

Annons
  • Svar 245
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

En upplevelse kan ju fortfarande vara fel enligt fysiken!

Ja, en upplevelse kan ge en bild av verkligheten som inte stämmer ( t ex vid hallucinationer ), men då är den fel utifrån målet att upplevelsen ska korrespondera med verkligheten. Vem har sagt att det målet är "rätt"?

Det måste ju funka så om vi ska kunna kommunicera med och förstå varandra

Men varför ska vi kunna kommunicera och förstå varandra?

Varför? För att annars skulle vi inte kunna fungera tillsammans som ett samhälle!

Och varför ska vi fungera tillsammans i vårat samhälle?

Nu löjlar du dig bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

En upplevelse kan ju fortfarande vara fel enligt fysiken!

Ja, en upplevelse kan ge en bild av verkligheten som inte stämmer ( t ex vid hallucinationer ), men då är den fel utifrån målet att upplevelsen ska korrespondera med verkligheten. Vem har sagt att det målet är "rätt"?

Det måste ju funka så om vi ska kunna kommunicera med och förstå varandra

Men varför ska vi kunna kommunicera och förstå varandra?

Varför? För att annars skulle vi inte kunna fungera tillsammans som ett samhälle!

Och varför ska vi fungera tillsammans i vårat samhälle?

Med tanke på hur denna tråden har utvecklats, så kan man börja undra... 😆

Jag tänkte bara säga följande också:

hjakjhoihg.. oiaögö894oh.areyp9- paeöjaf8na-fnio iaöewöh.447aökpreng irheöängaa naieogio a aregaeig00jaäeräg anirgy tåpeioujerg jaierah aoufa wbf afwbuö awföuföawbv68owblaweib awöoawnöfuäörgaen ieöroi

Alla förstår naturligtvis direkt vad jag skrev, eftersom regler är helt onödiga... 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

1. skall man koka ett ägg? - jag vet att ni vill ha en utläggning om det, men endast ja eller nej  😆

Omöjligt att besvara eftersom det rör sig om en fråga av normativ art som inte har några "ja"- eller "nej"-svar.

Ok, nu är det bevisat. Filosofistudier gör folk galna 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Konklusion: Pluffo är min motsats. Förstår jag det rätt så anser han att det finns många sätt att göra på, utan att de nödvändigtvis måste vara fel därför. Däremellan finns den stora massan. I andra ytterligheten återfinns jag själv, som anser att det bara finns ett enda sätt att göra på som är rätt.

😆

utomhus -8 C, inomhus +11-21 C//:musik

Eh...Nej. Men det var en fin tanke 😆😆

Ta bort begreppen rätt och fel. Jag erkänner inte dem från första början.

Link to comment
Dela på andra sajter

En upplevelse kan ju fortfarande vara fel enligt fysiken!

Ja, en upplevelse kan ge en bild av verkligheten som inte stämmer ( t ex vid hallucinationer ), men då är den fel utifrån målet att upplevelsen ska korrespondera med verkligheten. Vem har sagt att det målet är "rätt"?

Det måste ju funka så om vi ska kunna kommunicera med och förstå varandra

Men varför ska vi kunna kommunicera och förstå varandra?

Varför? För att annars skulle vi inte kunna fungera tillsammans som ett samhälle!

Och varför ska vi fungera tillsammans i vårat samhälle?

Med tanke på hur denna tråden har utvecklats, så kan man börja undra... 😆

Jag tänkte bara säga följande också:

hjakjhoihg.. oiaögö894oh.areyp9- paeöjaf8na-fnio iaöewöh.447aökpreng irheöängaa naieogio a aregaeig00jaäeräg anirgy tåpeioujerg jaierah aoufa wbf afwbuö awföuföawbv68owblaweib awöoawnöfuäörgaen ieöroi

Alla förstår naturligtvis direkt vad jag skrev, eftersom regler är helt onödiga... 😆😆

Det håller jag med om. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Som jag frågade tidigare: Finns det någon definition av "falsk" eller handlar det bara om vad vi tycker?

2. Om jag tycker att något låter rent, som alla andra tycker låter falskt, har jag fel då? ( Jag hävdar att man inte kan tala om rätt eller fel vad gäller sådana frågor. Det är ett objektivt faktum att jag upplever saken på ett sätt medan alla andra upplever den på ett annat. )

3. Vad menar du med: "Inte uppfattar färger på rätt sätt?" Att personen ifråga har skadade ögon? Vad är det som gör intakta ögon mer rätt än defekta ögon? Att personen har ett nervfel som gör att han eller hon blandar ihop nervimpulser och i slutändan får en upplevelse av enbart gråskalor? Vad är det som gör ett fungerande nervsystem mer rätt än ett defekt? Förstår du var jag vill komma? Jag menar att inget av det är rätt eller fel. Det bara är.

1. Det har du fått tidigare, så det är onödigt att ta upp det igen...

2. Du har fel, eftersom falsksång kan definieras. Du verkar förväxla lite av falskt och bra/dålig musik, vilket bara blir fel. Musiken kan vara bra eller dålig, oavsett om sångaren sjunger rent eller falskt.

3. Den färgblinde har de facto ett genetiskt fel som gör att han inte kan uppfatta alla färger, eller uppfattar färgerna fel. Färgblindhet ärvs genom X-kromosomen, så det är en dramatisk överrepresentation bland män - eftersom vi bara har en X-kromosom och kvinnors dubbla X-kromosomer ger dem större chans att slippa bli färgblinda, då den defekta genen förlorar i detta fallet.

1. Det är så jävla mycket text i den här tråden så man blir ju mörkrädd bara man försöker leta upp någonting, men visst...låt oss lägga det åt sidan så länge.

2. Kom vi inte nyss överens om att en inskränkt svensk kan uppleva indisk musik som falsk medan en indier tycker att det låter rent och fint? Bra och dåligt var bara ett exempel för att belysa problemet med subjektivitet. Det hade ingenting med diskussionen att göra egentligen.

3. Nej, han uppfattar inte färgerna "fel", han uppfattar de annorlunda.

2. Det kom vi nog inte överens om. Jag hävdar att falsk musik är falsk musik. Olika musikstilar har inget med falskhet att göra. Är det t ex någon här som tycker att bra spelad indisk musik är falsk?

Nej - den följer bara en annan skala än den vi använder i vår musik, så den är inte falsk.

Link to comment
Dela på andra sajter

En upplevelse kan ju fortfarande vara fel enligt fysiken!

Ja, en upplevelse kan ge en bild av verkligheten som inte stämmer ( t ex vid hallucinationer ), men då är den fel utifrån målet att upplevelsen ska korrespondera med verkligheten. Vem har sagt att det målet är "rätt"?

Det måste ju funka så om vi ska kunna kommunicera med och förstå varandra

Men varför ska vi kunna kommunicera och förstå varandra?

Varför? För att annars skulle vi inte kunna fungera tillsammans som ett samhälle!

Och varför ska vi fungera tillsammans i vårat samhälle?

Med tanke på hur denna tråden har utvecklats, så kan man börja undra... 😆

Jag tänkte bara säga följande också:

hjakjhoihg.. oiaögö894oh.areyp9- paeöjaf8na-fnio iaöewöh.447aökpreng irheöängaa naieogio a aregaeig00jaäeräg anirgy tåpeioujerg jaierah aoufa wbf afwbuö awföuföawbv68owblaweib awöoawnöfuäörgaen ieöroi

Alla förstår naturligtvis direkt vad jag skrev, eftersom regler är helt onödiga... :rolleyes:😛

HAHA! Det var klockrent! Jag förstod precis 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Konklusion: Pluffo är min motsats. Förstår jag det rätt så anser han att det finns många sätt att göra på, utan att de nödvändigtvis måste vara fel därför. Däremellan finns den stora massan. I andra ytterligheten återfinns jag själv, som anser att det bara finns ett enda sätt att göra på som är rätt.

:rolleyes:

utomhus -8 C, inomhus +11-21 C//:musik

Eh...Nej. Men det var en fin tanke 😆😆

Ta bort begreppen rätt och fel. Jag erkänner inte dem från första början.

Vadå erkänner inte rätt och fel? Fråga: Är jag en människa? Svar: Ja! Svaret är rätt, alltså finns rätt och fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

En upplevelse kan ju fortfarande vara fel enligt fysiken!

Ja, en upplevelse kan ge en bild av verkligheten som inte stämmer ( t ex vid hallucinationer ), men då är den fel utifrån målet att upplevelsen ska korrespondera med verkligheten. Vem har sagt att det målet är "rätt"?

Det måste ju funka så om vi ska kunna kommunicera med och förstå varandra

Men varför ska vi kunna kommunicera och förstå varandra?

Varför? För att annars skulle vi inte kunna fungera tillsammans som ett samhälle!

Och varför ska vi fungera tillsammans i vårat samhälle?

Nu löjlar du dig bara!

Nej. Jag är allvarlig. Jag vill veta. Du kommer aldrig komma till ett slut som inte baserar sig på din personliga åsikt om hur det ska vara, en åsikt som dock inte äger någon som helst objektiv kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Som jag frågade tidigare: Finns det någon definition av "falsk" eller handlar det bara om vad vi tycker?

2. Om jag tycker att något låter rent, som alla andra tycker låter falskt, har jag fel då? ( Jag hävdar att man inte kan tala om rätt eller fel vad gäller sådana frågor. Det är ett objektivt faktum att jag upplever saken på ett sätt medan alla andra upplever den på ett annat. )

3. Vad menar du med: "Inte uppfattar färger på rätt sätt?" Att personen ifråga har skadade ögon? Vad är det som gör intakta ögon mer rätt än defekta ögon? Att personen har ett nervfel som gör att han eller hon blandar ihop nervimpulser och i slutändan får en upplevelse av enbart gråskalor? Vad är det som gör ett fungerande nervsystem mer rätt än ett defekt? Förstår du var jag vill komma? Jag menar att inget av det är rätt eller fel. Det bara är.

1. Det har du fått tidigare, så det är onödigt att ta upp det igen...

2. Du har fel, eftersom falsksång kan definieras. Du verkar förväxla lite av falskt och bra/dålig musik, vilket bara blir fel. Musiken kan vara bra eller dålig, oavsett om sångaren sjunger rent eller falskt.

3. Den färgblinde har de facto ett genetiskt fel som gör att han inte kan uppfatta alla färger, eller uppfattar färgerna fel. Färgblindhet ärvs genom X-kromosomen, så det är en dramatisk överrepresentation bland män - eftersom vi bara har en X-kromosom och kvinnors dubbla X-kromosomer ger dem större chans att slippa bli färgblinda, då den defekta genen förlorar i detta fallet.

1. Det är så jävla mycket text i den här tråden så man blir ju mörkrädd bara man försöker leta upp någonting, men visst...låt oss lägga det åt sidan så länge.

2. Kom vi inte nyss överens om att en inskränkt svensk kan uppleva indisk musik som falsk medan en indier tycker att det låter rent och fint? Bra och dåligt var bara ett exempel för att belysa problemet med subjektivitet. Det hade ingenting med diskussionen att göra egentligen.

3. Nej, han uppfattar inte färgerna "fel", han uppfattar de annorlunda.

2. Det kom vi nog inte överens om. Jag hävdar att falsk musik är falsk musik. Olika musikstilar har inget med falskhet att göra. Är det t ex någon här som tycker att bra spelad indisk musik är falsk?

Nej - den följer bara en annan skala än den vi använder i vår musik, så den är inte falsk.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Grahn...mannen som går på vägen med en annan man - är den ene av dem möjligen Orimlicus. Kommer han att närma sig backkrönet nu? I den andra tråden...

p.s. Strax öppnar 3 till 5-tråden också. d.s.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur denna tråden har utvecklats, så kan man börja undra... 😆

Jag tänkte bara säga följande också:

hjakjhoihg.. oiaögö894oh.areyp9- paeöjaf8na-fnio iaöewöh.447aökpreng irheöängaa naieogio a aregaeig00jaäeräg anirgy tåpeioujerg  jaierah aoufa wbf afwbuö  awföuföawbv68owblaweib awöoawnöfuäörgaen ieöroi

Alla förstår naturligtvis direkt vad jag skrev, eftersom regler är helt onödiga... :rolleyes:  😆

Jag har en personlig preferens att samhället ska fungera. Det är en totalt subjektiv önskan från min sida och därför kommer jag vilja att samhället ska vara inrättat efter lagar och konventioner

Varför vill jag t ex äta pannkakor? För att jag njuter av det. Kommer jag att försöka eftersträva det som skapar njutning inom mig? Ja. Finns det något objektivt rätt i att jag också eftersträvar detta? Nej.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur denna tråden har utvecklats, så kan man börja undra... 😆

Jag tänkte bara säga följande också:

hjakjhoihg.. oiaögö894oh.areyp9- paeöjaf8na-fnio iaöewöh.447aökpreng irheöängaa naieogio a aregaeig00jaäeräg anirgy tåpeioujerg  jaierah aoufa wbf afwbuö  awföuföawbv68owblaweib awöoawnöfuäörgaen ieöroi

Alla förstår naturligtvis direkt vad jag skrev, eftersom regler är helt onödiga... :rolleyes:  😆

Jag har en personlig preferens att samhället ska fungera. Det är en totalt subjektiv önskan från min sida och därför kommer jag vilja att samhället ska vara inrättat efter lagar och konventioner

Varför vill jag t ex äta pannkakor? För att jag njuter av det. Kommer jag att försöka eftersträva det som skapar njutning inom mig? Ja. Finns det något objektivt rätt i att jag också eftersträvar detta? Nej.

Det klart att det inte finns något objektivt "högt stående" rätt om vad som är falskt eller inte, men det är ju musikaliska regler som vi inrättat för att vi ska få lite ordning och reda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - den följer bara en annan skala än den vi använder i vår musik, så den är inte falsk.

Tack!

Så, när är ett stycke falskt då, oavsett vad vi själva tycker?

( Med lite tur kanske vi kommer tillbaka till grundfrågan här :rolleyes: )

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Där har jag en annan åsikt! Det finns alltid ett enda alternativ som är rätt. Sedan om man vill kalla det högre stående, det är en smaksak...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - den följer bara en annan skala än den vi använder i vår musik, så den är inte falsk.

Tack!

Så, när är ett stycke falskt då, oavsett vad vi själva tycker?

( Med lite tur kanske vi kommer tillbaka till grundfrågan här :rolleyes: )

om du hoppar mellan två skalor i samma refräng t ex, eller om du helt plötsligt byter tonart när musiken inte gör det, eller om du spelar och sjunger i olika skalor....behöver jag fortsätta? Sådär, får jag gå och sova nu? 😆

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...