Jump to content
Annons

Falskt eller ej


Altzi

Recommended Posts

Annons
  • Svar 245
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Nej, nej...Vi pratar om fenomenologiska upplevelser. Inte vad de själva säger.

För övrigt skulle det ju kunna vara så att vi uppfattar ett blått papper på helt olika sätt men det finns aldrig något sätt vi skulle kunna förstå att vi upplevde olika saker eftersom blå är en icke-reducerbar egenskap. Försök att beskriva blå för en färgblind. Kan bli svårt 😆

Varför inte beskriva färger öht för en blind - eller musik för en döv?

Det är lika omöjligt.

I fallet med utomjordingarna, så översätter man ju orden. När de pekar på den röda, så säger de sitt ord för blått, eftersom det är ordet som den våglängden har fått på deras språk - men vi kommer att översätta det med vårt ord för färgen i fråga, så det är helt ointressant.

Det finns många djur som ser mer i det ultravioletta spektrumet - och som därför uppfattar färgerna på ett annat sätt än vi - men färgblindhet är en defekt som gör att man uppfattar färgerna fel. Exempelvis kan grå, rosa och beige uppfattas som en grön nyans - men färgerna är ju fortfarande grå, rosa och beige, oavsett om den färgblinde uppfattar alla som samma gröna färg...

Utomjordingarna - Precis. Men faktum kvarstår att vi har olika upplevelse av samma färg. Vem har rätt?

Och angående färgen - Nej, våglängderna är ju fortfarande ditten och datten men färgen är så som man upplever den.

Dessutom är hjärnan och ögat konstruerat så att vi kan vara säkra på att vi upplever färger på ungefär liknande sätt. Visst man kan vara mer eller mindre känslig för nyanser t ex men det är inte så att alla människor uppfattar rött på olika sätt, och dessutom skulle det inte spel nån roll eftersom vi har ordet rött för att vi ska mena samma färg. Och om någon då menar någon annan färg så har han uppenbarligen fel eftersom orden på färgerna är till för att vi ska kunna förstå vad alla andra menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Som jag frågade tidigare: Finns det någon definition av "falsk" eller handlar det bara om vad vi tycker?

2. Om jag tycker att något låter rent, som alla andra tycker låter falskt, har jag fel då? ( Jag hävdar att man inte kan tala om rätt eller fel vad gäller sådana frågor. Det är ett objektivt faktum att jag upplever saken på ett sätt medan alla andra upplever den på ett annat. )

3. Vad menar du med: "Inte uppfattar färger på rätt sätt?" Att personen ifråga har skadade ögon? Vad är det som gör intakta ögon mer rätt än defekta ögon? Att personen har ett nervfel som gör att han eller hon blandar ihop nervimpulser och i slutändan får en upplevelse av enbart gråskalor? Vad är det som gör ett fungerande nervsystem mer rätt än ett defekt? Förstår du var jag vill komma? Jag menar att inget av det är rätt eller fel. Det bara är.

1. Det har du fått tidigare, så det är onödigt att ta upp det igen...

2. Du har fel, eftersom falsksång kan definieras. Du verkar förväxla lite av falskt och bra/dålig musik, vilket bara blir fel. Musiken kan vara bra eller dålig, oavsett om sångaren sjunger rent eller falskt.

3. Den färgblinde har de facto ett genetiskt fel som gör att han inte kan uppfatta alla färger, eller uppfattar färgerna fel. Färgblindhet ärvs genom X-kromosomen, så det är en dramatisk överrepresentation bland män - eftersom vi bara har en X-kromosom och kvinnors dubbla X-kromosomer ger dem större chans att slippa bli färgblinda, då den defekta genen förlorar i detta fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En upplevelse kan ju fortfarande vara fel enligt fysiken!

Ja, en upplevelse kan ge en bild av verkligheten som inte stämmer ( t ex vid hallucinationer ), men då är den fel utifrån målet att upplevelsen ska korrespondera med verkligheten. Vem har sagt att det målet är "rätt"?

Det måste ju funka så om vi ska kunna kommunicera med och förstå varandra

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har väl inte olika upplevelse av de bara för att vi kallar samma färg för olika ord? Menar du att en amerikan och en svensk uppfattar röd olika bara för att de kallar det för "red"?

Nej, och det har jag aldrig påstått heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Enligt mitt förmenande så finns det bara EN ENDA situation som kan vara rätt i varje enskild situation. Det finns bara ETT ENDA sätt att spela på och ETT ENDA sätt att uppfatta en sak på, om det skall vara rätt. Annars är det fel!

Och eftersom det enda rätta alternativt är det fulländade alternativet, det ultimata alternativet, så är alla andra alternativ fel. Det är däremot inte säkert att någon musiker någonsin har spelat det rätta alternativet en endaste gång. Men det gör ingenting, för vi vanliga dödliga uppfattar ändå ofta något som är fel som rätt.

Basta!

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte jag kan sova inatt , denna tråd kommer att jaga mig.....hela natten 😆

Du anade inte vad du startade när du spelade in den där sången 😆

Lovar att inte göra om det...ska ta nått enklare under off-topic, typ hur länge skall man koka ett ägg 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har väl inte olika upplevelse av de bara för att vi kallar samma färg för olika ord? Menar du att en amerikan och en svensk uppfattar röd olika bara för att de kallar det för "red"?

Nej, och det har jag aldrig påstått heller.

Vadå, menar du då att det skulle finnas utomjordingar som ser t ex rött på ett helt annat sätt? Vad skulle det då spela för roll bara alla utomjordingar ser det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

En upplevelse kan ju fortfarande vara fel enligt fysiken!

Ja, en upplevelse kan ge en bild av verkligheten som inte stämmer ( t ex vid hallucinationer ), men då är den fel utifrån målet att upplevelsen ska korrespondera med verkligheten. Vem har sagt att det målet är "rätt"?

Det måste ju funka så om vi ska kunna kommunicera med och förstå varandra

Men varför ska vi kunna kommunicera och förstå varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

En upplevelse kan ju fortfarande vara fel enligt fysiken!

Ja, en upplevelse kan ge en bild av verkligheten som inte stämmer ( t ex vid hallucinationer ), men då är den fel utifrån målet att upplevelsen ska korrespondera med verkligheten. Vem har sagt att det målet är "rätt"?

Det måste ju funka så om vi ska kunna kommunicera med och förstå varandra

Men varför ska vi kunna kommunicera och förstå varandra?

Varför? För att annars skulle vi inte kunna fungera tillsammans som ett samhälle!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan man kommer hem! Har haft världens värsta utedag på krogen och vad ser man? En onödig och fjantig diskussion om ingenting! Om inte ni slutar kommer jag att avregistrera mig med obedelbar verkan!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte jag kan sova inatt , denna tråd kommer att jaga mig.....hela natten 😆

Du anade inte vad du startade när du spelade in den där sången 😆

Lovar att inte göra om det...ska ta nått enklare under off-topic, typ hur länge skall man koka ett ägg 😛

Vad menar du med ett ägg, och hur definierar du tid? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan man kommer hem! Har haft världens värsta utedag på krogen och vad ser man? En onödig och fjantig diskussion om ingenting! Om inte ni slutar kommer jag att avregistrera mig med obedelbar verkan!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vem vet, vi kanske sitter inne med svaret på livets mening bara vi får diskutera lite till 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan man kommer hem! Har haft världens värsta utedag på krogen och vad ser man? En onödig och fjantig diskussion om ingenting! Om inte ni slutar kommer jag att avregistrera mig med obedelbar verkan!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vem vet, vi kanske sitter inne med svaret på livets mening bara vi får diskutera lite till 😆

Det är ju 42 - det vet väl alla...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Som jag frågade tidigare: Finns det någon definition av "falsk" eller handlar det bara om vad vi tycker?

2. Om jag tycker att något låter rent, som alla andra tycker låter falskt, har jag fel då? ( Jag hävdar att man inte kan tala om rätt eller fel vad gäller sådana frågor. Det är ett objektivt faktum att jag upplever saken på ett sätt medan alla andra upplever den på ett annat. )

3. Vad menar du med: "Inte uppfattar färger på rätt sätt?" Att personen ifråga har skadade ögon? Vad är det som gör intakta ögon mer rätt än defekta ögon? Att personen har ett nervfel som gör att han eller hon blandar ihop nervimpulser och i slutändan får en upplevelse av enbart gråskalor? Vad är det som gör ett fungerande nervsystem mer rätt än ett defekt? Förstår du var jag vill komma? Jag menar att inget av det är rätt eller fel. Det bara är.

1. Det har du fått tidigare, så det är onödigt att ta upp det igen...

2. Du har fel, eftersom falsksång kan definieras. Du verkar förväxla lite av falskt och bra/dålig musik, vilket bara blir fel. Musiken kan vara bra eller dålig, oavsett om sångaren sjunger rent eller falskt.

3. Den färgblinde har de facto ett genetiskt fel som gör att han inte kan uppfatta alla färger, eller uppfattar färgerna fel. Färgblindhet ärvs genom X-kromosomen, så det är en dramatisk överrepresentation bland män - eftersom vi bara har en X-kromosom och kvinnors dubbla X-kromosomer ger dem större chans att slippa bli färgblinda, då den defekta genen förlorar i detta fallet.

1. Det är så jävla mycket text i den här tråden så man blir ju mörkrädd bara man försöker leta upp någonting, men visst...låt oss lägga det åt sidan så länge.

2. Kom vi inte nyss överens om att en inskränkt svensk kan uppleva indisk musik som falsk medan en indier tycker att det låter rent och fint? Bra och dåligt var bara ett exempel för att belysa problemet med subjektivitet. Det hade ingenting med diskussionen att göra egentligen.

3. Nej, han uppfattar inte färgerna "fel", han uppfattar de annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte jag kan sova inatt , denna tråd kommer att jaga mig.....hela natten 😆

Du anade inte vad du startade när du spelade in den där sången 😆

Lovar att inte göra om det...ska ta nått enklare under off-topic, typ hur länge skall man koka ett ägg 😛

Vad menar du med ett ägg, och hur definierar du tid? 😆

Jag skall enbart ställa ja och nej besvarbara frågor.

1. skall man koka ett ägg? - jag vet att ni vill ha en utläggning om det, men endast ja eller nej 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En upplevelse kan ju fortfarande vara fel enligt fysiken!

Ja, en upplevelse kan ge en bild av verkligheten som inte stämmer ( t ex vid hallucinationer ), men då är den fel utifrån målet att upplevelsen ska korrespondera med verkligheten. Vem har sagt att det målet är "rätt"?

Det måste ju funka så om vi ska kunna kommunicera med och förstå varandra

Men varför ska vi kunna kommunicera och förstå varandra?

Varför? För att annars skulle vi inte kunna fungera tillsammans som ett samhälle!

Och varför ska vi fungera tillsammans i vårat samhälle?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Konklusion: Pluffo är min motsats. Förstår jag det rätt så anser han att det finns många sätt att göra på, utan att de nödvändigtvis måste vara fel därför. Däremellan finns den stora massan. I andra ytterligheten återfinns jag själv, som anser att det bara finns ett enda sätt att göra på som är rätt.

😆

utomhus -8 C, inomhus +11-21 C//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Som jag frågade tidigare: Finns det någon definition av "falsk" eller handlar det bara om vad vi tycker?

2. Om jag tycker att något låter rent, som alla andra tycker låter falskt, har jag fel då? ( Jag hävdar att man inte kan tala om rätt eller fel vad gäller sådana frågor. Det är ett objektivt faktum att jag upplever saken på ett sätt medan alla andra upplever den på ett annat. )

3. Vad menar du med: "Inte uppfattar färger på rätt sätt?" Att personen ifråga har skadade ögon? Vad är det som gör intakta ögon mer rätt än defekta ögon? Att personen har ett nervfel som gör att han eller hon blandar ihop nervimpulser och i slutändan får en upplevelse av enbart gråskalor? Vad är det som gör ett fungerande nervsystem mer rätt än ett defekt? Förstår du var jag vill komma? Jag menar att inget av det är rätt eller fel. Det bara är.

1. Det har du fått tidigare, så det är onödigt att ta upp det igen...

2. Du har fel, eftersom falsksång kan definieras. Du verkar förväxla lite av falskt och bra/dålig musik, vilket bara blir fel. Musiken kan vara bra eller dålig, oavsett om sångaren sjunger rent eller falskt.

3. Den färgblinde har de facto ett genetiskt fel som gör att han inte kan uppfatta alla färger, eller uppfattar färgerna fel. Färgblindhet ärvs genom X-kromosomen, så det är en dramatisk överrepresentation bland män - eftersom vi bara har en X-kromosom och kvinnors dubbla X-kromosomer ger dem större chans att slippa bli färgblinda, då den defekta genen förlorar i detta fallet.

1. Det är så jävla mycket text i den här tråden så man blir ju mörkrädd bara man försöker leta upp någonting, men visst...låt oss lägga det åt sidan så länge.

2. Kom vi inte nyss överens om att en inskränkt svensk kan uppleva indisk musik som falsk medan en indier tycker att det låter rent och fint? Bra och dåligt var bara ett exempel för att belysa problemet med subjektivitet. Det hade ingenting med diskussionen att göra egentligen.

3. Nej, han uppfattar inte färgerna "fel", han uppfattar de annorlunda.

2. Det kom vi nog inte överens om. Jag hävdar att falsk musik är falsk musik. Olika musikstilar har inget med falskhet att göra. Är det t ex någon här som tycker att bra spelad indisk musik är falsk?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. skall man koka ett ägg? - jag vet att ni vill ha en utläggning om det, men endast ja eller nej 😆

Omöjligt att besvara eftersom det rör sig om en fråga av normativ art som inte har några "ja"- eller "nej"-svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...