Jump to content
Annons

Falskt eller ej


Altzi

Recommended Posts

I Jazz är det en annan sak - så det kan du inte jämföra med. 😳

- och Jejje: Nej - man spelar inte i en tonart och sjunger i en annan i någon musikstil alls. Det finns många skalor som är annorlunda än de vi traditionellt använder och innehåller många fler toner per oktav - och artisterna som jobbar enligt dessa skalor följer dem lika noga som vi följer vår 12-toniga skala.

Finns det inga skalor som är typ "felkonstruerade" och är falska då? Fast det klart då skulle man nog kassera dem ganska fort!?

Nej - för om det är definierat som en skala, så är det inte falskt om man håller sig till skalan...

Jaha är det så det funkar? Men...om jag hittar på en egen skala just nu som låter förjävligt men jag följer den så är det alltså inte falskt utan bara hemskt?

...men din egna påhittade skala är inte en skala, eftersom DU inte sätter standarderna för skalor. Det finns dock så många olika skalor, att du skulle bli förvånad om du letade... 😲

Klart JAG sätter standarden för en skala. Hur definierar du egentligen en skala? Gör jag en skala så är det en skala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 245
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Nej - för om det är definierat som en skala, så är det inte falskt om man håller sig till skalan...

Men om det låter illa (falskt) då?

Det är fortfarande en definitionsfråga - och det du tycker låter falskt, kanske en indier tycker är mumma för själen - om det är "rent" inom skalan...

Om man håller sig till skalan och de ackord som spelas, så är det inte falskt - men om man går utanför tonerna som ingår i skalan, så är det falskt.

Om du t ex spelar pentatonisk musik (bara på de svarta tangenterna... 😳 ), men sjunger toner som ligger på de vita tangenterna, så är det definitivt falskt.

Var det inte detta som var typ fallet i "musikklippet" då?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Jazz är det en annan sak - så det kan du inte jämföra med. 😲

- och Jejje: Nej - man spelar inte i en tonart och sjunger i en annan i någon musikstil alls. Det finns många skalor som är annorlunda än de vi traditionellt använder och innehåller många fler toner per oktav - och artisterna som jobbar enligt dessa skalor följer dem lika noga som vi följer vår 12-toniga skala.

Finns det inga skalor som är typ "felkonstruerade" och är falska då? Fast det klart då skulle man nog kassera dem ganska fort!?

Nej - för om det är definierat som en skala, så är det inte falskt om man håller sig till skalan...

Jaha är det så det funkar? Men...om jag hittar på en egen skala just nu som låter förjävligt men jag följer den så är det alltså inte falskt utan bara hemskt?

HEHEHE.. för tusan!!! Kör på, och lägg upp ett exempel här på forumet 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - för om det är definierat som en skala, så är det inte falskt om man håller sig till skalan...

Men om det låter illa (falskt) då?

Det är fortfarande en definitionsfråga - och det du tycker låter falskt, kanske en indier tycker är mumma för själen - om det är "rent" inom skalan...

Om man håller sig till skalan och de ackord som spelas, så är det inte falskt - men om man går utanför tonerna som ingår i skalan, så är det falskt.

Om du t ex spelar pentatonisk musik (bara på de svarta tangenterna... 😳 ), men sjunger toner som ligger på de vita tangenterna, så är det definitivt falskt.

Var det inte detta som var typ fallet i "musikklippet" då?

I klippet var det inget annat än falskt, eftersom sången var helt "off".

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det egentligen någon objektiv definition av "falsk"? För annars handlar det ju bara om en subjektiv bedömning och då behöver vi inte lägga ner energi på att mästra varandra i vad som är falskt och vad som inte är falskt, då det är upp till vad var och en tycker.

Den objektiva definitionen har jag redan kommit med. Om tonerna ingår i skalan som används för musiken, så är det inte falskt, men om toner utanför den använda skalan används, så är det falskt. Enkelt - och svårt att missuppfatta... 😳

Men vilka kriterier måste man alltså följa för att skapa en skala då? Det måste väl mest vara att man själv tycker att den funkar och att sedan andra också tycker det? Eller skulle alla skalor redan vara skapade?

Link to comment
Dela på andra sajter

I klippet var det inget annat än falskt, eftersom sången var helt "off".

Helt off och helt off, det rör sig om 1 tonsteg ner och ett halvt upp. (vid olika tillfällen) 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det hela är mycket mycket enkelt!! Skaffa ett husdjur!

Det var bra när vi hade fågel och katt. Varje gång jag spelade fel på gitarren kraxade undulaten till och varje gång jag spelade fel på pianot gnällde katten.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom modern R&B has det gjort till en skön konst att sjunga lite surt (ex 112*) och dessa gossar & gums är (i nästan alltid) grymma vokalister så det

är helt medvetet, men en del tycker då bara att det låter falskt! Äkta Kina-musik låter också helt falskt men efter ett tag fattar man ju att det inte alls är det!

* Och Ja, Hans vet att det är noll cred att lyssna på 112 men... Hans gör det i alla fall för det är bara så jävla bra 😳!

(Det Pluffo ogillar är per automatik bra och ger megaCred 😲!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt. Vi var väl på det klara med att kompositörens avsikt inte är relevant för om det ska kallas falskt eller inte om man nu gör bedömningen att det man hör är falskt? Vidare, eftersom det uppenbarligen inte finns någon objektiv definition av falskt, så är det falskt om jag upplever att det är det, eller hur?

Jämför med om jag är färgblind. Det är ju inte så att jag ser "fel" färger. Mina upplevelser är lika riktiga som alla andra.

Edit: Det var fasligt vad den här tråden var populär 😳

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det hela är mycket mycket enkelt!! Skaffa ett husdjur!

Det var bra när vi hade fågel och katt. Varje gång jag spelade fel på gitarren kraxade undulaten till och varje gång jag spelade fel på pianot gnällde katten.

😛

:musik

HA HA HA!!! 😳😲😛

Link to comment
Dela på andra sajter

I Jazz är det en annan sak - så det kan du inte jämföra med. 😛

- och Jejje: Nej - man spelar inte i en tonart och sjunger i en annan i någon musikstil alls. Det finns många skalor som är annorlunda än de vi traditionellt använder och innehåller många fler toner per oktav - och artisterna som jobbar enligt dessa skalor följer dem lika noga som vi följer vår 12-toniga skala.

Finns det inga skalor som är typ "felkonstruerade" och är falska då? Fast det klart då skulle man nog kassera dem ganska fort!?

Nej - för om det är definierat som en skala, så är det inte falskt om man håller sig till skalan...

Jaha är det så det funkar? Men...om jag hittar på en egen skala just nu som låter förjävligt men jag följer den så är det alltså inte falskt utan bara hemskt?

HEHEHE.. för tusan!!! Kör på, och lägg upp ett exempel här på forumet 😳

Hmmm, du har inet lyssnat på mina demolåtar va? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - för om det är definierat som en skala, så är det inte falskt om man håller sig till skalan...

Men om det låter illa (falskt) då?

Det är fortfarande en definitionsfråga - och det du tycker låter falskt, kanske en indier tycker är mumma för själen - om det är "rent" inom skalan...

Om man håller sig till skalan och de ackord som spelas, så är det inte falskt - men om man går utanför tonerna som ingår i skalan, så är det falskt.

Om du t ex spelar pentatonisk musik (bara på de svarta tangenterna... 😳 ), men sjunger toner som ligger på de vita tangenterna, så är det definitivt falskt.

Var det inte detta som var typ fallet i "musikklippet" då?

I klippet var det inget annat än falskt, eftersom sången var helt "off".

Men om sången tillsammans med musiken bildar en skala då? Bara det att den hittills är okänd? Vem bestämmer då om denna skala är falsk eller inte? Det måste ju vara så att det måste finnas vissa kriterier när man skapar en skala?

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det hela är mycket mycket enkelt!! Skaffa ett husdjur!

Det var bra när vi hade fågel och katt. Varje gång jag spelade fel på gitarren kraxade undulaten till och varje gång jag spelade fel på pianot gnällde katten.

😲

:musik

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

* Och Ja, Hans vet att det är noll cred att lyssna på 112 men... Hans gör det i alla fall för det är bara så jävla bra 😲!

Vet Hans också om att det är noll cred att tala om sig själv i tredjeperson? Pluffo gillar inte sådant! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - för om det är definierat som en skala, så är det inte falskt om man håller sig till skalan...

Men om det låter illa (falskt) då?

Det är fortfarande en definitionsfråga - och det du tycker låter falskt, kanske en indier tycker är mumma för själen - om det är "rent" inom skalan...

Om man håller sig till skalan och de ackord som spelas, så är det inte falskt - men om man går utanför tonerna som ingår i skalan, så är det falskt.

Om du t ex spelar pentatonisk musik (bara på de svarta tangenterna... 😲 ), men sjunger toner som ligger på de vita tangenterna, så är det definitivt falskt.

Var det inte detta som var typ fallet i "musikklippet" då?

I klippet var det inget annat än falskt, eftersom sången var helt "off".

Men om sången tillsammans med musiken bildar en skala då?

Precis! Hela den här diskussionen om skalor är befängd. Jag kan bygga en skala av vilka jäkla toner jag vill, och den har lika stor legitimitet som vilken annan som helst.

Sedan om det låter bra, det är en annan fråga 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - för om det är definierat som en skala, så är det inte falskt om man håller sig till skalan...

Men om det låter illa (falskt) då?

Det är fortfarande en definitionsfråga - och det du tycker låter falskt, kanske en indier tycker är mumma för själen - om det är "rent" inom skalan...

Om man håller sig till skalan och de ackord som spelas, så är det inte falskt - men om man går utanför tonerna som ingår i skalan, så är det falskt.

Om du t ex spelar pentatonisk musik (bara på de svarta tangenterna... 😲 ), men sjunger toner som ligger på de vita tangenterna, så är det definitivt falskt.

Var det inte detta som var typ fallet i "musikklippet" då?

I klippet var det inget annat än falskt, eftersom sången var helt "off".

Men om sången tillsammans med musiken bildar en skala då?

Precis! Hela den här diskussionen om skalor är befängd. Jag kan bygga en skala av vilka jäkla toner jag vill, och den har lika stor legitimitet som vilken annan som helst.

Sedan om det låter bra, det är en annan fråga 😳

Exakt. Det kan alltså inte vara så att det inte är falskt bara man håller sig till en skala om inte skalan i sig är "ofalsk"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - för om det är definierat som en skala, så är det inte falskt om man håller sig till skalan...

Men om det låter illa (falskt) då?

Det är fortfarande en definitionsfråga - och det du tycker låter falskt, kanske en indier tycker är mumma för själen - om det är "rent" inom skalan...

Om man håller sig till skalan och de ackord som spelas, så är det inte falskt - men om man går utanför tonerna som ingår i skalan, så är det falskt.

Om du t ex spelar pentatonisk musik (bara på de svarta tangenterna... 😲 ), men sjunger toner som ligger på de vita tangenterna, så är det definitivt falskt.

Var det inte detta som var typ fallet i "musikklippet" då?

I klippet var det inget annat än falskt, eftersom sången var helt "off".

Men om sången tillsammans med musiken bildar en skala då?

Precis! Hela den här diskussionen om skalor är befängd. Jag kan bygga en skala av vilka jäkla toner jag vill, och den har lika stor legitimitet som vilken annan som helst.

Sedan om det låter bra, det är en annan fråga 😳

hehe, ja, huvvesaken att resten i bandet är införstådda i skalan, så.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt. Det kan alltså inte vara så att det inte är falskt bara man håller sig till en skala om inte skalan i sig är "ofalsk"

Finns det verkligen nåt som heter ofalsk skala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det egentligen någon objektiv definition av "falsk"? För annars handlar det ju bara om en subjektiv bedömning och då behöver vi inte lägga ner energi på att mästra varandra i vad som är falskt och vad som inte är falskt, då det är upp till vad var och en tycker.

Den objektiva definitionen har jag redan kommit med. Om tonerna ingår i skalan som används för musiken, så är det inte falskt, men om toner utanför den använda skalan används, så är det falskt. Enkelt - och svårt att missuppfatta... 😳

Men vilka kriterier måste man alltså följa för att skapa en skala då? Det måste väl mest vara att man själv tycker att den funkar och att sedan andra också tycker det? Eller skulle alla skalor redan vara skapade?

En snabb googling gav mig exempelvis detta: http://www.scales.se/f_list.htm

Det är en liten andel av olika skalor som finns.

De är officiellt bekräftade som skalor, med definierade intervall och räknas därför som skalor av hela världen.

Det finns nog så många skalor att man inte behöver skapa någon egen - men det gäller ju att man låter både musiken och sången följa samma skala - för annars låter det bara illa. Man kan ju inte göra musiken i en skala och sedan sjunga falskt och skylla på att man använder en annan skala till sången... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, kan det alltså vara så att det behövs två toner samtifigt för att det ska vara falskt? Eller...det kan det ju inte behövas. Om jag sjunger en låt accapella så kan den ju låt falsk ändå, men då kan jag ju säga tt jag går minnsann efter min egen skala 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det egentligen någon objektiv definition av "falsk"? För annars handlar det ju bara om en subjektiv bedömning och då behöver vi inte lägga ner energi på att mästra varandra i vad som är falskt och vad som inte är falskt, då det är upp till vad var och en tycker.

Den objektiva definitionen har jag redan kommit med. Om tonerna ingår i skalan som används för musiken, så är det inte falskt, men om toner utanför den använda skalan används, så är det falskt. Enkelt - och svårt att missuppfatta... 😲

Men vilka kriterier måste man alltså följa för att skapa en skala då? Det måste väl mest vara att man själv tycker att den funkar och att sedan andra också tycker det? Eller skulle alla skalor redan vara skapade?

En snabb googling gav mig exempelvis detta: http://www.scales.se/f_list.htm

Det är en liten andel av olika skalor som finns.

De är officiellt bekräftade som skalor, med definierade intervall och räknas därför som skalor av hela världen.

Det finns nog så många skalor att man inte behöver skapa någon egen - men det gäller ju att man låter både musiken och sången följa samma skala - för annars låter det bara illa. Man kan ju inte göra musiken i en skala och sedan sjunga falskt och skylla på att man använder en annan skala till sången... 😛

Man kan göra så...men det är inte rätt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fortfarade. "Falskt" är bara ett subjektivt tyckande och vi kan inte, med hjälp av musikteori, säga att det är objektivt falskt eller inte falskt. Dock kan vi ju ställa upp kalkyler för när folk i allmänhet uppfattar någonting falskt men det handlar än en gång om en helt annan sak.

Man måste göra skillnad på det fenomenologiska ljudintrycket och bedömningen av den. Två människor kan uppleva samma fenomenologiska ljudupplevelse men den ena kan uppfatta det som falskt medan den andra kan uppfatta det som rent ( t ex i exemplet med indisk musik )...Ingen av dem har ju "rätt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hmmm, kan det alltså vara så att det behövs två toner samtifigt för att det ska vara falskt? Eller...det kan det ju inte behövas. Om jag sjunger en låt accapella så kan den ju låt falsk ändå, men då kan jag ju säga tt jag går minnsann efter min egen skala 😎

Falskt kan det nog inte bli men helt klart annorlunda! 🙂

EDIT: stavfel

Redigerat av Altzi
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt. Vi var väl på det klara med att kompositörens avsikt inte är relevant för om det ska kallas falskt eller inte om man nu gör bedömningen att det man hör är falskt? Vidare, eftersom det uppenbarligen inte finns någon objektiv definition av falskt, så är det falskt om jag upplever att det är det, eller hur?

Jämför med om jag är färgblind. Det är ju inte så att jag ser "fel" färger. Mina upplevelser är lika riktiga som alla andra.

Edit: Det var fasligt vad den här tråden var populär 😎

Färgblindhet innebär att man upplever färgerna fel, så det är en dålig jämförelse...

Färger kan definieras på samma sätt som toner, med våglängder. Om en färg har den våglängd som är definierad som röd, så ÄR den inte grön, även om en röd-grön färgblind (vanligaste sortens färgblindhet) ser den som grön.

Om en tondöv tror att han sjunger ett C, men det är ett D#, så innebär det fortfarande att tonen ÄR ett D#, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fortfarade. "Falskt" är bara ett subjektivt tyckande och vi kan inte, med hjälp av musikteori, säga att det är objektivt falskt eller inte falskt. Dock kan vi ju ställa upp kalkyler för när folk i allmänhet uppfattar någonting falskt men det handlar än en gång om en helt annan sak.

Man måste göra skillnad på det fenomenologiska ljudintrycket och bedömningen av den. Två människor kan uppleva samma fenomenologiska ljudupplevelse men den ena kan uppfatta det som falskt medan den andra kan uppfatta det som rent ( t ex i exemplet med indisk musik )...Ingen av dem har ju "rätt".

Nu börjas det igen 😎 Det klart att man kan säga att nåt är falskt!? Har du sett IDOL nån gång? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilka kriterier måste man alltså följa för att skapa en skala då? Det måste väl mest vara att man själv tycker att den funkar och att sedan andra också tycker det? Eller skulle alla skalor redan vara skapade?

En snabb googling gav mig exempelvis detta: http://www.scales.se/f_list.htm

Det är en liten andel av olika skalor som finns.

De är officiellt bekräftade som skalor, med definierade intervall och räknas därför som skalor av hela världen.

Jaha, så du menar att om ett storebrorssamhälle tog över, och förbjöd musikteori, så skulle det inte existera några skalor? En skala är en skala, oavsett om någon har godkännt den eller gjort den officiell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fortfarade. "Falskt" är bara ett subjektivt tyckande och vi kan inte, med hjälp av musikteori, säga att det är objektivt falskt eller inte falskt. Dock kan vi ju ställa upp kalkyler för när folk i allmänhet uppfattar någonting falskt men det handlar än en gång om en helt annan sak.

Man måste göra skillnad på det fenomenologiska ljudintrycket och bedömningen av den. Två människor kan uppleva samma fenomenologiska ljudupplevelse men den ena kan uppfatta det som falskt medan den andra kan uppfatta det som rent ( t ex i exemplet med indisk musik )...Ingen av dem har ju "rätt".

Fast jag har aldrig tyckt att någon annan musik låter falskt om den spelas rätt! Även om jag inte gillar den! T ex indisk musik kan ju fortfarande ha en "crappy" sångare och då vara falsk. Då kan man ju inte skylla på att vi inte fattar musiken rent kulturellt (nu känner jag iofs att jag börjar vara lite ute och cykla 😎 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...