Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Så äntligen har man fått alla nya datorprylar fixade efter ca 3 månader sittandes vid en halvhyfsad laptop. Det blir aldrig mer vattenkyld dator för min del iaf, lärde mig en läxa efter missödet den här gången. Skulle byta minnen och var inne och rotade bland slangar och sladdar, sen fanns ingen dator kvar ett par timmar senare... Sak samma, nu fick jag snledning till att köpa nytt 😄

Chassi: Antec P180

Moderkort: ASUS P5WD2 Premium (rekommenderat av Digidesign)

Processor: Intel Pentium D 820 2.8 GHz Dualcore

Processorkyl: Scythe Ninja (för övrigt den största kylare jag någonsin sett!)

Minnen: Corsair TwinXMS 2x512 Mb DDR2 800Mhz

Systemdisk: WD Raptor 36 Gb 10k rpm SATA

Audiodisk: Seagate 160Gb SATA

Disk till övr musik och film mm: Maxtor 160 Gb IDE

DVD-brännare: NEC Dual layer

Grafikkort: XFX 6600 256 Mb Passiv kylning

Nätagg: Seasonic S-12 500W

Ljudkort: Mbox (sneglar dock lite på M-Audio Project Mix)

Tacksam för lite kommentarer om vad ni tycker!

Annons
Postat
Hej!

Så äntligen har man fått alla nya datorprylar fixade efter ca 3 månader sittandes vid en halvhyfsad laptop. Det blir aldrig mer vattenkyld dator för min del iaf, lärde mig en läxa efter missödet den här gången. Skulle byta minnen och var inne och rotade bland slangar och sladdar, sen fanns ingen dator kvar ett par timmar senare... Sak samma, nu fick jag snledning till att köpa nytt 😄

Chassi: Antec P180

Moderkort: ASUS P5WD2 Premium (rekommenderat av Digidesign)

Processor: Intel Pentium D 820 2.8 GHz Dualcore

Processorkyl: Scythe Ninja (för övrigt den största kylare jag någonsin sett!)

Minnen: Corsair TwinXMS 2x512 Mb DDR2 800Mhz

Systemdisk: WD Raptor 36 Gb 10k rpm SATA

Audiodisk: Seagate 160Gb SATA

Disk till övr musik och film mm: Maxtor 160 Gb IDE

DVD-brännare: NEC Dual layer

Grafikkort: XFX 6600 256 Mb Passiv kylning

Nätagg: Seasonic S-12 500W

Ljudkort: Mbox (sneglar dock lite på M-Audio Project Mix)

Tacksam för lite kommentarer om vad ni tycker!

Det där chassit är skitsnyggt. Vad jag har hört så är det tyst också.

MOderkortet ska nog vara bra.

Processorn är det inget fel på, även om det finns mycket snabbare (kanske ska lägga lite mer krut när du ändå håller på?).

Kylaren är nog bra.

Minnena är bra, men du kanske ska satsa på 2048 direkt?

Du har valt väldigt bra systemdisk. Bra med en snabb sådan.

Audiodisken är nog bra så länge den är 7200rpm.

Varför ha olika märken på audiodisk och övrigtdisk?

Brännaren vet jag inget om.

Grafikkortet tror jag är precis lagom. Det hänger med, men det är inte för snabbt så att det tar kraft från allt annat.

Nätagget ser bra ut och ljudkortet vet jag inte så mycket om.

Men det ser bra ut. Vad kostar kalaset?

Postat

Hej!

Kolla upp så att CPU-kylaren får plats i lådan, mer minne (2GB) samt att 250 GB-diskar kostar obetydligt mer och mindre per MB!

Kanske borde du även istället raid-0:a 2 st likadana Seagate (blir upp till dubbelt så snabbt).

Postat

Det ser jättebra ut!

Men behöver du en Raptor som systemdisk? En 7200 rpm SATA kan räcka bra som systemdisk. Men har du råd så... :rolleyes:

Postat

Tack för svaren! Alltid kul med lite kommentarer! Angående vad jag lagt ut på prylarna vågar jag inte ens tänka så långt 🙂 men kan väl tänka mig runt 15000 ungefär.

Hans: Jag har för mig att kylaren är alldeles perfekt för just P180, med tanke på chassi-fläktarnas placering kanske jag t o m kan köra den passivt. Vet dock inte om jag vågar med tanke på att intels dualcore är väldigt varma. Angående hårddiskar planerar jag att inom en snar framtid skaffa två Samsung spinpoint 250Gb SATA2 och köra i raid-0. Minne blir det mer så fort jag får råd... 😆

johlin: Jag tror att hade jag köpt snabbare cpu så blir den nog ruskigt mycket varmare, och jag vill helst ha en så tyst dator som möjligt, hata surrande fläktar :rolleyes:

Övrigt-disken har jag kvar sedan den gamla datorn.

Chassit är köpt på datorbutiken.com och resten av prylarna på komplett.se

Det enda jag väntar på nu är 3 st Nexus fläktar som är tystare än de som satt i. Samt en Mcubed T-balancer fläktkontroll, kolla in den, helt grym om man vill tysta ner datorn.

Postat

Jag tror du gör helt rätt i att välja den svalaste Intel´n! När jag var på gång att köpa Intel-processor så valde jag direkt bort 3.2 GHz:aren och

valet mellan 2 x 2.8 resp 2 x 3.0 GHz var enbart en kylningsfråga. 2.8 lär räcka duktigt långt!

Postat
Jag tror du gör helt rätt i att välja den svalaste Intel´n! När jag var på gång att köpa Intel-processor så valde jag direkt bort 3.2 GHz:aren och

valet mellan 2 x 2.8 resp 2 x 3.0 GHz var enbart en kylningsfråga. 2.8 lär räcka duktigt långt!

Skaffade inte du AMD när du köpte dualcore?

AMD är väl ganska mycket svalare än Intel? Men som du säger, 2.8 lär räcka en bit det med! Ångrar dock lite att jag inte köpte AMD, fast å andra sidan hade jag ju inte kunnat använda DDR2 då...

Postat (redigerat)

Hej!

Jo, jag köpte AMD till slut men det var nära att det blev Intel, tror som sagt inte att det är ngn större skillnad!

DDR-2 och och lite äldre moderkort med b.l.a. avsaknad av PCI-express blir nackdelar med AMD X2. Anledningen att AMD är så populära är nog

att man kan överklocka dom rejält, vilket ju är omöjligt med Intel (i och med att dom ju redan är överklockade 🙂! ... och därmed brinner upp!)

Redigerat av Hans
Postat

Ser jättebra ut!

Min enda tanke,, oj vilken dyr/exklusiv systemdisk... Tror inte att det är nödvändigt med så snabb disk! Jag hade lagt de stålarna på ljudkort tror jag.

Innan du fick ett haveri med din vätskekylare, var det bra med den typen av kyla, eller vad tyckte du? Monterade du det själv, vilken modell var det? Man behöver väl en liten pupm lik förbaskat? Blir det tystare då?

Postat

Light Head: Som sagt, innan jag var inne och grejade bland slangarna så funkade det bra 🙂 Det var grymt mycket bättre prestanda, men tystare, njaee 😛

Hans: Jag såg nån nånstans som hade klockat en dualcore 2.8 upp till 4.5 Ghz, visserligen kanske han inte var mån om att ha en tyst dator utan körde kompressorkylning 🙂

Om jag skulle beställt prylar idag skulle det dock blivit AMD X2!! Men men, jag kan säkert sparka ur en del ur denna prollen ändå 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.