Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Okej...men hur kopplar man då? om man ska in i 1&2 samtidigt...eller man kanske inte behöver d? kan man allstå spela in 6 intsrument åt gången i sterio? om man spelar in alla i mono då? hur många kan man spela in samtidigt då? jag tycker det verka som kanalerna hörde ihop. men man kan allastå spela in ett intsrument på 1'an å ett på 2'an och d sparas som olika spår i datorn?

Ja, du kan lägga upp det hur du vill. Nu vet jag inte vad du kör för program, men jag skapar bara input busar i Cubase SX (under VST Connections - Inputs) som jag önskar dem. Och då kan jag välja allt mellan 6 st stereo och 12 st mono (jag kör 5 st analoga syntar i stereo och 2 st mikar i mono genom preamp-ingångarna).

Och sen skapar jag audio tracks för respektive bus och aktiverar monitorn på, och på så sätt kör jag mjukarumonitoring av alla kanalerna. Innebär alltså att jag kan lägga mjukvaraeffekter i real-time på alla mina analoga instrument i Cubase.

Redigerat av hackeman
  • 3 veckor senare...
Annons
Postat

Har själv kollat Hercules kortet, och även om killen som gjort recensionen på Toms Hardware inte har koll så ger han ju inte kortet speciellt höga betyg på ljudkvalitet.

Jag oroades av bristen på recensioner av den på ytan fanstastiska produkt. Men som jag har förstått det så har Fitzpatrick slutat sälja denna produkt i Sverige. Förmodligen för en anledning.

Hercules kände jag inte igen förrän jag såg loggan. Brukade väl göra sunkiga grafikkort för i tiden....?

Så mitt tips är att skippa detta kort. Finns andra för inte så mycket mer....som förmodligen håller bättre standard och kvalitet.

Postat
Har själv kollat Hercules kortet, och även om killen som gjort recensionen på Toms Hardware inte har koll så ger han ju inte kortet speciellt höga betyg på ljudkvalitet.

Jag oroades av bristen på recensioner av den på ytan fanstastiska produkt. Men som jag har förstått det så har Fitzpatrick slutat sälja denna produkt i Sverige. Förmodligen för en anledning.

Hercules kände jag inte igen förrän jag såg loggan. Brukade väl göra sunkiga grafikkort för i tiden....?

Så mitt tips är att skippa detta kort. Finns andra för inte så mycket mer....som förmodligen håller bättre standard och kvalitet.

Kan du redogöra för något i samma prisklass med ungefär samma antal in- utgångar?

Postat
Kan du redogöra för något i samma prisklass med ungefär samma antal in- utgångar?

Va? Är det ett prov?

Jag bara varnade läsare av denna tråd för kortet. Jag har inte testat det själv, men om en av de största generalagenterna i Sverige slutar med en produkt på grund av kvalitetsbrsiter (hårdvara+drivrutiner) så drar jag öronen åt mig. Dessutom oroar mig bristen på recensioner av ett så fantastiskt kort (Tom's Hardware borträknat).

Men ett annat kort som verkar vara rätt bra ESI ESP1010. Kräver dock en PCI-plats. Kostar lika mycket. För lite mer får man Alesis Multimix Firewire eller Echo Layla 3G.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag har kortet, och... ångrar. Med kort typ RME har tillverkaren mycket erfarenhet och satsar 100% på att utveckla sina audiogrejer (inklusive drivers). Men med hercules är det ju helt annat, audiokortet är en verklig sidobusiness. Supporten suger. Nå, som plus åt supporten kan sägas att dom var snabba att leverera en ny strömdel, och sade rakt ut att jag nog kan köra kortet med min Mascot om jag så vill.

Ok, mina konkreta problem är att jag får snap,crackle&pop. Detta redan vid 10-20% belastning i Cubase. Jag får in små peakar hela tiden, och varje CPU-spik säger "plop" i bnadningen. Detta kan bero på mitt über-hifi moderkort som är så fullpackat med featurer och där grafikkortet och FW:n delar bus. Men, men. Har försökt tala med Hercules om saken, och deras enda svar var "5ms is a good latency value". Yeah right, men det uppnås bara då CPU:n ligger på 5%. Bra prestanda.

Lådan är dessutom plast. Jämfört med min gamla Layla 20 så är detta en leksak.

Hela burken är sen också ojordad.

Preamparna funkar bra med min bas. Till allt annat använder jag andra preamps.

Skulle jag nu skaffa nåt, sku det bli RME och nån ADAT-burk.

Vet inte heller hur jag skulle kunna routa (i mixern) en output till flere output, vilket jag tycker mig minnas var möjligt i Laylan (usecase: använda out1&2 som masteri Cubase, och i mixern köra samma signal till coax-ut).

Jag köpta mitt kort för ett halvtår sen, så jag betalade en hel del. Känner mig lite lurad. Men detta borde ju ha varit väntat, eftersom detta inte är en riktig audiokortstillverkare.

Lärda jag mig min läxa? Ja.

Postat
och där grafikkortet och FW:n delar bus

Detta skulle mycket väl kunna vara hela anledningen till varför du inte kan pressa kortet. När mycket information skall hanteras vid hög processorbelastningen så kan datorn inte längre prioritera ljudkortet vilket leder till knaster. Testa att använda kortet med ett pci-baserat firewire kort som inte delar IRQ med någon annan enhet i datorn. Ett alternativ kan vara att ändra pci-latency på grafikkortet vilket i vissa fall kan göra skillnad.

/Majken

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Tyvärr kommer jag inte åt att ändra latensen på grafikkortet (X800-baserat). Har ställt latensen i BIOSen till 32 (minsta möjliga), och dessutom tweakat grafikkortets driver (använder omegas drivers, där kan man ställa allt), men kortet lyder helt enkelt inte att gå på lägre latens.

Angående PCI-kort. SKulle det vara så lätt ja. Har 3 PCI platser: 1 täcks över av grafikkortets passiva kylsystem. 1 har SCSI-kortet och 1 har PowerCoren. Sen finns det kvar en par PCI-E kortplatser (1x, 4x) men vet alls inte om man får PCI-E firewire kort. Bör kanske kollas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.