tbruce Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Hej era gamla gnetar... Mycket ska man höra innan öronen trillar av men detta... är extremt. Ta på er hörlurar och lyssna på denna: Your browser does not support the HTML5 audio tag Och berätta sedan för mej hur sjuttsingen det är gjort. Jag tycker mej höra att det är nån sorts fasförskjutning inblandat... men jaha? Kan man få till nåt sånt här av det? 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
J.Westling Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Fan vad häftigt.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 vifta med en ask tändstickor mellan 2 mic'ar 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Jo.. Lustigt när man hör både uppåt neråt och bakom också.. Rainydays är nog nära sanningen här men jag tror mer på A3D Kolla in http://en.wikipedia.org/wiki/A3D för mer info. Och jaa.. det finns pluggar för detta ändamål även om mickarnas kvalité och placering är viktigare.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 HAHAHA Det kittlas i magen 😱😎🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pwayne Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 (redigerat) Jag har inte ens hört "det" ni pratar om men det låter som 3d i lurar, am I right? Det finns en inspelningsteknik där man använder konsthuvud med mikrofoner inuti öronen. Eftersom riktningen inte bara avgörs av avstånder till de två öronen utan också av hur frekvensernas relationer ändras om ljudkällan är bakom, ovan, nedanför beroende på huvudets form kan en sådan inspelning i lurar (och endast i lurar) återge 3d. (det är väl därför det är så jäkla svårt att hitta digitala pipsignaler typ "väckarklocka i miniräknare" som har så få frekvenser att det blir svårt att orientera sig...) Kan det vara nått sånt månne? 😎 Vette fan dock hur man får något att låta som om det kommer innefrån det egna huvudet men jag har hört sådanan inspelningar där det låter som man hade en bordskiva rätt igenom skallen och där någon släpper ett mynt på bordskivan inne i skallen...fast det kanske bara var vanlig stereo.... 😱 Edit: Kom på att det heter Binaural inspelning! Redigerat 5 januari 2006 av pwayne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 5 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 5 januari 2006 Men går det inte att återskapa sånthär på annan väg än genom själva inspelningen då? Skulle vara grymt coolt om man kunde använda sig av sånt här typ i datorspel t ex, så man verkligen kunde höra varifrån saker kommer. Det finns inget enkelt sätt att beskriva vad som händer med ljudet när det kommer "nerifrån" t ex? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Grymt fräckt. Har för mig jag sett pluggar som emulerar sånt och som funkar helt ok.. Var längesen. Men nu blev man sugen på att testa lite. Har bara lurar här, men hur låter det i ett par högtalare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Fräckt som fan. Känns verkligen som någon flamsar runt en med en tändsticksask. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 5 januari 2006 Trådstartare Dela Postat 5 januari 2006 Har bara lurar här, men hur låter det i ett par högtalare? Mest som en bra stereoinspelning... upp/nerkänslan försvinner nästan helt. Jag hittade lite mer info, http://en.wikipedia.org/wiki/Holophonic och http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording . Samt även en sida som handlar om detta: http://www.holophonic.ch/ . Är tydligen därifrån som den här ljudfilen är tagen, men där fanns ett par korta exempel till: Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag Gahh. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
milton Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 (redigerat) Fan. Är fett bakis. Vågar man lyssna? Redigerat 5 januari 2006 av milton Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Men går det inte att återskapa sånthär på annan väg än genom själva inspelningen då? Skulle vara grymt coolt om man kunde använda sig av sånt här typ i datorspel t ex, så man verkligen kunde höra varifrån saker kommer. Som tidigare nämts så uppfann Aureal något som hette A3D på 90-talet. Och det användes i en hel del spel faktiskt, bland annat Thief. Jag har ett par Aureal-kort om du vill ha något att leka med 😉 Aureal gick i graven runt 2001 om jag inte minns fel och nu är det väl EAX som gäller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Jag måste bygga en docka! 😉 Även om det inte funkar ordentligt i högtalare så är det ju en grymt spännande inspelningsteknik. Grymt sätt att separera instrument i en produktion t ex.. Har man ett vettigt rum och vill få till en bra akustisk inspelning måste detta vara en perfekt teknik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Hehe, är det ingen som minns att sveriges radio experimenterade med denna teknik för en herrans massa år sedan? De gjorde ett program med kurt olsson inspelat på detta vis 😉 tror det var tidigt 90-tal Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 omg va tufft 😛 Det vore kul om man kunde göra nåt sånt själv... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Läskigt! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Wow. Inte illa. Rädd som jag är vågade jag inte lyssna först, men jag bet ihop 😉 Det där med bordsskivan skrämde mig. Jag vill inte ha massa saker i mitt huvud 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stolle Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Jösses vad tufft! Man tror ju nästan inte det är sant. Nästan lite kusligt. Om dom får inte sånt här ljud i ett läskigt dataspel som Doom eller Resident evil så kommer inte jag att våga spela! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Men går det inte att återskapa sånthär på annan väg än genom själva inspelningen då? Skulle vara grymt coolt om man kunde använda sig av sånt här typ i datorspel t ex, så man verkligen kunde höra varifrån saker kommer. Som tidigare nämts så uppfann Aureal något som hette A3D på 90-talet. Och det användes i en hel del spel faktiskt, bland annat Thief. Jag har ett par Aureal-kort om du vill ha något att leka med 😉 Aureal gick i graven runt 2001 om jag inte minns fel och nu är det väl EAX som gäller. precis, det är EAX som gäller idag. Testa och spela ett spel som använder EAX och ladda datorn med ett Creative X-fi ljudkort så ska ni få höra på grejer!!. Call of Duty 2 är det det bästa exemplet på 5.1 ljud med endast ett par stereolurar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 5 januari 2006 Dela Postat 5 januari 2006 Jag måste bygga en docka! 😉 Bygg ett konsthuvud till mig också... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nelerion Postat 21 januari 2006 Dela Postat 21 januari 2006 Lyssna på detta med ett par hörlurar (funkar inte med annat) på dig: Your browser does not support the HTML5 audio tag Tänd en lampa, det kan kännas lite kusligt. 😏 [Nej, det är inget djungelvrål på slutet där hjärtat hamnar på en 400 bpm] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
classic Postat 21 januari 2006 Dela Postat 21 januari 2006 Länken funkar inte Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pico Postat 21 januari 2006 Dela Postat 21 januari 2006 Funkar bra för mig... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 21 januari 2006 Dela Postat 21 januari 2006 (redigerat) Det är en binaural inspelning. Binauralinspelningar görs genom att placera två mikrofoner i en dockas (ofta KEMAR som består av huvud och byst) öron och spela in det. Då spelar man in ljudet som också fortplantas genom huvudet/kroppen och reflekteras i öronen. Den informationen tillsammans med fasskillnader osv används av vår hjärna för att lokalisera ljud i tre dimensioner. Själv håller jag på med 3D-ljud i hörlurar i min Master Thesis. Har bl.a skrivit ett datorprogram som kan positionera ett ljud i 3D mha Head Related Transfer Funcitions, HRTF. edit: la till lite detaljer Redigerat 21 januari 2006 av MusicGene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nelerion Postat 21 januari 2006 Dela Postat 21 januari 2006 Gamla nyheter. Vad var nyheten då ? 😛 Nu fick några andra chansen att höra det som kanske missade den tråden, lathet föder alltid något gott. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 21 januari 2006 Dela Postat 21 januari 2006 Det är väl fördröjningen mellan höger och vänster öra som avgör hur djupet ligger? Jag menar, vi har juh bara två hörselorgan 😛 /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 21 januari 2006 Dela Postat 21 januari 2006 Det är en binaural inspelning. Binauralinspelningar görs genom att placera två mikrofoner i en dockas (KEMAR) huvud och byst och spela in det. Då spelar man in ljudet som också fortplantas genom huvudet/kroppen och reflekteras i öronen. Den informationen tillsammans med fasskillnader osv används av vår hjärna för att lokalisera ljud i tre dimensioner. Själv håller jag på med 3D-ljud i hörlurar i min Master Thesis. Har bl.a skrivit ett datorprogram som kan positionera ett ljud i 3D mha Head Related Transfer Funcitions, HRTF. coolt 😛.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cloudsurfer Postat 21 januari 2006 Dela Postat 21 januari 2006 Fy fan va äckligt! jäkligt grymt gjort! måste ju ha med en massa panorering att göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danabacken Postat 21 januari 2006 Dela Postat 21 januari 2006 Va i helvete! 😉 Fyfan va ballt! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.