Jump to content
Annons

Binaurala inspelningar - hur är dessa gjorda?


tbruce

Recommended Posts

Hej era gamla gnetar... Mycket ska man höra innan öronen trillar av men detta... är extremt. Ta på er hörlurar och lyssna på denna:

Och berätta sedan för mej hur sjuttsingen det är gjort. Jag tycker mej höra att det är nån sorts fasförskjutning inblandat... men jaha? Kan man få till nåt sånt här av det?

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo.. Lustigt när man hör både uppåt neråt och bakom också.. Rainydays är nog nära sanningen här men jag tror mer på A3D

Kolla in http://en.wikipedia.org/wiki/A3D för mer info. Och jaa.. det finns pluggar för detta ändamål även om mickarnas kvalité och placering är viktigare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte ens hört "det" ni pratar om men det låter som 3d i lurar, am I right?

Det finns en inspelningsteknik där man använder konsthuvud med mikrofoner inuti öronen.

Eftersom riktningen inte bara avgörs av avstånder till de två öronen utan också av hur frekvensernas relationer ändras om ljudkällan är bakom, ovan, nedanför beroende på huvudets form kan en sådan inspelning i lurar (och endast i lurar) återge 3d. (det är väl därför det är så jäkla svårt att hitta digitala pipsignaler typ "väckarklocka i miniräknare" som har så få frekvenser att det blir svårt att orientera sig...)

Kan det vara nått sånt månne? 😎

Vette fan dock hur man får något att låta som om det kommer innefrån det egna huvudet men jag har hört sådanan inspelningar där det låter som man hade en bordskiva rätt igenom skallen och där någon släpper ett mynt på bordskivan inne i skallen...fast det kanske bara var vanlig stereo.... 😱

Edit: Kom på att det heter Binaural inspelning!

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Men går det inte att återskapa sånthär på annan väg än genom själva inspelningen då? Skulle vara grymt coolt om man kunde använda sig av sånt här typ i datorspel t ex, så man verkligen kunde höra varifrån saker kommer.

Det finns inget enkelt sätt att beskriva vad som händer med ljudet när det kommer "nerifrån" t ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt fräckt. Har för mig jag sett pluggar som emulerar sånt och som funkar helt ok.. Var längesen. Men nu blev man sugen på att testa lite. Har bara lurar här, men hur låter det i ett par högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara lurar här, men hur låter det i ett par högtalare?

Mest som en bra stereoinspelning... upp/nerkänslan försvinner nästan helt.

Jag hittade lite mer info, http://en.wikipedia.org/wiki/Holophonic och http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording . Samt även en sida som handlar om detta: http://www.holophonic.ch/ . Är tydligen därifrån som den här ljudfilen är tagen, men där fanns ett par korta exempel till:

Gahh. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men går det inte att återskapa sånthär på annan väg än genom själva inspelningen då? Skulle vara grymt coolt om man kunde använda sig av sånt här typ i datorspel t ex, så man verkligen kunde höra varifrån saker kommer.

Som tidigare nämts så uppfann Aureal något som hette A3D på 90-talet. Och det användes i en hel del spel faktiskt, bland annat Thief. Jag har ett par Aureal-kort om du vill ha något att leka med 😉

Aureal gick i graven runt 2001 om jag inte minns fel och nu är det väl EAX som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste bygga en docka! 😉 Även om det inte funkar ordentligt i högtalare så är det ju en grymt spännande inspelningsteknik. Grymt sätt att separera instrument i en produktion t ex.. Har man ett vettigt rum och vill få till en bra akustisk inspelning måste detta vara en perfekt teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Wow. Inte illa. Rädd som jag är vågade jag inte lyssna först, men jag bet ihop 😉

Det där med bordsskivan skrämde mig. Jag vill inte ha massa saker i mitt huvud 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vad tufft! Man tror ju nästan inte det är sant. Nästan lite kusligt.

Om dom får inte sånt här ljud i ett läskigt dataspel som Doom eller Resident evil så kommer inte jag att våga spela!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men går det inte att återskapa sånthär på annan väg än genom själva inspelningen då? Skulle vara grymt coolt om man kunde använda sig av sånt här typ i datorspel t ex, så man verkligen kunde höra varifrån saker kommer.

Som tidigare nämts så uppfann Aureal något som hette A3D på 90-talet. Och det användes i en hel del spel faktiskt, bland annat Thief. Jag har ett par Aureal-kort om du vill ha något att leka med 😉

Aureal gick i graven runt 2001 om jag inte minns fel och nu är det väl EAX som gäller.

precis, det är EAX som gäller idag. Testa och spela ett spel som använder EAX och ladda datorn med ett Creative X-fi ljudkort så ska ni få höra på grejer!!. Call of Duty 2 är det det bästa exemplet på 5.1 ljud med endast ett par stereolurar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Lyssna på detta med ett par hörlurar (funkar inte med annat) på dig:

Tänd en lampa, det kan kännas lite kusligt.

😏

[Nej, det är inget djungelvrål på slutet där hjärtat hamnar på en

400 bpm]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en binaural inspelning. Binauralinspelningar görs genom att placera två mikrofoner i en dockas (ofta KEMAR som består av huvud och byst) öron och spela in det. Då spelar man in ljudet som också fortplantas genom huvudet/kroppen och reflekteras i öronen. Den informationen tillsammans med fasskillnader osv används av vår hjärna för att lokalisera ljud i tre dimensioner.

Själv håller jag på med 3D-ljud i hörlurar i min Master Thesis. Har bl.a skrivit ett datorprogram som kan positionera ett ljud i 3D mha Head Related Transfer Funcitions, HRTF.

edit: la till lite detaljer

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en binaural inspelning. Binauralinspelningar görs genom att placera två mikrofoner i en dockas (KEMAR) huvud och byst och spela in det. Då spelar man in ljudet som också fortplantas genom huvudet/kroppen och reflekteras i öronen. Den informationen tillsammans med fasskillnader osv används av vår hjärna för att lokalisera ljud i tre dimensioner.

Själv håller jag på med 3D-ljud i hörlurar i min Master Thesis. Har bl.a skrivit ett datorprogram som kan positionera ett ljud i 3D mha Head Related Transfer Funcitions, HRTF.

coolt 😛..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.