Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Som rubriken antyder - behöver veta: vad innebär en "öppen refräng". Misstänker väl att det handlar om att den lätt bara kan "rulla på", men om nån kan ge ett fint ex... I detta fallet gäller det en pop-låt...

Tack/H.

Redigerat av Heidi
Annons
Postat

Eller kommer man helt enkelt inte på någon bra refräng och lämnar istället ett tomrum där lyssnaren själv får hitta på något? 😠

Har faktiskt aldrig hört uttrycket tidigare.

Postat

Jag har aldrig heller hört uttrycket och med tanke på att "öppen refräng" inte ger en enda träff på goooooogle så ställer jag mig tveksam till dess lexikala existens.

Postat

Låter ju som att den skulle vara öppen för tolkning. 😱

Typ: sjung vad du vill... 😎

Eller så kanske det är outrot där refrängen används men börjar bli lite lös i kanterna med call-n'-respons sång och en massa wailande...

Eller så vet jag helt enkelt inte. 🙂

Moshan (oregistrerad)
Postat

Eller så kanske refrängen bara flyter med i låten och knappt märks av.. bara en ren gissning

Postat

Var har du stött på uttrycket "Öppen refräng"?

Postat

tror att det är när det inte är solklart vad som är refrängen... alltså när inte låten är av typisk poplåts-tappning; vers-ref-vers-ref-mellanspel-ref-ref

Postat

Det är väl när en låt bara har en refräng och som är kopierat upp i en jädrans massa takter...

Ungefär som Täkkno.

Eller?

😏🤪

• 4 veckor senare...
Postat

ja tror det är en refräng där sångaren öppenhjärtat berättar om sina kärleksminnen från semestern i Spanien

• 2 veckor senare...
Postat

I det enda sammanhang jag hört det uttrycket så menades inte en "riktig" refreng, utan mer en återkommande fras mellan vissa verser, alltså inget eget riff eller nånting.. Men jag har aldrig hört det av någon annan efteråt, så jag antar att det var ett "on-the-fly"-uppfunnet uttryck 😕

• 3 veckor senare...
Postat

Har inte kikat in på ett tag... Jo, ifall någon undrade var jag hört uttrycket, så var det i en Lead från en förläggare. Men jag har fortfarande inte hajat vad som menades. Skulle tippa på en pangrefräng som lyfter mycket. Tack för intresset!

/H.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Öppen refräng innebär att den sjungs utan förbehåll. Man låter tonerna klinga ut länge, utan motstånd eller förvridenhet, alltså helt naturligt. Själva uttrycket handlar alltså om sången. Man pratar även om öppna ackord, jämför detta.

😛

:musik

musik (oregistrerad)
Postat

Ja, just det! Man ska alltså INTE ta några ackord med tungan.

😆

Postat

I förlagssammanhang skulle jag kunna tänka mig att de menar att den antingen ska vara öppen för ändring. Eller att artisten eller annan låtskrivare ska ha möjlighet att göra om/ändra och därmed ha rätt till del av upphovet.

Skulle ju även vara att den skall vara "öppen" för översättning/bearbetning.

Postat

Oj massa kreativa tolkningar!

Du får väl helt enkelt skriva en refräng som har med allt som har sagts här på samma gång? 😆

Postat
Oj massa kreativa tolkningar!

Du får väl helt enkelt skriva en refräng som har med allt som har sagts här på samma gång? :rolleyes:

Hehe... det vore något det! 😲

Postat
MEN DÖ DÅ, TRÅDJÄVEL!!!  😕

Och med det uttalandet puffade du just upp tråden igen... 😄

• 4 månader senare...
Postat

Öppen refräng skulle kunna vara en refräng som inte slutar med grundackordet (och som man därför gärna vill höra igen och igen...)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.