Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har problem med mitt Cubase SE3...

När jag trycker på monitorknappen så får jag inget ljud... Om jag däremot trycker in monitorknappen på någon kanal, sparar projektet, stänger Cubase, öppnar det igen och loadar projektet med den intryckta monitorknappen så får jag ljud...

Vad är fel?

Någon som haft samma problem?

Annons
Postat
jag hade ett liknande problem och det visade sig vara en fjäder som hade släppt på undersidan.

😄

Men det kan faktiskt ha med inställningarna för ljudkortet.. Gå in i kontrollpanelen för ljudkortet och leta efter nåt typ "hardware monitor" etc.. Kolla vad som är förbockat och testa lite.. 😄

loopus (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Monitorknappen i Cubase har inget med ljudkortets inställningar att göra, mer än att en hög latens gör att funktionen inte kan användas. Den avgör om ingångssignalen till ett audiospår ska höras eller inte - via Cubase då alltså. Man kan givetvis ha extern lyssning och då kan man ju strunta i knappen.

I Preferences (File-menyn) kan man ställa in hur den ska bete sig.

Manual: du väljer själv när du vill ha montitorn aktiv genom att aktivera den.

While Record Enabled: när du aktiverar rec-knappen på kanalen så aktiveras automatiskt monitor.

While Record Running: montiorn aktiveras först när inspelningen startas.

Tapemachine style: ger dig alltid monitorlyssning förutom när du lyssnar på låten.

Hoppas det klarnade.

http://www.loopus.se

Redigerat av loopus
Postat

Hej och tack för era svar!

Jo, prövade att ändra där innan jag skrev här i forumet, men det hjälpte inte :/

Jag förstår verkligen inte vad som är fel! För det spelar ingen roll om jag trycker rec, eller vad som helst när jag har monitorknappen intryckt, det låter ändå inte!

Någon expert i ämnet?

//Jeppe

Postat
jag hade ett liknande problem och det visade sig vara en fjäder som hade släppt på undersidan.

:rolleyes:😄😉😄😄😄😄 Dagens roligaste

Postat

testa att gå in på device setup under menyn devices. gå sen till vst multitrack och kryssa ur direct monitoring. Kanske funkar det då...

• 2 veckor senare...
Postat

Kontakterna bakom såna där knappar har en förmåga att oxidera väldigt fort..

Så, lite elektronikspray brukar göra susen..

Se bara till att du sprayar så att vätskan kommer in BAKOM knappaen, annars är det kört.

Det är mer troligt att det är oxider än fjädringen som ngn nämnde tidigare...

Postat

Det är ett intressant ämne det här. Verkar som många har problem med lyssning. När jag skummad igenom cubasemanualen för ett tag sedan har jag flör mig om att jag läste att man ska skapa något speciellt spår för lyssningen. Och att man där styr nivån för lyssningen där. Någon som känner igen detta?

Postat
Kontakterna bakom såna där knappar har en förmåga att oxidera väldigt fort..

Så, lite elektronikspray brukar göra susen..

Se bara till att du sprayar så att vätskan kommer in BAKOM knappaen, annars är det kört.

Det är mer troligt att det är oxider än fjädringen som ngn nämnde tidigare...

Ett skämt blir inte roligare andra gången

Postat
testa att gå in på device setup under menyn devices. gå sen till vst multitrack och kryssa ur direct monitoring. Kanske funkar det då...

Präcis!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.