Jump to content
Annons

Lösningar för demolåtar

hammagrella

Recommended Posts

• 5 månader senare...
Annons
  • Svar 212
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vet inte om detta varit uppe tidigare. Men jag skulle tycka det var smidigt om man kunde dela demoforumet efter genre, tx en del klassiskt, en del elektroniskt osv. Skulle bli lättare att lyssna på det man vill såattsäga

Dela på andra sajter

Det har varit uppe massor med gånger. Gör som det står i din signatur, vettja :rolleyes:

jomen det är done redan. Hitta inget passande att söka på ( eller så är det måndags latmasken som är i farten).

När det varituppe tidigare, vad har då vi kommitframtill?

Dela på andra sajter

Det har varit uppe massor med gånger. Gör som det står i din signatur, vettja :rolleyes:

:rolleyes:

Dela på andra sajter

Mitt förslag var typ så här i Starta Tråd!-skolan (https://www.studio.se/index.php?showtopic=24568):

Trådämne: [<genre>] <artist> - <låtnamn> - <vad du nu tycker ska stå där>

Trådbeskrivning: <kort sammanfattning>

Typ:

"[Death Metal] Fårs_Fädd - DEATH TO ALL DIRTY HIPPIES

Mjuk, fluffig & kärleksfull gitarronani"

Då slipper man bläddra genom massor av kataloger och underkataloger för att hitta de nya demosarna (?), men man får ändå en ganska bra uppfattning om vad det är för musikstil.

Dela på andra sajter

Kommer folk verkligen att döpa låtarna så där? Inte för att det är fel men idag orkar många inte ens fylla i ett färdigt formulär... en forumstruktur kanske skulle vara bättre ändå.

Dela på andra sajter

Mitt förslag var typ så här i Starta Tråd!-skolan (https://www.studio.se/index.php?showtopic=24568):

Trådämne: [<genre>] <artist> - <låtnamn> - <vad du nu tycker ska stå där>

Trådbeskrivning: <kort sammanfattning>

Typ:

"[Death Metal] Fårs_Fädd - DEATH TO ALL DIRTY HIPPIES

Mjuk, fluffig & kärleksfull gitarronani"

Då slipper man bläddra genom massor av kataloger och underkataloger för att hitta de nya demosarna (?), men man får ändå en ganska bra uppfattning om vad det är för musikstil.

good... fast gerjen är ju att det kommer så många demos i olika genres hela tiden så har man inte varit inne på 24 timmar så har många som inte bumpats hamnat på en ny sida. Visst kan man bläddra mellan sidorna men man får ingen rikitig öveblick

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

En färdig sökning bakom en knapp: "senaste demoinläggen" sku vara smidigt. Orkar åtminstone inte själv klicka mig av och an i sökningarna.

Dela på andra sajter

När det varituppe tidigare, vad har då vi kommitframtill?

Vi har varje gång kommit fram till följande:

Det är ohållbart att försöka lista upp alla !"#&$ genrer som finns, alternativt att försöka begränsa till ett visst antal genrer. Många låtar kommer dessutom passa i flera genrer. Nåt smarthuvud har då tyckt man ska kunna skriva/klicka fritt flera genrer, och så har vi varit tillbaka till att det är bäst som det redan är tänkt:

Skriv genre i trådbeskrivningen (rad #2)

😳

Dela på andra sajter

Om man skulle kunna lösa det igenom att begränsa det det kanske max 5-6 genrer så skulle det vara en lösning. Men som hacke säger så kan det mkt väl bli så att det fins låtar som passar i flera av dessa.

Möjligen nått sådanthär:

Elektronisk

Sång och text baserad musik

Insrumental

Alternativ musik (vad det nu är?!)

Hybrid(Musik som är passar i flera olika genrer)

Övrig musik (som inte passar i någon av dessa)

bara som exempel

Dela på andra sajter

De fyra sista säger ju inte särskilt mycket om musiken...

Jodå.

Om alla dessa är underkategorier till demoforumet så beskriver jue dom ganska bra vad det är för musik. Visst man kan ju formulera det på många vis för att beskriva det bra. Som sagt var det bara exempel.

Jag vet att jag hakatupp mig lite på att delaupp den delan av forumet, men det skulle vara så mycket enklara och bättre så enligt mig

Dela på andra sajter

Instrumental

Musik utan sång eller? 😳 Ivf kan det väl vara väldigt olika där.

"Vad det nu är?!" passar ganska bra där.

Ganska stor skillnad på funkig jazz och poppig dödsmetall (hur det nu låter 😆)

Denna är ju helt omöjlig att veta, eller hur?

Dela på andra sajter

Instrumental

Musik utan sång eller? 😆 Ivf kan det väl vara väldigt olika där.

"Vad det nu är?!" passar ganska bra där.

Ganska stor skillnad på funkig jazz och poppig dödsmetall (hur det nu låter 😆)

Denna är ju helt omöjlig att veta, eller hur?

okey.. du har en poäng, men jag menar det att om man tänkertill lite så borde det gå att styra ett antal subforum som beskriver olika genrer utan att det blir allt för många subforum. Du kanske har några förlsag du?

Dela på andra sajter

Kanske detta kan vara nått att spinna tråden vidare på

Rock = Allt ifrån Metall till balader

Pop = Populärmusik som kan klassas som "radio dängor" . Till HipHop / regge

Elektroisk = Allt ifrån Antiloop liknande saker till Camilla spelar Melodica

Instrumenatlt = Musik utan text eller sång

Detta går nog att utväkla om vi är intresserade av att göra det

Dela på andra sajter

mornel: Jag vet inte, bara en tanke

tbruce: Enligt mig är demoforumet helt kaotiskt, även om alla skriver vilken genre det tillhör så är det bökigt att hitta bland alla demos som skickasin varje dygn. Tx, om jag bara vill lyssna på jazz, så måste jag blädra sida upp o sida ner för att hitta en eller kanske två poster med jazziga inlägg per sida. Om forumet skulle vara uppdelat i genrer så skulle det bli betydligt enklare att få tillgång till just den musik som man har hjärtat närmast om du hänger med i mitt resonemang

Dela på andra sajter

Varför ska instrumentalt vara en egen kategori?

Håller med. Det kan ju vara en pop låt som än så länge saknar sång...

Rock

Pop (eller varför inte "Radiomusik"?)

Electronica

Jazz/Funk

Håller också med tbruce 😆

Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad detta skulle ge...? Bättre att propsa för att folk skärper sig och ser till så man får ett hum om genre utifrån trådtitel/beskrivning.

Ptrroooo. Nu går du för snabbt fram. Det där ska vi inte komma fram till förrän på sidan 5 eller 6. 😆

Dela på andra sajter

tbruce: Enligt mig är demoforumet helt kaotiskt, även om alla skriver vilken genre det tillhör så är det bökigt att hitta bland alla demos som skickasin varje dygn. Tx, om jag bara vill lyssna på jazz, så måste jag blädra sida upp o sida ner för att hitta en eller kanske två poster med jazziga inlägg per sida. Om forumet skulle vara uppdelat i genrer så skulle det bli betydligt enklare att få tillgång till just den musik som man har hjärtat närmast om du hänger med i mitt resonemang

Fast det beror väl till stor del på att forumprogramvaran inte är optimal för demopostningar. Den är tänkt för diskussioner så när man försöker använda den till annat så är det klart att den inte har alla funktioner man letar efter.

Det bästa skulle ju vara att skriva en helt ny lösning för demoposter, och på någe sätt göra det enklare att söka osv... men det finns det väl inte budget till. 😆

Dela på andra sajter

Rock

Radiomusik

Electronica

Jazz/Funk

Övrigt

Borde täcka dom flästa.

Nu vet jag inte om jag står helt ensam i denna fråga men som tidigare sagt så är demodelen som att försöka hitta en femkrona i en lavin mitt i en snöstorm

Dela på andra sajter

Iofs så kan jag förstå att man vill dela upp/in i olika genrer!

MEN samtidigt så vill man ha synpunkter på hur mix o dylikt låter o då har det faktiskt inte nån betydelse vilken genre det är tror jag.

De gånger jag lagt upp låtar så har det varit synpunkter på ljudbild, volym på enskilda instrument, panoreringar och tex hur bas o bastrumma ligger som ajg varit intresserad av (och alltid fått bra hjälp).

Sen när låten är klar så låter jag folk lyssna som jag vet gillar den stilen.

Forumets öron använder jag som ljudtestare och "vanligt" folk som låt testare.

Skall man dela upp så måste det finnas en Metal kategori eftersom mycket sådant postas.

Dela på andra sajter

Iofs så kan jag förstå att man vill dela upp/in i olika genrer!

MEN samtidigt så vill man ha synpunkter på hur mix o dylikt låter o då har det faktiskt inte nån betydelse vilken genre det är tror jag.

De gånger jag lagt upp låtar så har det varit synpunkter på ljudbild, volym på enskilda instrument, panoreringar och tex hur bas o bastrumma ligger som ajg varit intresserad av (och alltid fått bra hjälp).

Sen när låten är klar så låter jag folk lyssna som jag vet gillar den stilen.

Forumets öron använder jag som ljudtestare och "vanligt" folk som låt testare.

Skall man dela upp så måste det finnas en Metal kategori eftersom mycket sådant postas.

Där har du ju lite rätt men håller inte riktig med dig där.

Och ett forum för enbart metall gårjubort eftersom då måste vi ha en avdelning för varje genre resp subgenre. Därför ett samlingsnamn för olika genrere/subgenrer om du förstår hur jag menar!

Dela på andra sajter

Men Rock blir ju i så fall enormt stor!

Metal kan jun stå för alla de stilar typ: death metal, doom metal , Power metal, NU Metal,Black metal. trashmetal, speedmetal, heavy metal, hardrock osv osv....

Som du förstår så blir det en massa olika stilar inom denna grupp!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.