Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå o god fortsättning!

Det är otroligt vad mkt nya "behov" som man skapar sig. Den senaste lockelsen i raden är en inspelningsbar DVD.

Dock har jag inte så stort förtroende för försäljarna på dom stora elektronikvaruhusen (om du som läser råkar jobba där får du väl svara med en sur gubbe eller ngt). Desto störra förtroende har jag för mina kära studioforums bröder och systrar.

Det jag undrar framförallt är: Om jag spelar in ngt från tex TV, är det en syn- och hörbar skillnad när jag spelar upp det förutsatt att jag använder en av de högre kvalitetsinställningarna.

Försäljaren på Expert sa att han inte kan skilja kopian från orginalet......kan det stämma? I så fall är det ju kanon men om det ser ut som video eller komprimerad digital bild är det ju inte lika roligt.

Har inte kollat så mkt på modeller men fick denna rekommenderad http://se.pricerunner.com/sound-and-vision.../328577/details och den har iaf fått bra betyg av folk som köpt en. Vill inte lägga mer pengar än så heller (dvs. 4.500:-)

Har ni några tips beträffande dessa maskiner? Lider dom av en massa barnsjukdomar eller är det en förträfflig produkt?

tack för mig

petri

Annons
Postat

Läser man recensioner så är det inget som det anmärks på i alla fall. Åtminstone i de bättre inspelningslägena. Även om försäljaren skarvar lite så tror jag att det slår VHS-träsket.

Kolla testsammanfattningen här:

http://www.smartson.se/test/dvd/sony-rdr-hx710.htm

Användartråd från minhembio.com:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87354

Själv har jag gått och sneglat på en Pioneer 530 (samma prisklass):

http://www.smartson.se/test/dvd/pioneer-dvr-530h.htm

minhembio.com:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=93875

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag går själv i "köpa dvd-tankar". Klart man måste ha en inspelningsbar. Om man sedan även vill kunna spela dvd-audio och sacd, samt ha en med 5.1/7.1-utgång, så behövs en uppspelningsbar också. Två maskiner alltså.

Ta en titt på Pioneers modell DVR-433 H-S med 80 GB hdd (3900 SEK), eller ev den med 160 GB hdd DVR-530 H-S (5200 SEK) (såg att "din" Sony-länkade pjäs hade 160 GB).

Eller varför inte den sprillans nya Pioneer DVR-RT601H-S, som har både inspelningsbar VHS och inspelningsbar DVD i ett. Snygg också.

Panasonic sägs annars jobba med en teknik som innebär att man får plats med mer på en dvd-skiva/hårddisken. En modell heter "50" ...nånting (5300 SEK).

Pioneer DV-668DV-S som kompletterande uppspelare av DVD-Audio, SACD och Multi Channel SACD (6500 SEK) är kalas till en Pioneer DVR-RT601H-S! Det får bli mitt råd.

Priser? Ingen aning.

fiskgratäng//:musik

ERIKA: De flesta modellers priser.

Redigerat av musik
Postat

Jag har en parabolbox med inbyggd hårdisk på 80 gb. Det blir skitbra kvalitet. Finns bara ett läge, och det tar 1 gig per timme. Helt okej.

Postat

Man ser ingen skillnad om man kör med bra kvalitet på bilden. Men då bör man kanske ha en påminst 160 gig, det tar plats... (fast man kan ju bränna ut det på DVD förstås om man vill spara det).

KÖP!

Postat (redigerat)

Sony RDR-HX710 Silver

den har jag och är mycket nöjd 😆

enda gnället är att det tar tid att "krympa" en film

som tar mer plats än dvd'n (4,7GB alltså)

dvs: konvertera till lägre kvalité så att allt får plats

är filmen 2h så tar det 2h 🙂

--edit--

jag betalade strax under 5000:- på siba

Redigerat av TordA
Postat

Har en panasonic DMR EH50 (tror jag den heter) funkar klockrent.

Kör man digital signal (boxer eller liknande) så är ju bilden redan förstörd 🙁 .

Jag märkte stor skillnad när jag ställde in allt på RGB, klockren bild.

Att bränna ut en 2h film tar ca 12 min så det är helt ok 😄

Det bästa är att, ser man nått man vill spela in så tar det bara ca 1s så är man igång, slippa leta band!!!

Postat
Ta en titt på Pioneers modell DVR-433 H-S

Precis den själv använder för VHS->DVD-överföring. Mycket bra maskin! Hög bildkvalitet och hög ljudkvalitet 😎

Dessutom lätt att använda och jag har inte hittat en enda bugg i den 🙂 :) 🙂

[/obetald reklam]

Det ENDA jag saknar är inbyggd digitaltuner, men det finns ingen DVD-inspelare under 10000 som har det. 😱

Postat

Kör man digital signal (boxer eller liknande) så är ju bilden redan förstörd 😎 .

Att bränna ut en 2h film tar ca 12 min så det är helt ok 😱

Det bästa är att, ser man nått man vill spela in så tar det bara ca 1s så är man igång, slippa leta band!!!

Bilden förstörd med Boxer? Jag har perfekt bild med Boxer. Har fortfarande kvar både Viaspratt och Anal Digital (förbetalt ett år) och ser ingen skillnad alls mellan Boxer och dessa i bildkvaltet. I fortsättningen blir det bara Boxer för mig.

Postat (redigerat)

tackar igen för alla svar

är det ngn väsentlig skillnad på sony-maskinen och pioneer DVR-433 H-S frånsett hårddiskstorleken, man får ju tydligen ändå in 11 timmar med bästa kvalitetsinställningen på 80gb och det borde räcka. pioneern är ju billigare men jag kan kanske hosta upp 1000:- mer om sonyn har ngt som gör det befogat : )

synd bara att dual-layer dvd-r e så dyrafortfarande : (

hoppsan, jag sa det ju nästan själv.....sonyn verkar inte kunna bränna dual-layer men pioneern kan det (korrekt?)

Redigerat av suprapappa
Postat

Kör man digital signal (boxer eller liknande) så är ju bilden redan förstörd 🙂 .

Att bränna ut en 2h film tar ca 12 min så det är helt ok 😎

Bilden förstörd med Boxer? Jag har perfekt bild med Boxer. Har fortfarande kvar både Viaspratt och Anal Digital (förbetalt ett år) och ser ingen skillnad alls mellan Boxer och dessa i bildkvaltet. I fortsättningen blir det bara Boxer för mig.

Med "boxer eller liknande menade jag samtliga leverantörer av digital tv 🙂

Slår över till hedlig gammal analogtv ibland när jag spelar in från boxer och analogt regerar kraftigt, om man har bra signal d.v.s 😱

Förövrigt så kör jag också boxer 🙂

Postat
har ngn en åsikt om Pioneer DVR-433HS? http://se.pricerunner.com/sound-and-vision.../361197/details

*host* 🙁

Precis den själv använder för VHS->DVD-överföring. Mycket bra maskin! Hög bildkvalitet och hög ljudkvalitet 😮

Dessutom lätt att använda och jag har inte hittat en enda bugg i den 😄🙂 :)

[/obetald reklam]

Det ENDA jag saknar är inbyggd digitaltuner, men det finns ingen DVD-inspelare under 10000 som har det. 😄

Kan väl också tillägga att den modellen inte spelar DivX. Men det gör inget för min del, då jag kan visa såna filer på min dator istället.

Postat

Litet sidospår kanske, men kan det finnas nån nackdel med att skaffa ett tv-kort till datorn och spela in där istället?

Där har man ju liksom redan HD och DVD-brännare... Kostar dessutom bara mellan 500 och 1000kr..!

Postat

Jag har ett tv-kort med analog tuner idag. Vore trevligt med ett nytt kort med digitaltuner, men det får vänta ett tag till.

Den största fördelen med en DVD-inspelare med HD, är att man kan göra vad man vill med datorn. 😄

Vill jag boota om, så gör jag det.

Om jag börjar dra igång ett krävande musikprogram medan inspelning pågår, kan jag vara säker på att jag fått frame drops, hack i bilden och osynk mellan bild och ljud. Sådana problem existerar inte i när jag har en dedikerad maskin.

Visst kan man köpa/bygga en separat "HTPC" och använda som en dedikerad video/film/tv-maskin/musikspelare. Det blir nog lika pålitligt som en DVD-inspelare. Fast en bra HTPC kostar ju mer än bara ett TV-kort.

Postat

Ok, jag förstår problematiken... Hade inte riktigt tänkt så långt... :rolleyes:

Fast å andra sidan är ett tv-kort inte så mycket dyrare än ett gäng nya videoband, så jag kanske slår till ändå... 🙂

Förresten... Analog/digital tuner...? Är det samma terminologi som allt snack om övergången till marksänd digital-TV eller är det bara hur själva tunern arbetar? Kan jag som bor i hyresrätt med kabeltv (och alltså inte kommer att behöva köpa en digitalbox) använda ett kort med digital tuner??

Postat
Analog/digital tuner...? Är det samma terminologi som allt snack om övergången till marksänd digital-TV eller är det bara hur själva tunern arbetar?
I över 99% av svenska TV-apparater sitter endast analog tuner. Det är därför många människor behöver en digitalbox (en digital tuner och kanalväljare) för att kunna se marksänd tv.
Kan jag som bor i hyresrätt med kabeltv (och alltså inte kommer att behöva köpa en digitalbox) använda ett kort med digital tuner??
Har du analog kabeltv behöver du inte digitalbox, och därmed inte digital tuner. Ett vanligt tv-kort räcker för din del.

Å andra sidan är prisskillnaden inte så stor mellan ett kort med analog tuner eller ett kort med analog tv, digital tv, fm-radio m.m. Så varför inte ta ett vassare kort med Media Center-liknande mjukvara? 😆

Postat
*host*

QUOTE (Linus @ 5 January 2006, 09:13)

QUOTE (musik @ 4 January 2006, 21:32)

Precis den själv använder för VHS->DVD-överföring. Mycket bra maskin! Hög bildkvalitet och hög ljudkvalitet 

Linus! Eftersom du har en sådan maskin ska jag på att fråga om en funktion som jag har letat efter i manualen men inte hittat så jag antar att den inte finns.

Vet du om det är möjligt att lägga in kapitelindelningar "on the fly" när man kopierar ngt. Jag vet att det skapas ett kapitel om man pausar i inspelningen men då kommer det bli så hackigt.

Jag tänkte föra över några gamla VHS band med musikvideos till DVD och det känns bökigare att redigera kapitel efteråt (även om det är en liten skillnad).

Det vore kanon om man kunde trycka på en knapp i realtid där man vill ha ett kapitel, eller ännu bättre att kunna ställa in att det tex. lägger ett kapitel 3 sekunder före att jag tryckte : ) men jag antar att jag bara får drömma om det.

Du har inte hittat ngt sådant?

I övrigt är jag oerhört nöjd hittills

: )

petri

musik (oregistrerad)
Postat

Video 2000 - är det ett format?

😎

Postat
Video 2000 - är det ett format?

ja, i begynnelsen var Betamax, Video 2000 och VHS. Dom 2 första var mkt bättre än VHS. Video 2000 hade 2 sidiga band som man fick in 8 timmar på....stillbild och snabbspolning utan ränder.....tidskod (eller snarare optisk avläsning) flera år innan VHS. Min familjs video inhandlades 1981 och var i stereo (dock inte kompatibel med vårt tv system så det blev mono iaf.....men ändå 😎 )

Vill du köpa den? 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.