Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Har spelat in en stålsträngad akustisk gitarr och vill få till ett "snyggt" ljud (a la Green Day) med hjälp av den inbyggda EQ:n i Cubase SE.

Är det någon som har ett litet tips till en amatör?

Redigerat av rattnalle
Annons
Postat

Lyssna och se vad som händer. Börja med ett higpass filter på fyran. Sen kanske skära bort lite bummlighet med trean och sen kankse boosta lite med dom andra två. Men det är svårt att säga tycker jag när jag inte hört vad du spelat in. Satsa först och främst på en så bra inspelning som möjligt. Testa flytta runt micken lite.

Postat

Om du vill va lite mer kreativ så prova att kopiera din inspelade gitarr när du är nöjd med inspelningen till ett nytt spår så du har samma inspelning på två spår...

panorera fullt ut, ena till vänster ena till höger. lägg ett kort delay på höger kanal å ett litet reverb på vänster beroende på hur det låter..

sen ksan du eqa efter behag.... mysig stereo bild sen...

tjo bobo

AndersL (oregistrerad)
Postat

Med risk för att vara tråkig så säger jag att 90% av ett bra akustiskt gitarrljud ligger i själva gitarren. Finns välljudet inte från början kan man aldrig få fram det med hjälp av eq... Men om man bortser från instrumentets begränsningar så är, som tidigare nämnts, mikrofonplaceringen viktigast. Desto mindre du behöver eq:a i efterhand, desto bättre mickning har du gjort. Det bör räcka med att endast skära lite bas/bumlighet någonstans mellan 150-250 Hz för ett bra grundljud. Sen kan man ju behöva skruva lite extra för att placera gitarren rätt i mixen.

Lycka till!

//Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.