Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

griitings allihop...satt o plöjde igenom ett par samplingsCD's efter enstaka trumljud när jag av någon o-utgrundlig anledning råkade klicka igång en trumloop... o bara gjorde en komplett låt på 2 timmar???...

Lite kuriosa.. Jag är sån att jag ALDRIG brukar jobba med loopar bara för att man vill sätta sin prägel på speciellt trummorna och att det känns som man bara gjort halva låten om trummorna kommer från en loop... 😏 ( här kommer nog kommentarer.)

..men ..

Det är ju inget som hindrar en att BÖRJA med en loop och sedan bygga vidare..

summan i brumman som petterniklas sa...blir väl att det är rätt komfortabelt sätt att jobba på om man får en schysst idé i huvet och inte vill sabba den genom att börja leta trumljud..

..nu är jag lycklig ett par dagar till när man inser att man har ett par och 10.000 trumloopar som man aldrig orkat plöja igenom.. 😏 ...

/D

Annons
Postat

Det kan vara ett lite lattjo sätt att jobba på ibland. Släng in en loop och börja jobba kring den. Sedan plockar du helt enkelt bort den och jobbar vidare. Kan hjälpa en komma igång när inspirationen tryter 😏

/Majken

Postat
Det kan vara ett lite lattjo sätt att jobba på ibland. Släng in en loop och börja jobba kring den. Sedan plockar du helt enkelt bort den och jobbar vidare. Kan hjälpa en komma igång när inspirationen tryter 🙂

/Majken

och nog kan man säga att inspirationen tryter så här års, och folk säger att sommaren är en kreativ tid på året 😳

man kanske ska ta till lite loopar och styra upp det som du nämde 🙂

Postat (redigerat)
Det kan vara ett lite lattjo sätt att jobba på ibland. Släng in en loop och börja jobba kring den. Sedan plockar du helt enkelt bort den och jobbar vidare. Kan hjälpa en komma igång när inspirationen tryter 🙂

/Majken

Verkligen.. 😳 ..det kändes som om proppen gick ur...skitskumt.. texten satt sig i pannan direkt med nästan tre verser, refränger och outrodelen..

känns nästan som man hittade the missing link i musikskapandet.. att man upptäcker vad det är i ens eget sätt att jobba som bromsar hela skapandeproceduren... man snöar in på trumdelen..bara för att det är det roligaste att jobba med...

Tar man bort det roliga blir det ju bara jobbet kvar..lixom.. 🙂

..senare

/D

Redigerat av demoniqus
Postat
hehe

så brukade jag göra SilverSide låtar,

först mixa ihop en låt, sen byta ut loopara till mina egna

🙂

...Menar du att du vuxit ifrån loopar och blivit vuxen nu då? Klipt..ehhh...rakat dig och kommit in i matchen med EGNA trummor.. 😳

Tror säkert att du har en illmarig loop i garderoben i.a.f

peace

/D

Postat
...Menar du att du vuxit ifrån loopar och blivit vuxen nu då? Klipt..ehhh...rakat dig och kommit in i matchen med EGNA trummor.. 😳

Tror säkert att du har en illmarig loop i garderoben i.a.f

hahaha, nä, jag har avslutat SilverSide.

trumloopar kommer jag nog alltid att använda 🙂

Postat
Det är ju inget som hindrar en att BÖRJA med en loop och sedan bygga vidare..

summan i brumman som petterniklas sa...blir väl att det är rätt komfortabelt sätt att jobba på om man får en schysst idé i huvet och inte vill sabba den genom att börja leta trumljud..

..nu är jag lycklig ett par dagar till när man inser att man har ett par och 10.000 trumloopar som man aldrig orkat plöja igenom.. 😳 ...

/D

Det är bl a därför jag tycker att Groove Agent är helt lysande (trumkompen är lite mer samlade och lättillgängliga där än om man har ett gäng loopar liggande, som först måste laddas in och lyssnas igenom...). Jag använder GA medan låten blir till eftersom det då går att börja jobba med harmonier och melodi snabbt - utan att först behöva tota ihop en halvdan trumtakt snabbt - och sedan blir det egen programmering och Scarbee Imperial Drums som sköter trummorna i slutänden. 🙂

Postat

Jag trodde att ALLA visste vad Sven har pysslat med de senaste åren... :rolleyes:

Först kom Virtual Guitarist ( http://vg.clubcubase.net/ ) - och sedan Groove Agent ( http://ga.clubcubase.net/ ) - helt underbara VSTi som är lättjobbade och mycket trevliga bekantskaper. 😆

Postat
Det är bl a därför jag tycker att Groove Agent är helt lysande (trumkompen är lite mer samlade och lättillgängliga där än om man har ett gäng loopar liggande, som först måste laddas in och lyssnas igenom...). Jag använder GA medan låten blir till eftersom det då går att börja jobba med harmonier och melodi snabbt - utan att först behöva tota ihop en halvdan trumtakt snabbt - och sedan blir det egen programmering och Scarbee Imperial Drums som sköter trummorna i slutänden. :rolleyes:

Groove Agent ja... jag lyssnade på den och kan hålla med om att det går snabbt att använda den..och att det blir mera pill med trumloopar... jag tycker GA låter lite för snyggt bara för att få igång cirkulationen i mina hjärnceller.

köpte två skivor för ett tag sedan, DanceMega Discohouse och Houseworx! där looparna ligger grupperade med flera varianter i samma stil..så det är väl egentligen bara möjligheten att ändra tempot i realtid som saknas..

...men det är bra tjoffa om ni frågar mig. 😆

/D

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Vilket bara bevisar att man blir sugen på att göra något själv när man hör andra. "Konst föder konst", enligt konstpsykologen Hans Larsson.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.