Jump to content
Annons

Gå rakt igenom


gufv (oregistrerad)

Recommended Posts

gufv (oregistrerad)

LÅTNAMN: gå rakt igenom

GENRE: electronica/postrock

LÅTLÄNGD: 5:51

KOMPOSITÖR: gustaf lundh

PRODUCENT: gustaf lundh

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 8.2 MB

STATUS: förhoppningsvis färdig.

http://pendrill.no-ip.org/gusc/work/g%e5%20rakt%20igenom.mp3

tankar bakom låten: uhm, ville ha med gitarr den här gången. och kanske göra något gladare för omväxlings skull men jag lyckades inte 🙂..

kom gärna med synpunkter av alla dess slag.

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rätt ok faktiskt. Ljundbilden är väl sådär, men det är en cool låt. Vad mer kan man säga? Eh... vet inte.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt. Lite lagom flummig. Inte så lite kanske... Förbaskat skön virveltrumma, den crushade, sitter som en smäck.

Gillar även gitarrerna... Speciellt den tunga som kommer in vid 01:04 och som sen följer med fram toöö 03:45... *lyssnar medan jag skriver* Fast vid 03:45 händer nåt som jag inte riktigt gillar... Känns lite som ett stilbrott... Blev liksom lite för tungt fast ändå för tunt eller nåt. Men det är bara min åsikt förstås.. Lite skum effekt på gitarren också... för hårt panorerad/flange:ad eller nåt, jag vet inte.. kanske inte... hm.. 🙂 är jag vet inte 😉

Underbart slut!!

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Helt ok.

Inledningen är ngt lång i min smak.

Inte det mest kommersiella jag hört, men det var väl kanske inte meningen heller?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Rätt ok faktiskt. Ljundbilden är väl sådär, men det är en cool låt. Vad mer kan man säga? Eh... vet inte.

😆

ja, jag har känt likadant litegrann men vet inte vad jag ska göra åt det hela riktigt. kan vara min skabbiga mixer som smutsar ner gitarrens spröd- och klarhet kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Cool låt. Lite lagom flummig. Inte så lite kanske... Förbaskat skön virveltrumma, den crushade, sitter som en smäck.

Gillar även gitarrerna... Speciellt den tunga som kommer in vid 01:04 och som sen följer med fram toöö 03:45... *lyssnar medan jag skriver* Fast vid 03:45 händer nåt som jag inte riktigt gillar... Känns lite som ett stilbrott... Blev liksom lite för tungt fast ändå för tunt eller nåt. Men det är bara min åsikt förstås.. Lite skum effekt på gitarren också... för hårt panorerad/flange:ad eller nåt, jag vet inte.. kanske inte... hm..  😆 är jag vet inte 🙂

Underbart slut!!

tack för spontan rolig feedback 🙂..

ja, jag körde ner de ljusa frekvenserna så att disten inte skulle dominera den, få lite kyuss-känsla sådär. men den är lite klen, jag håller med dig. vet inte hur jag ska få upp den utan att det ska kännas fel utan rejäla varierade trummor.

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Helt ok.

Inledningen är ngt lång i min smak.

Inte det mest kommersiella jag hört, men det var väl kanske inte meningen heller?

😆

nae inte riktigt.. men jag tkr att när något är icke-kommersiellt så saknar det melodier 🙂, vilket ju den här inte gör!

men ja, jag förstår vad du menar. lite dystert drömskt långsamt sådär.

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

låten är uppdaterad. har lagt till en synt i slutet tillsammans med den distade gitarren. stor skillnad! är nöjd nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här gillar jag. Fast jag skulle vilja ha nån som slår sådär riktigt fethårt på ett riktigt trumset också ibland, a la slutet på förra sigur ros-skivan. Då skulle det vara fulländat.

men hur många har trumset hemma egentligen 😉

Detta åkte rakt ner i min 'bra studioforum-musik' mapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Sånt här gillar jag. Fast jag skulle vilja ha nån som slår sådär riktigt fethårt på ett riktigt trumset också ibland, a la slutet på förra sigur ros-skivan. Då skulle det vara fulländat.

men hur många har trumset hemma egentligen 😕

Detta åkte rakt ner i min 'bra studioforum-musik' mapp.

varmt tack! verkligen. och jag håller med dig. precis sådär tänkte jag. samma referens också.. förra sigur rós-skivan, spår 8 😉..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sectoid (oregistrerad)

Oj, me likes! 😛

Fast jag hade nog också som någon redan nämnt, hellre hört akustiska trummor och en lite mer 'traditionell' dist på de distade partierna. Men det är nog mest en smaksmak 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
skulle passa som film-soundtrack. Lite för innehållslöst och ovarierat för att jag skulle orka lyssna på det annars.

Joel

tack för kommentaren! många här på forumet verkar vara känsliga när något inte innehåller standard rockpop-modellen med intro-vers-refräng-vers-refräng-refräng-outro. men jag förstår väl lite vad du menar. personligen tycker jag låten är väldigt varierad. det är inte som med brian eno liksom 🙂..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är både bra och varierat, gitarrljudet känns lite tråkigt men det beror nog mer på mitt förakt mot postrocken och allt som har med den att göra. 😮

Eller egentligen så finns det mycket bra postrock, det är bara det att jag verkligen lyssnade sönder genren för nåt år sen. Blev väldigt intressant när det blandades med lite trasig electronica, mycket bra! Får starka Neurosisvibbar av introt, vilket är positivt.

Gitarren (?) som kommer in vid 3:45 tycker jag är skitsnygg.

Kolla gärna in en låt jag postat här nånstans, trådnamnet börjar med "Ni Hao" och jag vill ha lite mer feedback på den än jag fått.

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Fullkomligt lysande! saknar ord. Att man kan hitta en sån här låt på ett litet diskussionsforum...

fan i mig världsklass..

Och den här låten har du jobbat länge på, det hörs...

oj. jag blir helt stum. tack, men, överdriver du inte lite? 😱 har du något att visa själv? vi verkar ju ha samma smak 😉..

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Tycker att det är både bra och varierat, gitarrljudet känns lite tråkigt men det beror nog mer på mitt förakt mot postrocken och allt som har med den att göra. 😱

Eller egentligen så finns det mycket bra postrock, det är bara det att jag verkligen lyssnade sönder genren för nåt år sen. Blev väldigt intressant när det blandades med lite trasig electronica, mycket bra! Får starka Neurosisvibbar av introt, vilket är positivt.

Gitarren (?) som kommer in vid 3:45 tycker jag är skitsnygg.

Kolla gärna in en låt jag postat här nånstans, trådnamnet börjar med "Ni Hao" och jag vill ha lite mer feedback på den än jag fått.

tack för mycket intressant feedback. neurosis-referensen gjorde mig jätteglad.

ska kika in din låt. återkommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Alltså lyssna på detta stycke...från början till slut -ett mästerverk.

trode att jag hade bred musiksmak men tydligen har genren "postrock" gått mig förbi..

Kan någon vänlig själ tipsa mig om mer sån här frän musik? (och då menar jag inte "the cur"e, "joy division" eller likn. populärmusik)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså lyssna på detta stycke...från början till slut -ett mästerverk.

trode att jag hade bred musiksmak men tydligen har genren "postrock" gått mig förbi..

Kan någon vänlig själ tipsa mig om mer sån här frän musik? (och då menar jag inte "the cur"e, "joy division" eller likn. populärmusik)

Neurosis, Tortoise, Mogwai, Grails, Godspeed You Black Emperor, Mono, Sigur Rós, Red Sparowes, Explosions in the sky... det finns mycket och mycket av det låter likadant. Men de jag personligen kan rekommendera är Neurosis, Tortoise och Grails.

Ett tips är att kolla in det kanadensiska skivbolaget Constellation. Där ligger GYBE, A Silver Mt Zion, Do Make Say Think och mycket annat som jag personligen tycker är rätt tråkigt för det mesta, men vill man ha något att sova till så finns det inget bättre.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså lyssna på detta stycke...från början till slut -ett mästerverk.

trode att jag hade bred musiksmak men tydligen har genren "postrock" gått mig förbi..

Kan någon vänlig själ tipsa mig om mer sån här frän musik? (och då menar jag inte "the cur"e, "joy division" eller likn. populärmusik)

Neurosis, Tortoise, Mogwai, Grails, Godspeed You Black Emperor, Mono, Sigur Rós, Red Sparowes, Explosions in the sky... det finns mycket och mycket av det låter likadant. Men de jag personligen kan rekommendera är Neurosis, Tortoise och Grails.

Ett tips är att kolla in det kanadensiska skivbolaget Constellation. Där ligger GYBE, A Silver Mt Zion, Do Make Say Think och mycket annat som jag personligen tycker är rätt tråkigt för det mesta, men vill man ha något att sova till så finns det inget bättre.

Tack!

tune in, turn on, drop out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Humms...

Början är sketabra, lugnt suggestiv.

När låten byter karaktär runt 2:40 blir det mindre skönt, känns för tomt i mixen samt att gitarren känns lite för felstämd (den nya slingan då alltså). Övergången känns också lite stapplande. Slutet lägger upp men är också på tok för tomt i mixen.

Jag drog in låten i cubase och provade lite, i mittenpartiet fungerar en kornig pad rätt bra för att kötta ut ljudet, samt i det sista partiet passar det in ypperligt med en riktigt köttig bassynt. Lite slamriga trummor i slutet vore också fint. Gör gärna en remix (eller liknande) av den här :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Alltså lyssna på detta stycke...från början till slut -ett mästerverk.

trode att jag hade bred musiksmak men tydligen har genren "postrock" gått mig förbi..

Kan någon vänlig själ tipsa mig om mer sån här frän musik? (och då menar jag inte "the cur"e, "joy division" eller likn. populärmusik)

Neurosis, Tortoise, Mogwai, Grails, Godspeed You Black Emperor, Mono, Sigur Rós, Red Sparowes, Explosions in the sky... det finns mycket och mycket av det låter likadant. Men de jag personligen kan rekommendera är Neurosis, Tortoise och Grails.

Ett tips är att kolla in det kanadensiska skivbolaget Constellation. Där ligger GYBE, A Silver Mt Zion, Do Make Say Think och mycket annat som jag personligen tycker är rätt tråkigt för det mesta, men vill man ha något att sova till så finns det inget bättre.

du verkar ha god smak unge man!

antar att du är inne på annan ångest-HC som isis, old man gloom, cult of luna, switchblade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första jag tänkte på när jag började lyssna var "...pink floyd....shine on you crazy diamonds...." vilket är ett väldigt bra betyg :rolleyes:

Sedan fortsatte jag läsa folks inlägg och vart förvånad över att ingen nämnt samma grej, fast du fick ju mkt annat positivt dock 🙂

Håller med nån talare dock om att vid 2:40 där så försvann en del känsla. Jag tror det beror mest på att kaggen blev så rak, känns programmerat och tråkigt.

Men annars: toppen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

du verkar ha god smak unge man!

antar att du är inne på annan ångest-HC som isis, old man gloom, cult of luna, switchblade?

Tack tack! Isis är bra, iaf Oceanic som är ett jävla mästerverk, dock tycker jag att Panopticon var en stor besvikelse. Såg dem på debaser förra året och det var mycket Panopticon såklart men ändå en grym spelning. Old Man Gloom är jag inte så inne på, har Christmas på dubbel-lp och den har sina stunder men jag har inte lyssnat så mycket på den. Cult of Luna, där gillar jag The Beyond väldigt mycket, och Salvation mindre. Precis som med Isis tycker jag att deras senaste skivor varit för mesiga och inställsamma. Cult of Lunas spelning på augustibuller 04 är dock en av de bästa och mest stämningsfulla spelningar jag varit på. Switchblade har jag bara hört enstaka låtar av, men de verkar bra.

Men när det gäller ångestmangel så finns det ett band som är ruskigt jävla bra men de har du med största säkerhet inte hört. Black Hearts Incognito heter de, kommer som jag från Eskilstuna och finns egentligen inte längre, de har dock en inspelning liggande sen ett och ett halvt år tillbaka som bara sången fattas på. 😳 Men de är starkt influerade av CoL och Isis men med mycket mer proggressiva inslag och ja, helt sjukt bra. Kan pma eller nåt när de fått ordning på sin skiva, för det måste höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...