Jump to content
Annons

Hur får man bort "Boktipset" smidigast?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej Folks!

Ett litet tips skulle jag vilja ha, och slängde in denna under allmänt:

Sitter med de 13 färdiga låtarna, men är inte nöjd med en liten detalj i en låt. Mellan vers 1 och vers 2 så sjunger jag "na-ni-na-ni..." i bakgrunden. Detta sånginlägg inleds samtidigt som en kraftfull trumma och cymbal klingar ut efter vers 1. Problemet är att "na-ni-na-ni..." låter så njaa...tveksamt...vet inte om det är bra. Vill ha väck sånginslaget och provade att radera det, behålla trum- och cymbalslaget, gate:a dessa lite och därefter lägga snabba ekon (för att täcka tomrummet efter "na-ni-na---"). Men jag får inte till det så det låter naturligt.

Något tips på vad man kan lägga där istället? Att gå till ursprungsbanden (det är en analog mångkanalsinspelning) är för mycket bök. Speciellt när den bandaren pajat... Eller ska jag låta "na-ni-na-ni-" vara kvar? Och spejsa till det med nån effekt.

Det är alltid problem när man ska ändra i ett ljud som ligger på ett annat...

Sedan gäller det de två sista låtarna också: ¨på 12:an klingar ett pianoackord ut länge. Ska det tonas naturligt eller ska man höra efterät när man släpper upp pedalen försiktigt med foten? Och på 13: här spelas gitarr på slutet med kort delay-effekt. Skulle kunna tänka mig att inte tona utan låta biljud från gitarren vara med det allra sista på skivan. Är det ok?

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan man få höra? Nu är det bara en massa "na-ni-na-ni..." i textform.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag pratar alltså om en färdig master från okt 2003 som finns på DAT-band i stereo och därefter överförd till cdr. Denna stoppade jag nu ikväll i laptopen för att överföra till hdd. Är inte nöjd med att cymbalen och trumman klingar ut samtidigt som det där korta na-ni-na-ni-- i bakgrunden. Vill ändra, ta bort sången.

Originalbanden kan jag inte spela, för bandaren är sönder. Musiken är alltså inte gjord på dator!! Och vill inte sätta mig med denna "hopplösa" mastering igen. Förra gången tog det månader... Plenty nivåjobb, eftersom det var dassig kompressor då och vissa andra fel. Fick det nästan perfekt dock, sånär som på nämnda töntiga textrad...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hmmm...gör nu såhär: Lämnar in bandaren till Yamaha för reparation. Kan inte spela upp banden annars ändå ju... Kan ju behövas. Fattar sedan beslut om jag ska mastra om just bara den låten sedan. Och då blir det att undvika na-ni-na...vid masteringen och sedan ev klippa bort lite paus så det flyter taktmässigt.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...