real_matteus Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Hej på er Skratta inte ihjäl er nu, men en liten fråga har dykt hos mig. Vad är skillnaden mellan Mixning och Mastring...? Jag ger er mina definitioner här så kan ni ju se om jag är rätt ute: Mixning: Ställer in förhållandet mellan mina spår, lägger till EQ, effekter m.m. Mastring: Effekter du lägger till slutmixning exvis kompressorer, limiter, etc... Är jag helt ute och cyklar eller bör jag byta alias på forumet nu för att någon skall ta mig på allvar igen...? 😲 Förklara för mig! //Mattias
real_matteus Postat 3 januari 2006 Trådstartare Postat 3 januari 2006 Som jag trodde då..... 😲 Varför jag inte visste riktigt beror nog på att efter jag gjort nermixningen av min låt så har jag ansett den vara helt klar. Dvs aldrig lagt till någon limiter, kompressor eller annan effekt. Men det kanske jag skall prova nu då...
trombonisten Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Lägg till att i mixning jobbar man vanligen med en låt i taget - få låten enskilt att låta bra. Vid mastring jobbar man vanligen med en hel CD så ett mål kan vara att få låtarna att låta liknande eller passa ihop med varandra. I mastring ingår också sånt där som att skapa CD eller vinylmaster och skicka dem till pressen. Kanske att göra en separat version som passar för radiospel. G
Frank Zappa Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 De brukar göra pq kodning och lite såna saker vid mastring oxå, man måste ha ett eget mastrings-företag om man ska göra en sådan.
Christoffer Bergfors Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 De brukar göra pq kodning och lite såna saker vid mastring oxå, man måste ha ett eget mastrings-företag om man ska göra en sådan. Jaså? Jag har gjort PQ-kodade masters i flera år utan att ha ett eget masteringsföretag... vad syftar du på?
dbd Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 De brukar göra pq kodning och lite såna saker vid mastring oxå, man måste ha ett eget mastrings-företag om man ska göra en sådan. Jaså? Jag har gjort PQ-kodade masters i flera år utan att ha ett eget masteringsföretag... vad syftar du på? Tror han syftar på att man är skyldig att betala skatt på PQ-kodade masters, då kan det vara lite lättare att ha ett företag.
Valle Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Pre 1980 Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum. Mastring: Komprimera/Expandera mixningsresultatet så att det då och då "peakar på det röda", utan att för den skull få med gnisslet från hi-hat-pedalen. Fin-EQ:a "over-all"-ljudet och se till att låga frekvenser inte skjuts ut alltför mycket till vänster eller höger - eftersom detta kan störa vinylgraveringen. Pre 1990 Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum. Komprimera/Expandera resultatet, tills det låter "fetare" än konkurrentens senaste alster. Glöm för guds skull inte att gate-virvelkaggen. Mastring: Bli förnärmad över att mixningskillen redan har listat ut hur kompressorn och expandern faktiskt fungerar. Konvertera till digitalt underlag, fin-EQ:a "over-all"-ljudet, pressa upp nivåpeakarna till -0,5dB, släng in PQ-koderna och höj priset på dina mastringstjänster. Pre 2000 Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum. (Multibands-)komprimera/Expandera resultatet, tills det låter "fetare" än konkurrentens senaste alster. Använd förinställningar som "brutal" eller "killer pumper". Glöm gate-virvelkaggen, och kör istället all sång genom en vocoder-plugg. Avsluta med att köra Waves L1/L2 tills all dynamik i princip gått förlorad. Mastring: Börja med att omskriva ditt yrke som extraordinärt konstnärligt, vetenskapligt och oumbärligt för musikindustrin. Anmärk hur viktigt det kan vara med s.k. stammar, splittar och vocals ups och downs. Fin-EQ:a och förbered CD-pressningen, som numera ingår i din egen verksamhet. Pre 2006 Mixning: Individualisera varje "blipp", "blopp", "whank", "thump" och "honk" samt eventuell röst, men skit i svängrum, nivå och tid. Bounca allt utom "thump", gärna till ett monospår, och låt det sedan hänsynslöst "ducka" för "thump:et". Justera kompressor/side-chain tills det låter mer uttröttande än konkurrentens senaste alster. Kör en multi-dynamic-FX på hela underlaget tills varje stereokanals vågform (i utzoomat läge) ser ut som solid rektangel. Om en spricka skulle förekomma i denna rektangel åtgärdar du detta med att sänka regeln för tröskelvärde till en sisådär -60dB, maxvolym 0,0dB, attack/release på 25 mikrosekunder. Mastring: Påminn omvärlden om hur extraordinärt konstnärligt, vetenskapligt och oumbärligt för musikindustrin ditt yrke är. Be lite vagt, men något stolt, om ursäkt för att vara upphov till ljudchocken i reklamavbrotten som skrämmer skiten ur alla TV-tittare. Gör en slumpmässig förändring i mixningsunderlaget, helst i nedre basregionen. Skicka tillbaka resultatet till producenten/mixaren för att ombesörja pressning - som numera ingår i hans verksamhet. Post 2006 Mixning: Starta din host, ladda ett godtyckligt ljud, gå in i menyn "mixningsmallar" och välj en befintlig mall. Lägg ut på nätet. Mastring: Behövs inte - fixas i mallen. 😉
beat mastern Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 det e lungt folk kommer ta dig på alvar igen(jag kommer i alla fall ja 😆)
mornel Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Hahaha, det där kommer att bli en forumklassiker, Valle 😆
Christoffer Bergfors Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 De brukar göra pq kodning och lite såna saker vid mastring oxå, man måste ha ett eget mastrings-företag om man ska göra en sådan. Jaså? Jag har gjort PQ-kodade masters i flera år utan att ha ett eget masteringsföretag... vad syftar du på? Tror han syftar på att man är skyldig att betala skatt på PQ-kodade masters, då kan det vara lite lättare att ha ett företag. Vad menar du med skyldig att betala skatt på PQ-kodade masters? Vem ska betala skatt, för vad och till vem?
real_matteus Postat 3 januari 2006 Trådstartare Postat 3 januari 2006 Känns ju bra att man inte gjorde bort sig med sin fråga. Tack för alla svar också!!! Jag mixar vidare här... sen får jag se när jag kan tänkas behöva mastra helt enkelt.
Frank Zappa Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 De brukar göra pq kodning och lite såna saker vid mastring oxå, man måste ha ett eget mastrings-företag om man ska göra en sådan. Jaså? Jag har gjort PQ-kodade masters i flera år utan att ha ett eget masteringsföretag... vad syftar du på? Tror han syftar på att man är skyldig att betala skatt på PQ-kodade masters, då kan det vara lite lättare att ha ett företag. Ja så var det kanske.... Thanks man!
musik (oregistrerad) Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Hej! Kryckan, Frank Zappa och alla ni andra: Så här är det, för att göra en ISRC-kodning av skivan, lägga in koder för varje låt alltså, inklusive bolagskod, så måste man erhålla en sådan bolagskod (vilken består av ett mindre antal bokstäver inom den hela längre isrc-koden). Den ansöker man om hos organisationen ifpi. Men ifpi ger inte ifrån sig någon kod såvida inte det är registrerat ett företag (ett masteringsföretag eller skivbolag om man så vill). Därör är det ingen idé att köpa ett cd-bränningsprogram som klarar detta med kodning, om man inte har för avsikt att registrera företag (och erhålla F-skattesedel och registreringsbevis, papper som ska skickas in till ifpi), för man kan inte peta in någon riktig äkta kod annars... Fakta. Från ifpi. 😆 :musik
Christoffer Bergfors Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Jo vad ISRC-kodning är är jag väl medveten om. Fattade inte alls vad han syftade på med PQ-kodning och skatt bara. Hade jag varit piggare kanske jag hade sett kopplingen, som du gjorde. 🙂 ISRC-koden gör att det digitalt registreras musikens härkomst för att således enklast registrera upphovsmannen och hans ersättning han har rätt till för att hans verk spelats. PQ-kodning handlar om de olika spårens, låtarnas, startpunkter längder och slutpunkter, pauser ev CD-text osv.
musik (oregistrerad) Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Jippiaeeejjj Jippiaaoohhhooo Ghost riders in the sto-orm 🙂 :musik
Linus Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Pre 1980 Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum. Mastring: Komprimera/Expandera mixningsresultatet så att det då och då "peakar på det röda", utan att för den skull få med gnisslet från hi-hat-pedalen. Fin-EQ:a "over-all"-ljudet och se till att låga frekvenser inte skjuts ut alltför mycket till vänster eller höger - eftersom detta kan störa vinylgraveringen. Pre 1990 Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum. Komprimera/Expandera resultatet, tills det låter "fetare" än konkurrentens senaste alster. Glöm för guds skull inte att gate-virvelkaggen. Mastring: Bli förnärmad över att mixningskillen redan har listat ut hur kompressorn och expandern faktiskt fungerar. Konvertera till digitalt underlag, fin-EQ:a "over-all"-ljudet, pressa upp nivåpeakarna till -0,5dB, släng in PQ-koderna och höj priset på dina mastringstjänster. Pre 2000 Mixning: Individualisera varje instrument och röst och ge dem varsitt, någorlunda fritt, svängrum i frekvens(-området), ljudnivå, tid och rum. (Multibands-)komprimera/Expandera resultatet, tills det låter "fetare" än konkurrentens senaste alster. Använd förinställningar som "brutal" eller "killer pumper". Glöm gate-virvelkaggen, och kör istället all sång genom en vocoder-plugg. Avsluta med att köra Waves L1/L2 tills all dynamik i princip gått förlorad. Mastring: Börja med att omskriva ditt yrke som extraordinärt konstnärligt, vetenskapligt och oumbärligt för musikindustrin. Anmärk hur viktigt det kan vara med s.k. stammar, splittar och vocals ups och downs. Fin-EQ:a och förbered CD-pressningen, som numera ingår i din egen verksamhet. Pre 2006 Mixning: Individualisera varje "blipp", "blopp", "whank", "thump" och "honk" samt eventuell röst, men skit i svängrum, nivå och tid. Bounca allt utom "thump", gärna till ett monospår, och låt det sedan hänsynslöst "ducka" för "thump:et". Justera kompressor/side-chain tills det låter mer uttröttande än konkurrentens senaste alster. Kör en multi-dynamic-FX på hela underlaget tills varje stereokanals vågform (i utzoomat läge) ser ut som solid rektangel. Om en spricka skulle förekomma i denna rektangel åtgärdar du detta med att sänka regeln för tröskelvärde till en sisådär -60dB, maxvolym 0,0dB, attack/release på 25 mikrosekunder. Mastring: Påminn omvärlden om hur extraordinärt konstnärligt, vetenskapligt och oumbärligt för musikindustrin ditt yrke är. Be lite vagt, men något stolt, om ursäkt för att vara upphov till ljudchocken i reklamavbrotten som skrämmer skiten ur alla TV-tittare. Gör en slumpmässig förändring i mixningsunderlaget, helst i nedre basregionen. Skicka tillbaka resultatet till producenten/mixaren för att ombesörja pressning - som numera ingår i hans verksamhet. Post 2006 Mixning: Starta din host, ladda ett godtyckligt ljud, gå in i menyn "mixningsmallar" och välj en befintlig mall. Lägg ut på nätet. Mastring: Behövs inte - fixas i mallen. 😉 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.