Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag var nere på musikbörsen, och tänkte införskaffa en ny vridpotentiometer till min CryBaby WhaWha, som har oxiderat igen, och ett tag har samlat på sig på tok för mycket damm.

Börsens pris: 325 kr. Inte en chans, sa jag; 50 pix bjudet. Ingen affär blev det.

**

Så; om jag försöker rengöra min gamla pot, hur gör jag det lämpligast? T-sprit? Fil? 556? Eller går det inte att få till bra? Det är en vanlig kolbanepot.

Alternativet blir att modda en pot från elfa (dom har ingen som riktigt passar, så det blir att pilla och limma lite i så fall)

/Bengan

Redigerat av Vallhagen
Annons
Postat

Oj. Jag har aldrig någonsin hört om någon som har gjort rent en potentiometer. I och för sig borde det ju gå i teorin, men frågan är ju om det går rent praktiskt.

För att kunna rengöra den måste du ju öppna upp den, och det är nog inte det lättaste. Och dessutom är det ju inte säkert att det är oxidationen som är problemet. Du kanske har dragit pedalen fram och tillbaka så många gånger att själva banan i potentiometern är nedskavd.

Jag skulle nog försöka byta potentiometern. Vad menar du när du säger att den inte passar riktigt? Att den inte går att fästa i pedalen?

Postat
Oj. Jag har aldrig någonsin hört om någon som har gjort rent en potentiometer. I och för sig borde det ju gå i teorin, men frågan är ju om det går rent praktiskt.

För att kunna rengöra den måste du ju öppna upp den, och det är nog inte det lättaste. Och dessutom är det ju inte säkert att det är oxidationen som är problemet. Du kanske har dragit pedalen fram och tillbaka så många gånger att själva banan i potentiometern är nedskavd.

Jag skulle nog försöka byta potentiometern. Vad menar du när du säger att den inte passar riktigt? Att den inte går att fästa i pedalen?

Well, att öppna den är i stort sett en barnlek; bara att vika några "flärpar" åt sidan. Men visst kan det vara banan som är nedskavd, och i så fall är det ju kört.

Att den inte passar; Nja, samma modell finns inte på elfa. Originalpinnen (är "pinne" ett ok ord i sammanhanget?) är i metall, som dessutom är lite fasad, för att nyckla kugghjulet som sitter på. (Kugghjulet sitter alltså där i stället för den vanliga "ratten", för att förtydliga lite)

/Bengan

Postat

Kollade på GMF. Den kostar 295 där. De har även en billigare för 150. Made in China. www.gmf.se Kolla under Elektronik & Komponenter / Potar, längst ner

Fast jag tror inte de skickar beställningar under 200 kronor i och för sig. 😲

Postat (redigerat)

spraya i lite elekronikrengörningsspray, vrid ett tag, klart. Använd inte något oljebaserat spray.

Så gör man hela tiden på gamla gitarrer, förstärkare etc. När de blir riktigt gamla så måste man byta, men jag har gitarrer från 50-talet där potarna är ok efter lite behandling (även om de nog borde bytas 😲 ).

Lycka till!

/M

EDIT: Du behöver inte öppna den.

Redigerat av Mingus
Postat
spraya i lite elekronikrengörningsspray, vrid ett tag, klart. Använd inte något oljebaserat spray.

Så gör man hela tiden på gamla gitarrer, förstärkare etc. När de blir riktigt gamla så måste man byta, men jag har gitarrer från 50-talet där potarna är ok efter lite behandling (även om de nog borde bytas 😲 ).

Lycka till!

/M

Det där borde kanske jag också sagt eftersom jag gör så. Stirrade mig blind på priset som vanligt 😄

Postat

Tjoho...

Tack för inläggen gott folk. Nu har jag öppnat (jo, jag var tvungen, den var såpass kapslad), rengjort enligt konstens alla regler och vridigt som tok, för att sedan löda ihop pryttlarna.

Resultat: Nja, det knastrar fortfarande.

Men men, det kostade ju inget att prova.

Det får väl bli ett inköp då. Jag ska kolla 150 kr-tipset på gmf.

tjing

Bengan

Postat
Varför skulle inte en vanlig potentiometer från Elfa eller Trimlog funka? Garanterat billigare än musikbörsen 😉

Grejjen är att dom bara nästan passar. Man får dona lite med fil o lim. Men visst är det ett alternativ. Ganska precis 10 gånger billigare...

captain nemo (oregistrerad)
Postat
MINGUS- Exakt var menade du att man skulle spraya. Runtom vredpinnen eller att man skall öppna upp poten?

Spraket kommer från att det är skit/oxid på kolbanan där en eller flera metallkontakter glider. Vitsen är att få bort denna beläggning. Det låter sig inte göras med mindre än att du kanske tar isär poten.

//nemo

Postat

Nja.. Jag har och har haft en himla massa gamla analogsyntar som varit fullspäckade med potentiometrar. Jag har alltid använt mig av eletronikrengöringspray. (aldrig 556 eftersom den innehåller olja och bara drar till sig damm). Sprayen jag använt finns att köpa HÄR. Jag brukar inte behöva ta i sär pottarna heller utan sprayen lyckas ändå krypa in i potentiometern.. Spraya.. Ratta som en galning ett tag.. Sen slutar det knastrar så småningom. I vissa speciella fall har jag behövt byta ut potentiometrar (då kolbanorna helt enkelt har blivit för förslitna) och även då har Elfa alltid lyckats ha rätt potentimetrar på lager.. Det är ju en standardstorlek på dom så.. Men aldrig har en fin potentiometer behövt kosta mig mer än 20 kronor... Så 295:- på GMF låter väldigt omotiverat dyrt.. Hmm..

Postat

håller med föregående talare.. elerktronikspray är det som gäller.. kostar runt 50:- på biltema.

jag har alltid en burk i min musik-väska... man kan använda dem till väldigt mkt.

de flesta pottar brukar ha små hål på baksidan, där man kan i princip dränka dem med elektronikspray genom att spruta in där.. sen är det bara att vrida o sen dränera den på vätska..

Samma sak gäller för switch-omkopplare på gitarrer.. de behöver åxå få en omgång med elektronikspray då & då

Postat
Nja.. Jag har och har haft en himla massa gamla analogsyntar som varit fullspäckade med potentiometrar. Jag har alltid använt mig av eletronikrengöringspray. (aldrig 556 eftersom den innehåller olja och bara drar till sig damm). Sprayen jag använt finns att köpa HÄR. Jag brukar inte behöva ta i sär pottarna heller utan sprayen lyckas ändå krypa in i potentiometern.. Spraya.. Ratta som en galning ett tag.. Sen slutar det knastrar så småningom. I vissa speciella fall har jag behövt byta ut potentiometrar (då kolbanorna helt enkelt har blivit för förslitna) och även då har Elfa alltid lyckats ha rätt potentimetrar på lager.. Det är ju en standardstorlek på dom så.. Men aldrig har en fin potentiometer behövt kosta mig mer än 20 kronor... Så 295:- på GMF låter väldigt omotiverat dyrt.. Hmm..

Precis. Exakt så vet man att man gör om man har att göra med gamla syntar, gitarrer, förstärkare ofta.

"Potrengöring", en konstart på utdöende i dessa mjukvarutider.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.