Jump to content
Annons

Ny låt: "Ett rum i N.Y."


Thimmie

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Ett rum i N.Y.

* ARTIST/GRUPP: Thimmie Englund

* GENRE: Pop

* LÅTLÄNGD: 3:11

* KOMPOSITÖR: Thimmie Englund

* PRODUCENT: Thimmie Englund

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3,65 MB

* STATUS: Skiss

* LÅTLÄNK: Ett rum i N.Y.

För er som brukar lyssna på mina låtar kan refrängen kännas bekant.

Alla tips är välkomna utom de som har med mixen att göra. 😆

Thimmie: sång, gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det är en text och melodi som passar till enbart gitarr och sång. Dessutom är jag ett stort fan av välvalda tempobyten 😏

Laddade hem nån låt med samma refräng för ett tag sen dock 🤪 , tycker (utan att ha den gamla låten kvar att jämföra) att detta är mer intressant.

Iaf välspelat, och bra sång.

Nåt negativt kan jag inte komma på, annat än att jag ogillar introverta poptexter, men det är ganska oviktigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en text och melodi som passar till enbart gitarr och sång. Dessutom är jag ett stort fan av välvalda tempobyten 😏

Laddade hem nån låt med samma refräng för ett tag sen dock 🤪 , tycker (utan att ha den gamla låten kvar att jämföra) att detta är mer intressant.

Iaf välspelat, och bra sång.

Nåt negativt kan jag inte komma på, annat än att jag ogillar introverta poptexter, men det är ganska oviktigt 🙂

Tack! Ja, låten bygger en aning på tempobyten så det är ju gött att du diggar det.

Är det introvert? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det introvert? 🙂

Nja. Allmänt så brukar ju poptexter vara inställsamma på det ena eller andra sättet. I syfte att framkalla nån ytlig känsla. Men så skall det å andra sidan vara ju.

Din text funkar säkert, bara jag som har skumma åsikter 😕

I vilket fall så är det bättre än pojkbokstexter ala Iron Maiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det introvert?  😕

Nja. Allmänt så brukar ju poptexter vara inställsamma på det ena eller andra sättet. I syfte att framkalla nån ytlig känsla. Men så skall det å andra sidan vara ju.

Din text funkar säkert, bara jag som har skumma åsikter 🙂

I vilket fall så är det bättre än pojkbokstexter ala Iron Maiden 😆

Texter är alltid svårt. Det är ok om du inte gillar den! 🙂

Tack för dina kommentarer! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice. känner allt igen refrängen. Tycker nog detta är en av dina bättre sångprestationer helt klart. Tycker du kan kännas lite osäker ibland men nu känns det hel lugnt riktigt bra sång! Gillar din röst skarpt också! Och lite sköna körstämmor som vanligt.

Sen tycker jag låten passar mycket bra utan trummor 😄 (konstigt med tanke på att william kör helt utan).

Men en liten bas på denna låten så skulle det kunna bli alla tiders!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice. känner allt igen refrängen. Tycker nog detta är en av dina bättre sångprestationer helt klart. Tycker du kan kännas lite osäker ibland men nu känns det hel lugnt riktigt bra sång! Gillar din röst skarpt också! Och lite sköna körstämmor som vanligt.

Sen tycker jag låten passar mycket bra utan trummor  🙁 (konstigt med tanke på att william kör helt utan).

Men en liten bas på denna låten så skulle det kunna bli alla tiders!

Som jag sa förut till dig, jag tackar för fina kommentarer ang sången. 😉

Det kommer föresten att komma på trummor eftersom jag ska spela låten med mitt band.

Tack, tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt 🙂

Snyggt med bara gitarr o sång. Gör gärna två versioner. En akustisk o en vanlig 😮

Intressant slut... 😉 Ang. sången så sjunger du bra, men det blir lite gnälligt ibland, tyvärr. Fast så är det på alla dina låtar så det är nog inte så mkt att göra åt. Det är ju en del av dig lixom. 🙁

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt 😮

Snyggt med bara gitarr o sång. Gör gärna två versioner. En akustisk o en vanlig 🙂

Intressant slut... 😉 Ang. sången så sjunger du bra, men det blir lite gnälligt ibland, tyvärr. Fast så är det på alla dina låtar så det är nog inte så mkt att göra åt. Det är ju en del av dig lixom. 🙁

.Viktor

Tack!

Det kommer säkert en version med fler instrument. Men det dröjer.

Gnällig sång? Hehe... Ja, säger du det så! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Du sjunger shjiiiitbra, Thimmie! 😎 Och japp, ja brukar lyssna på dina låtar, så refrängen känner jag igen. 🙂 Bra gitarrspel me'! 😄

Bra jobbat, jobba vidare! 🙂

men det blir lite gnälligt ibland

😉 tycker inte jag

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Du sjunger shjiiiitbra, Thimmie! 😮 Och japp, ja brukar lyssna på dina låtar, så refrängen känner jag igen. 🙂 Bra gitarrspel me'! 😄

Bra jobbat, jobba vidare! 🙂

men det blir lite gnälligt ibland

🙂 tycker inte jag

Tack som fän "Danabacken"! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrljudet är inge vidare tycker jag, ingen botten lixom. Hade dessutom föredragit 2 st gitarrer utpanorerade åt varsitt håll för att ge sången mer plats. Kanske dessutom att de skulle spela lite olika. Nu krockar gitarr och sång.

Du spelar mkt rytmiskt och harmoniskt intressant. 😳

Vissa taktändringar känns dock lite väl hackiga och onaturliga, t.ex. vid 0:53. Låter nästan som att du tappade plektrumet där för ett ögonblick. 😎

Leadsången är klockren men skulle önska mer panorering av körerna.

Lite finslipning så är du hemma, fint hantverk. 😳

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det saknas ett band... 🙂😳

Gillar leadsången men tycker också att du ska använda mer av din falsett i låtarna. Men så är jag ju buckley/bellamy skadad också.

Edit:stavning

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Valdez//

Tack, tack! Det värmer! 🙁

djonas//

Du skulle ju inte kommentera mixen! 😄 Det är inte något speciellt jobb nerlagt på den, jag vill veta vad ni tycker om låten. Jag tar ändå till mig av dina tips - tack!

Kul att du tycker att jag spelar rytmiskt och harmoniskt intressant, hoppas det är i en positiv mening. Ännu roligare är det att du gillar ledadsången! 🙂

Tack!

claypool//

Hehe... jepp, ett band saknas, men det kommer. Det är faktiskt falsettsång. Hör du inte? Kören i sista refrängen är falsettsång och sista "säg" är falsett. Så det så! 🙁

Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tronicom (oregistrerad)

Yeah man schysst låt men lägger inte på nåt mer nu, skönt så här akustikt! 🙁

Visst behöver den behöva någe finslipning det kan jag hålla med om men som sagt en skön låt. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Du betar av världens städer en efter en. Sist jag hörde ifrån dig så var det något om London. Reser du mycket? 🙁

Gillar mest mittenpartiet när rytmerna är som hetast! Själv får jag många uppslag om vad som skulle kunna göras där om man la på trummor och bas och ev en lite hommondorgel kanske...

Tycker som (var det) djonas att det skulle kunna vara två gitarrer som utmanar och fyller ut varandra. Låten blir lite platt nu, inte jätte spännande. Jag tycker låten har väldigt stor potential speciellt under nämnt parti!

Bra, jobba vidare, och funka gärna till låten lite när du kör den med bandet, man är ju inget popsnöre direkt 🙁

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt riv! Mellanspelet mellan första refrängen och andra versen är råhäftigt 😄

Jäkligt skönt med lite tempobyten också. Dock tror jag att den här låten skulle göra sig bra i en version med större ensamble också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst sånginsats, speciellt första vers och ref inbillar jag mig, bra röst och trovärdig låt på nåt sätt.. När taktbytet vid 1:58 tappar jag takten lite men man kanske vänjer sig efter några fler lyssningar! 😄 Blir nog fint med band det här.. skulle dock spara bara auk git och sång i början.. (00:25 - 00:29 är ju så jävla skönt parti!)

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

claypool//

Hehe... jepp, ett band saknas, men det kommer. Det är faktiskt falsettsång. Hör du inte? Kören i sista refrängen är falsettsång och sista "säg" är falsett. Så det så! 😄

Tack! 🙁

Nej, det ska vara mer falsett i leaden. Körer räknas inte!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tronicom//

Hehe... Vem ska man tro på? En säger att den är skön akustisk en anna att den inte är det. Smaken är verkligen som baken!

Kul att du gillar låt! 😄

FredAsp//

Så är det! Stad efter stad, nästa gång kanske det blir Stockholm? 😄

Orgel vore supercoolt på den här låten tycker jag! Tanken är väl inte att versen ska gå så rakt, dock kommer nog att refrängen gå ganska rakt när vi spelare den med bandet.

Det är så sant som Djonas säger, men det är som sagt bara en dokumentationsdemo som jag vill ha feedback på.

Tack! 😎

Pluffo//

Tack, tack! Japp, det kommer en massa instrument på låten var det lider. Håll andan. 🙂

Richie76//

Najs att du gillar sånginsatsen. Men du inbillar dig bara att sången är bra i refrängen? 🙁 Ja, det är väl inte helt i synk, som sagt, det är bara en demo.

Jag rockar på! Tack för att du lyssna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt och bra sjunget. Gillar att tempot går upp och ner och är inget stort fan av metronomstyrda låtar men det är väl stora skillnader på sina håll. Sen tycker jag att du kan låta bli att sjunga aaaaha innan första refrängen och även kanske hålla tillbaka rösten liiite grann under första refrängen. Du bränner aningens för mycket krut där just nu som jag ser det.

I övrigt så tycker jag att det är en låt som står bra i den här enkelheten. Det skulle bara sabba med en rocksättning till den. Trummor och distad gitarr skulle bara minska textens trovärdighet. Lite ägg, tamburin, lätt piano kanske och en diskret bas så är du ihamn. Ett Isolation Years-arrangemang skulle nog passa väldigt bra.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

claypool//

Hehe... jepp, ett band saknas, men det kommer. Det är faktiskt falsettsång. Hör du inte? Kören i sista refrängen är falsettsång och sista "säg" är falsett. Så det så!  🙂

Tack!  🙂

Nej, det ska vara mer falsett i leaden. Körer räknas inte!!!!

Ujuj! Hårda bud! 😉

Ska tänka på det till nästa gång! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt och bra sjunget. Gillar att tempot går upp och ner och är inget stort fan av metronomstyrda låtar men det är väl stora skillnader på sina håll. Sen tycker jag att du kan låta bli att sjunga aaaaha innan första refrängen och även kanske hålla tillbaka rösten liiite grann under första refrängen. Du bränner aningens för mycket krut där just nu som jag ser det.

I övrigt så tycker jag att det är en låt som står bra i den här enkelheten. Det skulle bara sabba med en rocksättning till den. Trummor och distad gitarr skulle bara minska textens trovärdighet. Lite ägg, tamburin, lätt piano kanske och en diskret bas så är du ihamn. Ett Isolation Years-arrangemang skulle nog passa väldigt bra.

>>Fin låt och bra sjunget.

Tack! 😉

>>Sen tycker jag att du kan låta bli att sjunga aaaaha innan första refrängen och även kanske hålla tillbaka rösten liiite grann under första refrängen

Ska tänka på aaa till nästa gång. Ja, kanske ska man hålla igen första refrängen. Får se.

>>Det skulle bara sabba med en rocksättning till den.

Då kommer jag att förstöra låten när jag spelar den med bandet då! 🙂

Tack för lyssningen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg sång där!

Ska försöka komma med något som ingen annan sagt. Du borde slänga in introkompet någonstans i mitten av låten. Det skulle antagligen höja andra refrängen ännu mer. Jag tycker inte riktigt den kommer ut lika starkt.

Jag gillar kompet vid 1.17 - 1.34, det är skönt groove!

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst att du sjunger på svenska tycker jag och med inlevelse. Men när du sjunger i tät följd att du vaknade i New York för fjärde gången värjer jag mig och tänker "jaha är det så j-la märkvärdigt kanske!?" :rolleyes: Bra sångröst, sämre gitarrljud men skön intensitet i andra halvan.

Link to comment
Dela på andra sajter

johahl//

Kul att du gillar sången! Ja, kanske ska man köra introslingan igen, får se.

Tack för lyssningen! 😄

(e)qualitymusic//

Japp, svenska är bra! 🙁 Haha! Det handlar inte om att det är märkvärdigt att vakna i N.Y, låten handlar bara om det. 😄 Najs att du gillar sången. Gitarrljudet är väl sådär, men jag har inte lagt ner krut på mixen.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Måste nog instämma med full sättning ligan här, det ska va det på den här i varje fall om det är tänkt att den ska på skiva i slutänden. Starta med ett smarrigt ballad aktigt intro och sen iväg bara det blir fint så pass. Spara den akustiska versionen till unplugged live, i rätt läge kommer den då i sin tur att hetta till rejält. Du kanske i och för sig skulle överväga gitarrspelet lite det känns ibland i dom snabbare partierna att det skulle bli bättre med en annan kompfigur. Bra låt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog instämma med full sättning ligan här, det ska va det på den här i varje fall om det är tänkt att den ska på skiva i slutänden. Starta med ett smarrigt ballad aktigt intro och sen iväg bara det blir fint så pass. Spara den akustiska versionen till unplugged live, i rätt läge kommer den då i sin tur att hetta till rejält. Du kanske i och för sig skulle överväga gitarrspelet lite det känns ibland i dom snabbare partierna att det skulle bli bättre med en annan kompfigur. Bra låt.

Göran

Det blir full sättning, håll i hatten!

Ska fundera på kompfiguren.

Kul att du diggar låten!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

kan refrängen kännas igen ?

liiiiiiiiiite bara . .

😆

Lite torrt gitarrljud.

När du sjunger 'i dammet på bordet' gör sig din röst som bäst, det

är bra på det övriga också förutom i din personliga tolkning av ut-

talet på "New York", nu blir det mer niy joork.

Var är kåtheten någonstans ?

😆

4,1/5 pga ny jåårk och för lite kåthet.

Det är en skitbra låt! Älskar rivigheten i tempohöjningen, ett riktigt

hårresarstycke i låten, fan - skitbra !

Du gör bra musik!

>Mangsan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...