Jump to content
Annons

Denna veckas boktips


Vallhagen

Recommended Posts

Jag fyllde år igår och fick en gammal bok jag inte läst;

Douglas Adams; Dirk Gentlys Holistiska Detektivbyrå

En på alla sätt helgalen historia förstås. Det ska poängteras att den författades för 20 år sen; En grundpelare i storyuppbygnaden är mjukvaruindustrin, och huvudpersionen är programutvecklare med smak för diverse. Bl.a. så

"stod där [...] en sällan använd kassettbandspelare, efterssom musiken numera lagrades på datorerna i stället för band". Huvudpersionen börjar sin digitala karriär med att lära datorn spela "min hatt den har tre kanter"

Jag hissade ögonrynen när huvudpersionen jobbar med ett inkonsekvent program som heter REASON. Det ser ut som en tanke att propellerpojkarna är gamla Douglas Adams-freaks? Nån som vet det?

**

So well, släpp datorn ett slag folks, och läs en skvätt!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Reason_(program):

Reason 1.0 was released in November 2000. Its name is a reference to software used by the lead character in Douglas Adams' novel, Dirk Gently's Holistic Detective Agency. Early in development it was known as Realizer (after the PPG Realizer).

Så det verkar som du har rätt. Förvånar mig inte, Douglas Adams är ju kult bland alla nördar och propellerheads, inte bara killarna bakom Propellerhead Software. 😆

En förbannat kul bok by the way. Läste den för rätt många år sedan. HH Trilogin är stråt vassare, men den här är också förbannat kul. Finns en fortsättning på den oxå: Tedags för dystra själar. Läs! 😮

Grattis i efterskott förresten! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vill jag säga, läs Tärningsspelaren av Luke Rhinehart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...